• 1
  • 2
2014-05-23, 16:49
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
En tjej med Cancerfondentröja och namnskylt stoppade mig på gatan i dag. Hon ville så klart sälja bidragsabonnemang eller vad man nu ska kalla det.

När det gäller cancer så är ju det en känslig fråga för många, och att gå omkring och stoppa folk på gatan på det där viset påminner ju folk om deras egna upplevelser om cancer eller familj/vänners sjukdom, för alla känner vi ju någon som har/har haft cancer.

Och det är väl både på gott och ont kan jag tycka. Och visst, jag stödjer gärna cancerfonden, men jag vill själv välja när, hur och hur mycket.
Hon viftade med en blankett där man skulle fylla i alla uppgifter + bankkonton etc samt hur mycket man ville ge varje månad. Det handlar alltså om ett slags abonnemang där man skulle ge 100-200 eller 300 per månad.

Jag visste inte riktig hur jag ville göra och bad om att få med mig blanketten hem, så vi gemensamt hemma kunde titta på den och fylla i den i lugn och ro. Men, det var blankt nej!!

Stenhårda direktiv från "ovan" sa tjejen. Man fick absolut INTE ta med sig blanketten, utan den skulle fyllas i på plats och sedan skulle tjejen ta hand om den!
Sedan skulle man tydligen bli uppringt för att bekräfta uppgifterna....

Dels så tyckte jag det var konstigt att man inte kunde ta med sig blanketten, och dels så vill jag inte ha folk som ringer hem om sådant.

Jag tackade alltså nej till att skänka pengar varje månad, och det är jag säkert inte ensam om att göra när de gör på det där viset....?

Visst är det väl ett konstig sätt att be om bidrag på? Känns lite oseriöst att man inte kan få ta med blanketten hem, det var trots allt en blankett med en jäkla massa text på.

Konstigt, eller normalt?
Citera
2014-05-23, 17:02
Medlem
Knotknets avatar
Låter märkligt jag hade aldrig skrivit på något när hon betett sig så. Om du vill skänka till cancerfonen ändå så är det bara att gå in på deras hemsida och registrera sig.
Citera
2014-05-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Låter märkligt jag hade aldrig skrivit på något när hon betett sig så. Om du vill skänka till cancerfonen ändå så är det bara att gå in på deras hemsida och registrera sig.

Ja, det var det jag sa till henne också -att jag heller får göra det.
Då blev hon nästan lite sur. Har dessa personer någon slags provision per person som skriver på tro? Tycker nog detta borde vara ett ideellt arbete.
Citera
2014-05-23, 17:18
Medlem
Vohkuns avatar
Om jag inte visste bättre så hade jag gissat på att hon försökt lura dig på pengar. Dålig marknadsföring må jag säga!
Citera
2014-05-23, 17:19
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ja, det var det jag sa till henne också -att jag heller får göra det.
Då blev hon nästan lite sur. Har dessa personer någon slags provision per person som skriver på tro? Tycker nog detta borde vara ett ideellt arbete.
Förmodligen har hon provision för det hon gör. I Sverige är det många som tjänar stora pengar på välgörenhet det verkar inte anses fult att göra det heller. Så vitt jag vet är det exempelvis väldigt illa att tjäna pengar på välgörenhet i USA, det ger snarare status att arbeta ideellt med välgörenhet där. Jag tycker att den här tjejen betett sig som en idiot mot dig.
Citera
2014-05-23, 17:21
Medlem
Fizzbacks avatar
Klart du inte får ta med blanketten, då förlorar hon sin provision. Vill du stödja Cancerfonden kan du göra det på deras hemsida.
Citera
2014-05-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Om jag inte visste bättre så hade jag gissat på att hon försökt lura dig på pengar. Dålig marknadsföring må jag säga!

Precis, man blir ju lite på sin vakt. Cancerfonden är ju såpass seriös, så detta är nog ett beteende som cancerfonden inte borde jobba med.

Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Förmodligen har hon provision för det hon gör. I Sverige är det många som tjänar stora pengar på välgörenhet det verkar inte anses fult att göra det heller. Så vitt jag vet är det exempelvis väldigt illa att tjäna pengar på välgörenhet i USA, det ger snarare status att arbeta ideellt med välgörenhet där. Jag tycker att den här tjejen betett sig som en idiot mot dig.

