2014-05-22, 16:51
Medlem
Librarians avatar
När jag kollar på Avanza så får jag inga träffar alls på företaget, men de är ett aktiebolag.

Vad kan det bero på?
Citera
2014-05-22, 16:58
Medlem
greenlungss avatar
De har inte börsnoterat företaget.
Citera
2014-05-22, 17:04
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenlungs
De har inte börsnoterat företaget.

Ett aktiebolag är inte per automatik börsnoterat? Där lärde jag mig något nytt, tack!
Citera
2014-05-22, 21:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Ett aktiebolag är inte per automatik börsnoterat? Där lärde jag mig något nytt, tack!
Kort crash course:

Det finns två typer av aktiebolag:
  • Privata aktiebolag
  • Publika aktiebolag

Jag kommer till frågan om notering snart, efter att jag har gått igenom skillnaden mellan privata- och publika bolag. Ett privat aktiebolag är den vanligaste bolagsformen, då det bara krävs 50 000 kronor för att starta upp ett sådant. Privata aktiebolag kan ha hur många ägare som helst, men med begränsningen att bolaget inte får annonsera om att aktierna är till salu osv. Ett publikt aktiebolag är precis som ett privat, men här går det alldeles utmärkt att annonsera på internet, i tidningar osv. om att aktier är till försäljning. Anledningen till denna uppdelning är att lagstiftaren ansåg det vara påkallat att publika aktiebolag, som typiskt vänder sig mot en bredare allmänhet, har något mer strikta regler, det är alltså hårdare lagkrav på publika aktiebolag.

Nu kommer vi till frågan om notering. Bara för att man har ett publikt aktiebolag innebär det inte att bolaget är noterat på någon av handelsplattformarna. Är det inte noterat hittar du det inte på börsen eller på MTF:erna. Noteras bolaget så hittar du det samt kan se hur aktiekursen utvecklas. Den enda skillnaden på ett noterat och ett noterat bolag är, för att vara krass, att det går snabbare och enklare att köpa och sälja aktier då du har tillgång till en handelsplattform där många spekulanter samlas.
Citera
2014-05-22, 22:55
Medlem
Onoterade aktier kan handlas via olika hemsidor till exempelvis http://www.onoterade.nu
Köpare och säljare träffar en överenskommelse om pris. Kan dröja länge innan man hittar någon som är villig att köpa eller sälja.
Citera
2014-05-22, 22:56
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Onoterade aktier kan handlas via olika hemsidor till exempelvis http://www.onoterade.nu
Köpare och säljare träffar en överenskommelse om pris. Kan dröja länge innan man hittar någon som är villig att köpa eller sälja.
Visst det går, men då dessa aktier inte är lika likvida som noterade kan det ibland vara en mindre god idé.
Citera
2014-05-23, 07:58
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kort crash course:

Det finns två typer av aktiebolag:
  • Privata aktiebolag
  • Publika aktiebolag

Jag kommer till frågan om notering snart, efter att jag har gått igenom skillnaden mellan privata- och publika bolag. Ett privat aktiebolag är den vanligaste bolagsformen, då det bara krävs 50 000 kronor för att starta upp ett sådant. Privata aktiebolag kan ha hur många ägare som helst, men med begränsningen att bolaget inte får annonsera om att aktierna är till salu osv. Ett publikt aktiebolag är precis som ett privat, men här går det alldeles utmärkt att annonsera på internet, i tidningar osv. om att aktier är till försäljning. Anledningen till denna uppdelning är att lagstiftaren ansåg det vara påkallat att publika aktiebolag, som typiskt vänder sig mot en bredare allmänhet, har något mer strikta regler, det är alltså hårdare lagkrav på publika aktiebolag.

Nu kommer vi till frågan om notering. Bara för att man har ett publikt aktiebolag innebär det inte att bolaget är noterat på någon av handelsplattformarna. Är det inte noterat hittar du det inte på börsen eller på MTF:erna. Noteras bolaget så hittar du det samt kan se hur aktiekursen utvecklas. Den enda skillnaden på ett noterat och ett noterat bolag är, för att vara krass, att det går snabbare och enklare att köpa och sälja aktier då du har tillgång till en handelsplattform där många spekulanter samlas.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Stort tack för att du tog dig tid för den korta introduktionen! Nu har jag mer koll och förstår varför jag inte hittade företaget jag tänkte på, på avanza eller liknande. Jag trodde att AB = börsen, men förstår nu att det var lite galet tänkt.

Att gå via onoterade o.d. kanske inte är den bästa idén heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in