Citat:
Ursprungligen postat av
Librarian
Ett aktiebolag är inte per automatik börsnoterat? Där lärde jag mig något nytt, tack!

Kort crash course:
Det finns två typer av aktiebolag:
- Privata aktiebolag
- Publika aktiebolag
Jag kommer till frågan om notering snart, efter att jag har gått igenom skillnaden mellan privata- och publika bolag. Ett privat aktiebolag är den vanligaste bolagsformen, då det bara krävs 50 000 kronor för att starta upp ett sådant. Privata aktiebolag kan ha hur många ägare som helst, men med begränsningen att bolaget inte får annonsera om att aktierna är till salu osv. Ett publikt aktiebolag är precis som ett privat, men här går det alldeles utmärkt att annonsera på internet, i tidningar osv. om att aktier är till försäljning. Anledningen till denna uppdelning är att lagstiftaren ansåg det vara påkallat att publika aktiebolag, som typiskt vänder sig mot en bredare allmänhet, har något mer strikta regler, det är alltså hårdare lagkrav på publika aktiebolag.
Nu kommer vi till frågan om notering. Bara för att man har ett publikt aktiebolag innebär det inte att bolaget är noterat på någon av handelsplattformarna. Är det inte noterat hittar du det inte på börsen eller på MTF:erna. Noteras bolaget så hittar du det samt kan se hur aktiekursen utvecklas. Den enda skillnaden på ett noterat och ett noterat bolag är, för att vara krass, att det går snabbare och enklare att köpa och sälja aktier då du har tillgång till en handelsplattform där många spekulanter samlas.