2014-05-27, 09:47
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Jag har absolut inget mot om en fjortis blir medlem på Flashback -- förutsatt att personen kan skriva konstruktivt och debattera logiskt. Och det är här grunden ligger för åldersgränsen, för att Olle, 9 kan ju teoretiskt skriva bättre inlägg än vad Maja, 78 gör. Men det är inte sannolikt. Regeln för att vara 18 är ju något slags utav grovt filter för skrivkunskaper och logiskt tänkande...typ (med en nypa salt).

För att om jag ska vara helt ärlig, så tror jag inte att flashback har nog moderatorer för att rensa alla idiotiska kommentarer skrivna av P12;or.

Visst, du har någon slags poäng med yttrandfrihetsaspekten, men någonstans måste man faktiskt kunna dra en linje.
Ja, alltså jag utgår ju bara ifrån det resonemang och motiveringar som man hade när man införde det i den tråden då - det att regeln var ett oönskat men nödvändigt ont utifrån att brittisk lag annars skulle kräva ännu större inskränkningar för alla på forumet. Nu när det (antar jag?) skälet har blivit obsolet, så är jag nyfiken på vilket nytt skäl man har eller om den bara ligger kvar av slentrian.

Din motivering är ju en sådan man skulle kunnast tänka anföra idag, att situationen idag är så annorlunda från '05 med ett så stort och tilldragande forum att man idag inte skulle klara tillströmningen av undermåliga skribenter från kategorin 0-18. Gör man den bedömningen är det ju bara att acceptera, även om det är trist när yttrandefrihet får stryka på foten på grund av praktiska skäl såsom underbemanning.

Samtidigt tror jag knappast majoriteten underåriga avstår att regga sig bara för åldersgränsen - ännu ett villkor post-fildelargenerationen kan skippa i ännu ett avtal man inte orkar läsa - så jag betvivlar att det skulle bli någon ohanterbar anstormning om man skrotade regeln.
Citera
2014-05-28, 01:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Jag har absolut inget mot om en fjortis blir medlem på Flashback -- förutsatt att personen kan skriva konstruktivt och debattera logiskt. Och det är här grunden ligger för åldersgränsen, för att Olle, 9 kan ju teoretiskt skriva bättre inlägg än vad Maja, 78 gör. Men det är inte sannolikt. Regeln för att vara 18 är ju något slags utav grovt filter för skrivkunskaper och logiskt tänkande...typ (med en nypa salt).

För att om jag ska vara helt ärlig, så tror jag inte att flashback har nog moderatorer för att rensa alla idiotiska kommentarer skrivna av P12;or.

Visst, du har någon slags poäng med yttrandfrihetsaspekten, men någonstans måste man faktiskt kunna dra en linje.
Tror inte att skillnaden skulle bli så dramatisk. Flashback har ju redan idag inga möjligheter att kontrollera hur gamla dom som registrerar sig är utan dom enda som bannas är ju dom som är så dumma att dom avslöjar sin ålder i ett inlägg dom skriver och man kan nog anta att dessa är en ganska liten minoritet av dom underåriga som skriver här. Alltså är det med största sannolikhet ganska många minderåriga som skriver här redan nu. Att verkligen verifiera allas ålder med t ex elegitimation skulle nog inte uppskattas av någon eftersom detta skulle ta bort anonymiteten på Flashback.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in