2014-05-24, 18:15
Medlem
Ja som sagt, vann budgivningen på ett hus och undrar nu lite vad man behöver tänka på innan man skriver på kontraktet och även efteråt.

Huset ska besiktigas på fredag.

vad behöver man köpa? Gräsklippare, Borste, Kratta, Skottkärra etc...

Vad bör man kolla upp? Antar att varken säljaren eller mäklaren frivilligt berättar negativa saker utan att man frågar om det så kom med så mycket tips ni kan komma på

Här är lite fakta om huset förövrigt:
http://imgur.com/fRCZjpv

Tack på förhand
Citera
2014-05-24, 18:25
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Huset ska besiktigas på fredag.

vad behöver man köpa? Gräsklippare, Borste, Kratta, Skottkärra etc...

Vad bör man kolla upp? Antar att varken säljaren eller mäklaren frivilligt berättar negativa saker utan att man frågar om det så kom med så mycket tips ni kan komma på

Glöm allt om Gräsklippare, Borste, Kratta etc... det viktigaste blir din besiktning. Passa på att inte drömma för mycket, du måste hålla huvudet kallt. Det gjorde inte jag när jag köpte min första villa, jag var kär och tokblind. Nu har jag jobbat som en galning på huset i 4 år, tycker det var värd det då jag fick det billig...men visste jag HUR mycket där finns att göra, så kanske jag skulle tänka om lite.

Mäklaren behöver inte ljuga, bara inte berätta allt, och det är där var fällan finns. Både säljare och mäklare kan veta saker som dom INTE berättar for dej. Kolla så mycket du kan, och ta reda på om besiktningsmannen står på fastighetsbolagets sida eller DIN sida.
Citera
2014-05-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Glöm allt om Gräsklippare, Borste, Kratta etc... det viktigaste blir din besiktning. Passa på att inte drömma för mycket, du måste hålla huvudet kallt. Det gjorde inte jag när jag köpte min första villa, jag var kär och tokblind. Nu har jag jobbat som en galning på huset i 4 år, tycker det var värd det då jag fick det billig...men visste jag HUR mycket där finns att göra, så kanske jag skulle tänka om lite.

Mäklaren behöver inte ljuga, bara inte berätta allt, och det är där var fällan finns. Både säljare och mäklare kan veta saker som dom INTE berättar for dej. Kolla så mycket du kan, och ta reda på om besiktningsmannen står på fastighetsbolagets sida eller DIN sida.

Vi var först inne på att köpa ett billigare hus som behövde renoveras en del men detta huset är i bra skick och inget behöver renoveras förutom en toalett om vi vill. Men detta är ju givetvis bara vad vi kan se med blotta ögat, självklart så väntar vi på besiktningen innan vi skriver på något
Citera
2014-05-24, 18:45
Medlem
Salomon-Ellas avatar
På pappret har du väldigt låga driftskostnader med vedpanna. Huset har nytt tak för några år sedan och
treglas i fönstren. Kan vara ett kanonbra köp.
Låt besikningsmannen göra sitt jobb och invänta protokollet. När du fått det ska du gå igenom punkterna som anmärks på med en kunnig person tex. en erfaren snickare eller liknande som du litar på.
Besikningsföretagen är idag väldigt rädda för att stämmas av husköparna och anmärker på punkter som oftast inte är allvarliga och rekommenderar att köparen ska göra mer undersökningar på oklara punkter.
Den byggnadsteknik som användes när ditt hus byggdes gav friska hus utan större problem.
Dränering är en sak som du ska kolla upp eftersom det finns källare. Är det en keramikpanna ska du kolla upp om det finns sprickor i den, kan bli dyrt att byta insatserna.
Du måste också se till att du har ved som är torr och räcker över nästa vinter.
Hittas större fel har du möjligheten att försöka sänka priset eller att säljaren åtgärdar dem före tillträdet
Citera
2014-05-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
På pappret har du väldigt låga driftskostnader med vedpanna. Huset har nytt tak för några år sedan och
treglas i fönstren. Kan vara ett kanonbra köp.
Låt besikningsmannen göra sitt jobb och invänta protokollet. När du fått det ska du gå igenom punkterna som anmärks på med en kunnig person tex. en erfaren snickare eller liknande som du litar på.
Besikningsföretagen är idag väldigt rädda för att stämmas av husköparna och anmärker på punkter som oftast inte är allvarliga och rekommenderar att köparen ska göra mer undersökningar på oklara punkter.
Den byggnadsteknik som användes när ditt hus byggdes gav friska hus utan större problem.
Dränering är en sak som du ska kolla upp eftersom det finns källare. Är det en keramikpanna ska du kolla upp om det finns sprickor i den, kan bli dyrt att byta insatserna.
Du måste också se till att du har ved som är torr och räcker över nästa vinter.
Hittas större fel har du möjligheten att försöka sänka priset eller att säljaren åtgärdar dem före tillträdet

Har för mig att det sas något om att det var så kallad "torpa"grund så det behövdes ingen dränering.

