• 1
  • 2
2014-05-30, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Känner du till zeitgeist rörelsen?

Bara en liten liten smula. Det är väl dom som gör Youtube-dokumentärer om alternativa teorier om 9/11 (?) samt om finanssystemet (typ "pengar = skuld") o liknande? Eller är jag fel ute?
Citera
2014-05-30, 18:50
Medlem
Väldigt generaliserade åsikter och i vissa fall helt fel.

Citat:
För de flesta människor är det rimligt att ha som mål att bilda familj och kanske skaffa barn. Ändå lyckas folk med detta projekt i allt mindre grad.

Källa på det? Förr i tiden dog många unga. Dessutom fanns det många som levde ensamma, som jungrur, barnflickor, fattighjon, handikappade.

Citat:
även tidigare i historien upplevde många förtryck, isolering och utstötning som individer. De fick ofta stöd i någon form av religion, men kunde då delvis utöva sådan religion tillsammans, och på så sätt känna gemenskap trots sin ensamhet på ett annat plan.

Jag tror du överskattar den roll religion spelade för gemene man förr i tiden.

Citat:
Idéerna om ridderlighet och "piedestalsättning av kvinnan" hade som en av sina funktioner att lura ut män i krig och död för att, som de tänkte sig, försvara "sina" kvinnor och barn, medan i verkligheten antagligen många av dessa kvinnor under tiden i praktiken var otrogna och fick barn tillsammans med den samhällselit som stannade hemma och styrde alltihop.

Så krigar gör man för att försvara kvinnor och barn? Jag kan tänka mig en massa andra anledningar folk ger sig ut och krigar, bland annat för att de har tråkigt eller har slut på öl.

Citat:
Tvåsamheten i en gård på landet var förresten en sorts isolering redan den historiskt sett, som en följd av byagemenskapernas upplösning i och med de på sitt vis ack så rationella skiftesreformerna, som genomfördes särskilt nitiskt i just Sverige, från 1700-talet och framåt.

Man levde inte direkt i "kärnfamilj" om man hade en gård, pga alla barn, släktingar, grannar och tjänstefolk, och dessutom ägde majoriteten inte sin egen gård utan jobbade på en gård för en godsherre...

Det gör det svårt att ge något bra svar på en så ogrundad tanke, när man generaliserar så grovt om hur det var förr och nu.
Citera
2014-05-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Väldigt generaliserade åsikter och i vissa fall helt fel.

Källa på det? Förr i tiden dog många unga. Dessutom fanns det många som levde ensamma, som jungrur, barnflickor, fattighjon, handikappade.

Jo, jag har också sett någon mena att det är fler som gifter sig eller "får till det" som sambos nuförtiden än förr. Men jag kan inte tänka mig att det stämmer om man räknar antal år i äktenskap sammanlagt snarare än antal ingångna äktenskap, ens om man ignorerar äktenskap efter det första för varje person, om du förstår vilken räkne-komplikation jag försöker syfta på som hastigast. Detta har jag svårt att tro eftersom att t.ex. i Stockholm är singelhushåll den vanligaste hushållsformen, samt att de flesta verkar stadga sig först i trettioårsåldern (Detta kan självklart upplevas som något positivt, att man fick mer tid att leva rövare först eller dylikt, men men.).

Förr fanns det även oäkta par med oäkta barn som liksom nog inte räknades på rätt sätt i statistiken.

Men om du har statistik som tar sådant i beaktande så är jag beredd att ändra mig. Det viktigaste i min postning är inte huruvida det var bättre förr eller inte beträffande folks isolation (något jag ju också uppvisar osäkerhet kring), utan hur vi ska minska isolationen i dagens läge till en om möjligt ännu mindre nivå.

När det gäller barnafödandet så har ju det gått ner. Kanske borde man dock där eventuellt titta på hur många människor som får minst 1 barn, snarare än det sammanlagda antalet barn, beroende på vad man är intresserad av.

Citat:
Jag tror du överskattar den roll religion spelade för gemene man förr i tiden.

Religion har spelat en roll för mig personligen, dock inte kristen religion -- det var därför jag kände för att fundera kring den. Jag gör dock inte någon som helst bedömning av exakt hur stor hjälpande roll som religionen spelade för förtryckta, och jag är medveten om att religionen även hade andra, mer tvivelaktiga funktioner.

Citat:
Så krigar gör man för att försvara kvinnor och barn? Jag kan tänka mig en massa andra anledningar folk ger sig ut och krigar, bland annat för att de har tråkigt eller har slut på öl.

Det där är helt irrelevant i förhållande till vad jag skrivit, vilket är att de traditionella könsrollerna ofta, med diverse "metoder", hade som faktisk funktion att producera män som var krigare.

Citat:
Man levde inte direkt i "kärnfamilj" om man hade en gård, pga alla barn, släktingar, grannar och tjänstefolk, och dessutom ägde majoriteten inte sin egen gård utan jobbade på en gård för en godsherre...

Jo, det stämmer, jag gjorde ett litet oanmärkt hopp där från 1700-talet till eg. en kort period kring 1950-talet eller så när såna kärnfamiljer väl var som vanligast. Så jag ger dig rätt här. Kvarstår ändå min huvudpoäng om att tvåsamhet är något som egentligen är en historisk parentes, kanske dock inte som parbildningsform men som "huvudgrupp att leva i".

