2014-05-24, 20:21
Medlem
Yeahbitchs avatar
Stekte nyss kyckling samtidigt som jag stekte lk och paprika. r det okej eller kan det bli farligt? Tnkte om kycklingen ltt kan "smitta av sig" p det andra? Stekte igenom kycklingen till den var klar. Men hade allt i en wookpanna och funderar p om det kan vara farligt d det var ganska mycket i pannan och drfr kanske inte alla lkbitar/paprikabitar istektes tillrckligt? r lite nojjig
Citera
2014-05-24, 20:26
Medlem
sjpatriks avatar
Kttsaften frn kyckling (som r genomstekt) r det inga problem att steka i, dremot ska man undvika skra grnsaker p samma skrbrda som rkyckling har legat p (om den inte r rengjord naturligtvis).

Citat:
Ursprungligen postat av Yeahbitch
Men det var inte s jag gjorde. Jag stekte frst lk och paprika och sen la jag i kycklingen och stekte det tillsammans.

Okej men oroa dig inte, s lnge kycklingen r helt genomstekt r det ingen fara.
Senast redigerad av sjpatrik 2014-05-24 kl. 20:30.
Citera
2014-05-24, 20:28
Medlem
Yeahbitchs avatar
Men det var inte s jag gjorde. Jag stekte frst lk och paprika och sen la jag i kycklingen och stekte det tillsammans.
Citera
2014-05-24, 20:38
Medlem
Om du genomstekte kycklingen kan vi ju anta att kttsaften frn kycklingen, som rrde grnsakerna, ocks har blivit upphettat till en sdan niv att alla skadliga bakterier och annat jox har dtt.

Edit: litet stavfel.
Senast redigerad av Addekungen 2014-05-24 kl. 20:55.
Citera
2014-05-24, 21:19
Medlem
Jag misstnker att du menar att saften frn den ra kycklingen hamnade p grnsakerna och att det inte stektes tillrckligt trots att kycklingen var frdig. Jag tror du inte behver vara orolig, det dr steks bort rtt snabbt.
Citera
2014-05-24, 22:12
Medlem
christerys avatar
Campylobakter brjar d vid 65grC s det r vl inte det rekommenderade sttet att tillaga kyckling p.

Men har du dragit upp tempen p allt (som kommit i kontakt med kycklingsafter under 65grC) ver den temperaturen ett tag s borde det vl vara OK.

Serverade du grnsakerna krispiga dremot s kanske det blir lite vrre.

Salmonella (finns knappast i Svensk kyckling) r det vl 70grC man ska ver. Tror dom r slkt med varann bakterierna, eller om en r ett samlingsnamn.

Sen r vl tillagningstiden fr kyckling som skall bli genomstekt (till skillnad frn tex en biff som man bara behver brnna av om man nu vill) lngre n fr grnsakerna om dom skall vara lite hrda s ven av detta skl slnger man vl i saker i olika tid.

Men jag har ju sett att dom wokar ktt, tar upp det och lgger vid sidan av, wookar grnsaker och sen blandar i kttet fr att f allt perfekt samtidigt.

Den som lever fr se om det gick bra...
Citera
2014-05-25, 12:29
Medlem
klybans avatar
Man behver knappast vara orolig om vad som man steker i stekpannan, d vrmen r mngfalt hgre dr.
Om man mste vara orolig, d skulle det vara i kycklingen och att man inte uppnr en temperatur som tar dd p campo om det finns.
Citera
2014-05-25, 16:59
Medlem
JohnniePumas avatar
Inga problem alls s lnge du inte la kycklingen p grnsakerna och drefter lyfte upp grnsakerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in