Sitter precis och kollar på ved på blocket så vi inte fryser så fort vi flyttat in. Tills nästa säsong har vi en som vi ska köpa av, 300 kr/m3 och det är björk. Känns för mig som om att detta är ett riktigt bra pris eller har jag fel? Men hursomhelst så måste vi ju köpa på oss lite nu, hittade blandved inte allt för långt härifrån, men antar att det inte är lika bra, det brinner väl snabbare?

Sambons far är gammal snickare så han ska få kolla igenom huset också efter att besiktningen är gjord. Men om nu huset blir godkänt, hur lång tid efteråt kan man klaga på besiktningsbolaget om det skulle uppkomma något?
Citera
2014-05-24, 19:05
Medlem
Johan_08s avatar
Björk ger mer energi och är absolut bättre än blandved - däremot så räcker blandved gott och väl och jag personligen skulle inte köpa björk om du inte ska elda i öppen spis eller liknande.
Citera
2014-05-24, 19:10
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
]Har för mig att det sas något om att det var så kallad "torpa"grund så det behövdes ingen dränering.
[/b]
Sitter precis och kollar på ved på blocket så vi inte fryser så fort vi flyttat in. Tills nästa säsong har vi en som vi ska köpa av, 300 kr/m3 och det är björk. Känns för mig som om att detta är ett riktigt bra pris eller har jag fel? Men hursomhelst så måste vi ju köpa på oss lite nu, hittade blandved inte allt för långt härifrån, men antar att det inte är lika bra, det brinner väl snabbare?

Sambons far är gammal snickare så han ska få kolla igenom huset också efter att besiktningen är gjord. Men om nu huset blir godkänt, hur lång tid efteråt kan man klaga på besiktningsbolaget om det skulle uppkomma något?

På infot står det 1 1/2 plansvilla med källare. det tyder jag som att det finns källare under huset. Finns det källare så ska det även finnas dränering av något slag
Citera
2014-05-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Björk ger mer energi och är absolut bättre än blandved - däremot så räcker blandved gott och väl och jag personligen skulle inte köpa björk om du inte ska elda i öppen spis eller liknande.

Bra tips, ska jag komma ihåg
Citera
2014-05-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
På infot står det 1 1/2 plansvilla med källare. det tyder jag som att det finns källare under huset. Finns det källare så ska det även finnas dränering av något slag

Ja jag är ju ingen expert så ska kolla närmare på detta
Citera
2014-05-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ja jag är ju ingen expert så ska kolla närmare på detta

Har du inte kollat på huset innan du budade?

Huset är byggt 1939, så troligen har du ingen torpargrund däremot kan det vara krypgrund. Torpargrund och krypgrund är till sin konstruktion mycket lika varandra. Finns hus som både har källare och krypgrund.

Är det krypgrund så skall den inspekteras och kontrolleras så det inte är fuktigt där inne, samt att det inte ligger något organiskt material där, eller växer hussvamp. Det är vanligt att man även lägger plast för att skydda mot markfukt.
Citera
2014-05-24, 21:54
Medlem
Antevantes avatar
Var även kritisk när du läser besiktningsprotokollet. Bli heller inte rädd om dokumentet är långt och tar upp mycket.
Besiktningsmannen vill självklart friskriva sig själv och inte missa något. Tyvärr innebär det att han även friskriver säljaren från en massa saker. Detta betalar du för :-)

Har du beställt en EL-besiktning? De flesta besiktningsmännen kollar överhuvud taget inte på el installationer.

Kolla så att även en energideklaration är gjord. Det är säljarens sak att ha det gjort.

Så var som sagt kritisk när du läser protokollet och är det större avvikelser ska du givetvis förhandla om priset..
Citera
2014-06-25, 12:27
Medlem
Besiktningen gick jättebra, lite småpill att fixa med över semestern om vi känner för det bara.

Angående källaren och drenering så fanns det ingen drenering utan källaren var inte inredningsbar elelr vad det nu kallas och så bestod väggarna av ca 1 meter breda stenar. Riktigt bra fuktvärden var det iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in