Slutligen erkänner jag att det fanns en del röriga saker i mitt förstainlägg. Men det finns ändå en kärnfråga att resonera kring i denna tråd.
Citera
2014-05-30, 22:18
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosofisk
Bara en liten liten smula. Det är väl dom som gör Youtube-dokumentärer om alternativa teorier om 9/11 (?) samt om finanssystemet (typ "pengar = skuld") o liknande? Eller är jag fel ute?

Då kan jag rekommendera de 3 st dokumentärerna/verken skapade av initiativtagaren.
Sedan ledde det till en rörelse som jag inte tror har någonting med konspirationer att göra, utan den är inriktad på en social förändring till det som presenteras i dokumentär 3 och slutet på 2an.
Citera
2014-05-31, 02:22
Medlem
Citat:
Jo, jag har också sett någon mena att det är fler som gifter sig eller "får till det" som sambos nuförtiden än förr. Men jag kan inte tänka mig att det stämmer om man räknar antal år i äktenskap sammanlagt snarare än antal ingångna äktenskap, ens om man ignorerar äktenskap efter det första för varje person, om du förstår vilken räkne-komplikation jag försöker syfta på som hastigast.
Nope tyvärr förstår jag inte....

Fler gifte sig förr i tiden ? Eller fler var gifta samtidigt? Folk dog ju tidigare så det fanns fler änkor också och änkemän, samt ett ofta överskott på kvinnor (vid krig) och bigami är förbjudet, samt att det förr var större behov av tjänstefolk, butler, "husmor" och liknande, så fanns det många fler som var exkluderade från att gifta sig. Men de kände sig kanske inte isolerade för det. Inte direkt så insatt i vanligt folk tyvärr. Beror delvis på att vanligt folk är ganska tråkiga att läsa om. Inte många som skriver en roman om en ensam änka.

Citat:
Men om du har statistik som tar sådant i beaktande så är jag beredd att ändra mig. Det viktigaste i min postning är inte huruvida det var bättre förr eller inte beträffande folks isolation (något jag ju också uppvisar osäkerhet kring), utan hur vi ska minska isolationen i dagens läge till en om möjligt ännu mindre nivå.

Vad bra. Jag är alltid skeptisk när man svepande säger "så här var det förr" efter att ha sett en astrid lindgren film eller nåt.

Citat:
Religion har spelat en roll för mig personligen, dock inte kristen religion -- det var därför jag kände för att fundera kring den. Jag gör dock inte någon som helst bedömning av exakt hur stor hjälpande roll som religionen spelade för förtryckta, och jag är medveten om att religionen även hade andra, mer tvivelaktiga funktioner.

Jag syftar dock på att de flesta människor inte är så särskilt religiösa, varken nu eller då. Om man tänker hemsöborna t.ex. (vet dock inte om det nu gick till så)

Citat:
Det där är helt irrelevant i förhållande till vad jag skrivit, vilket är att de traditionella könsrollerna ofta, med diverse "metoder", hade som faktisk funktion att producera män som var krigare.
okej jag håller inte med där, men det är en diskussion som man kan ta på nåt annat ställe.

Citat:
Slutligen erkänner jag att det fanns en del röriga saker i mitt förstainlägg. Men det finns ändå en kärnfråga att resonera kring i denna tråd.

Den moderna människans isolering? Det som även är känt som alienation?

Jovisst, du har en poäng i att många lever ensamma - för ensamma - och att samhället skapat och vidmakthåller detta.
Vi förväntar oss att kunna leva ensamma eftersom vi har samhället som ser efter oss om vi blir sjuka, när vi blir gamla, får barn, eller behöver hjälp med något. Därför behöver vi inte i samma utsträckning folk omkring oss.
Detta är dock inte helt nytt idag, så länge det funnits städer har det funnits ensamma människor där. (vissa diktare i stockholm t.ex.)

Så hemskt isolerade är dock de flesta ändå inte.
Citat:
Problemställning: Ensamhushåll är det vanligaste. Människor går i ett slags psykiska gladpacksbubblor som preventivmedel mot andra. Var och en sitt eget helvete. Inga vågar lita på varandra.
Jag förstår att du upplever det så, men om du ser omkring dig ser du glada människor överallt. Ensamhushåll innebär inte att man är ensam, givetvis. Vissa känner sig mer ensamma och isolerade i ett förhållande.

Egentligen gör sociala medier oss mycket mindre isolerade. Även när jag jämför med när jag var tonåring på 90-talet, vad gjorde man då under de mörka kvällarna? Läxor, tittade på TV. Jag känner mig faktiskt illa till mods på tanken på att leva utan internet. Min tanke är att sociala medier får oss att gå tillbaka till hur vi levde "förr" (på vikingatiden eller så) när man bodde i byar och alltid hade folk omkring sig man kunde prata med. Det är egentligen mer "naturligt" att leva så än att leva som kärnfamiljer i små lägenheter där varje familj sköter sitt. Det är grogrunden till många personlighetsstörningar, den lilla extremt slutna bubblan som kärnfamiljen befinner sig i.

Sen tror jag för övrigt att klimatförändringarna kommer göra oss svenskar mer sociala framöver också när vi får längre och varmare kvällar.
Citera
2014-05-31, 22:41
Medlem
Tänker mig att isolation beror på motstånd i ångest med rädsla i miljö.
Vad i miljön skapar ångest och rädslor?

För att minska på isolationen så ska vi skapa en miljö där vi trivs och känner oss trygga,
en miljö som låter individer få vara dem de är utan upplevelser som anpassningstvång.

Svaret kanske kan vara så enkelt som tex att man bygger mer grönområden och parker i städer där folk kan umgås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in