• 1
  • 2
2014-05-25, 16:21
Bannlyst
Hej! om jag går in på Internet Explorer och aktiverar "in private surfing" eller "privat surfning" kommer andra som använder samma wi-fi kunna se vad jag sökt på? kan personer som använder samma wi-fi ens se saker som jag söker på även om jag använder Google Chrome "öppen surfning".

Vad är det som sparas i min dator? hur kan jag ta bort att saker sparas i min dator när jag surfar? har hört att kakor är saker som sparas, hur tar jag bort dessa?

Mvh!
2014-05-25, 16:31
Medlem
För att ta bort det du kollat på kan du ju testa Ctrl + H (om du använder chrome) sen trycka på "Ta bort webbinformation".
2014-05-25, 16:43
Medlem
Herr-PKs avatar
Jag är rätt säker att det inte går att se om inte tex visualbasic är nedladdat.
2014-05-25, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
För att ta bort det du kollat på kan du ju testa Ctrl + H (om du använder chrome) sen trycka på "Ta bort webbinformation".
Ja, men om jag surfar i In-Private surfning kommer kakor lagras på min dator då? kan folk som använder samma Wi-fi se vad jag varit inne på även om jag är i In-Private surfning?
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-PK
Jag är rätt säker att det inte går att se om inte tex visualbasic är nedladdat.

Så ingen kan se vad jag varit inne på från en annan dator?
2014-05-25, 16:57
Bannlyst
Om du måste surfa anonymt använd Tor Browser https://www.torproject.org/
2014-05-25, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bam-Margera
Om du måste surfa anonymt använd Tor Browser https://www.torproject.org/

Nice! är det helt anonymt eller bara delvist?
2014-05-25, 17:12
Medlem
Själv tycker jag att det borde finnas ett sätt att se allt ifrån ur nätverket. Allt kan väl inte hänga på en webbläsare?
2014-05-25, 17:16
Medlem
Någon som sitter på samma nätverk och är nyfiken kan lätt sniffa all trafik som passerar med program som Wireshark till exempel.

Om du surfar på okrypterade sidor så kommer denne person se allting du gör, ex vad du söker på på youtube/google. Oavsett om du har Privat Surfning eller inte.

Om du surfar på sidor som är krypterade med SSL så kommer personen som sniffar trafik bara att se krypterad data, men man kan ta det steget längre och stjäla ditt SSL Certifikat å avkryptera trafiken och även läsa denna.

*Edit: Att använda TOR Browser är totalt meningslöst, det skyddar från folk som är utanför ditt nätverk men inte som redan är inne på ditt nätverk.
2014-05-25, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhippedCum
Nice! är det helt anonymt eller bara delvist?
Helt anonymt om du tar bort alla scripts. Då an du inte kolla på Youtube mm men det är fortfarande säkert om du kör med scripts om inte FBI snokar.
2014-05-25, 19:18
Medlem
S-cups avatar
Vill du bara dölja allt porrsurfande bör det räcka med privat surfning, om du nu inte har sinnesjukt spionerande föräldrar/vänner/sambos
2014-05-26, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bigfoot58
Själv tycker jag att det borde finnas ett sätt att se allt ifrån ur nätverket. Allt kan väl inte hänga på en webbläsare?
Sant! men jag använder i princip bara webbläsare, därför tänkte jag att det var den informationen jag ville dölja.
Citat:
Ursprungligen postat av mudkip8611
Någon som sitter på samma nätverk och är nyfiken kan lätt sniffa all trafik som passerar med program som Wireshark till exempel.

Om du surfar på okrypterade sidor så kommer denne person se allting du gör, ex vad du söker på på youtube/google. Oavsett om du har Privat Surfning eller inte.

Om du surfar på sidor som är krypterade med SSL så kommer personen som sniffar trafik bara att se krypterad data, men man kan ta det steget längre och stjäla ditt SSL Certifikat å avkryptera trafiken och även läsa denna.

*Edit: Att använda TOR Browser är totalt meningslöst, det skyddar från folk som är utanför ditt nätverk men inte som redan är inne på ditt nätverk.
Oj, det var inte bra. Är det vanligt att föräldrar gör så?

Vad är en okrypterad sida?

Vad är SSL?

Då är Tor onödigt. Men om man använder Tor borde det vara säkrare att ladda ner. Det jag vet om Tor är att den byter ut ens IP till ett fejkat. Är det något mer den gör? går det ens för polisen att spåra IP:t om man laddar ner när man använder Tor? lägger de tid på sånt extra arbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Bam-Margera
Helt anonymt om du tar bort alla scripts. Då an du inte kolla på Youtube mm men det är fortfarande säkert om du kör med scripts om inte FBI snokar.
Vad är scripts?

Hur inaktiverar man kakor? vad är kakor bra för?
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Vill du bara dölja allt porrsurfande bör det räcka med privat surfning, om du nu inte har sinnesjukt spionerande föräldrar/vänner/sambos

Om jag vill porrsurfa i In-Private så lagras väl ingen historik på min dator (a.k.a kakor), det är väl det ända som händer? det är väl fortfarande lika lätt för föräldrarna att se det?

En sak till: kan personer på samma nätverk se saker jag skriver typ i dokument om jag är uppkopplad till nätverket?
2014-05-26, 14:53
Medlem
Gustavgrs avatar
TS, bara dom på din dator kan se vad du är inne på. samma nätverk eller ej.

Om du nojjar så är det bara att tanka hem torbrowser
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in