Ja, det låter ju provisionsbaserat. Det är helt klart bättre i USA på så vis. Jag som är relativt ung och många med mig tycker ju att detta är fel sätt att dra in pengar på, men jag kan tänka mig att det är många äldre som går på detta på plats.
Våra äldre har ju ännu fler omkring sig som har eller har dött av cancer, och dom är nog mer lättpåverkade när det gäller att ge pengar oavsett när och vart frågan kommer upp tyvärr. Man utnyttjar nog detta

Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Klart du inte får ta med blanketten, då förlorar hon sin provision. Vill du stödja Cancerfonden kan du göra det på deras hemsida.

Precis, och det hoppas jag dom flesta gör. Tycker detta beteende borde bort!
Citera
2014-05-23, 17:34
Medlem
Om detta nu inte är scam, så borde Cancerfonden se över sina rutiner. Den här formen av bidragsrekryterande ligger iallafall inte mig i smaken.

Att man ska skriva på ett papper med såpass mycket text utan att få läsa igenom allt i lugn och ro är inte okej. Det var heller inte snack om att man skulle få någon kopia...
Citera
2014-05-23, 17:38
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ja man får provision på alla man värvar, plus att man måste värva ett visst antal personer per dag för att få behålla jobbet. Hon hade kanske inte så många blanketter att hon ville ge dig en när du lika gärna kan fylla i på internet. De blanketter man har vill man ju underteckna själv och få sin provision på...

Det är för övrigt ett väldigt lågbetalt jobb, och väldigt otacksamt.
Citera
2014-05-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja man får provision på alla man värvar, plus att man måste värva ett visst antal personer per dag för att få behålla jobbet. Hon hade kanske inte så många blanketter att hon ville ge dig en när du lika gärna kan fylla i på internet. De blanketter man har vill man ju underteckna själv och få sin provision på...

Det är för övrigt ett väldigt lågbetalt jobb, och väldigt otacksamt.

Som någon ovan sa, så borde ju detta vara ideella jobb. Jag skulle själv kunna tänka mig att arbeta ideellt för en såpass bra sak som cancerfonden -i rimliga doser så klart.

Hon kunde ju bara ha skrivit under, och låtit mig ta med blanketten... Detta borde ju locka fler att ge, istället för att köra någon Hitlergrej. Jag tappade iallafall lusten att bidra.

Fast dom kanske måste redovisa själva blanketterna, och då duger det inte om dom kommer in med posten senare.
I vilket fall som helst, så appellerade detta inte till mig och cancerfonden förlorade mina bidrag. Iallafall tills dess jag själv går in på hemsidan och skänker en slant.
Citera
2014-05-23, 17:50
Bannlyst
Det varnas överallt för att man inte ska lämna ifrån sig bankuppgifter
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...-for-bluffmejl
Jag förstår inte vad de kan göra endast med ditt kontonummer, men det känns inte säkert att lämna sitt banknr till okänd på stan, de flesta har inte sitt kontonummer med sig, därför borde man kunna få med sig blanketten och själv skicka in, ska hon få provision, så borde det vara något nummer på blanketten som härleder till säljaren.
Skriver du under, så vet du inte riktigt vad du skriver under på, då de har ditt kontonummer och signatur, nr mm.
Citera
2014-05-23, 17:52
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Som någon ovan sa, så borde ju detta vara ideella jobb. Jag skulle själv kunna tänka mig att arbeta ideellt för en såpass bra sak som cancerfonden -i rimliga doser så klart.

Hon kunde ju bara ha skrivit under, och låtit mig ta med blanketten... Detta borde ju locka fler att ge, istället för att köra någon Hitlergrej. Jag tappade iallafall lusten att bidra.

Fast dom kanske måste redovisa själva blanketterna, och då duger det inte om dom kommer in med posten senare.
I vilket fall som helst, så appellerade detta inte till mig och cancerfonden förlorade mina bidrag. Iallafall tills dess jag själv går in på hemsidan och skänker en slant.

Fast varför skulle det vara ideellt? De som värvar är bara anställda för att få lön, precis som alla andra. De kanske inte alls bryr sig om cancer... men det är ett jobb som är lätt att få utan erfarenhet och utbildning. Vem skulle stå flera timmar på stan och värva utan att få betalt? Skulle du verkligen det? I så fall borde läkare och poliser jobba ideellt också eftersom de gör goda gärningar och det i sig är lön nog?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in