• 1
  • 2
2005-08-19, 21:39
Medlem
Bingolikets avatar
Jag förstår att det är ganska otacksamt och dåligt betalt(läs gratisjobb)Men hur mycket fritid lägger en bra moderator ned på forumet?Och vad är det som driver er att fortsätta?Är det inte lite av samma känsla som att bli vald till ordningsman i skolan och den känsla av makt det innebär?Vad driver en moderator att offra så mycket av sin tid?Men å andra sidan är det bra att ni finns
Citera
2005-08-19, 22:08
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Jag förstår att det är ganska otacksamt och dåligt betalt(läs gratisjobb)Men hur mycket fritid lägger en bra moderator ned på forumet?Och vad är det som driver er att fortsätta?Är det inte lite av samma känsla som att bli vald till ordningsman i skolan och den känsla av makt det innebär?Vad driver en moderator att offra så mycket av sin tid?Men å andra sidan är det bra att ni finns

Njae, otacksamt är det väl inte hela tiden, man får ju både positiv och negativ feedback på det man gör.

Hur mycket tid jag lägger ner per dag varierar en hel del, men nu när jag har sommarlov har det blivit flera timmar per dag.. oftast har jag FB framme i bakgrunden och kollar igenom mina forum då och då, samt kollar "nya inlägg" och sedan givetvis vad som händer i Outlaw.

Anledningen? Jag gillar FB och vad det står för, och vill vara med och påverka vart FB är på väg. Tror att de flesta mods är här för ett genuint intresse för FB och inte för någon "makt". Det man gör är att försöka hålla upp nivån på forumet och hjälpa till.
Citera
2005-08-20, 05:12
Medlem
StorMammas avatar
Hur mycket tid jag lägger ned varierar med inläggen, ibland är det mycket att göra, andra gånger inget alls, och då trivs jag bäst.

Minst någon timme om dagen när jag är uppkopplad.

Jag kan inte säga att jag upplever det som att ha " makt ", snarare att det är ett ansvar, en balansgång som inte alltid är lätt, speciellt för mig som inte gillar konflikter alls.

Jag hoppas iallafall att jag får godkänt som mod i de forum jag verkar....
Citera
2005-08-20, 12:25
Medlem
Scrambles avatar
Blir väl sammanlagt nån timme om dagen, men det skulle jag garanterat lägga på Flashback även om jag inte var mod.

Och nån makt handlar det absolut inte om, det är spelet bakom kulisserna som jag finner intressant. Vill man flytta trådar kan man lätt skaffa ett eget forum och flytta på.

En av de mest intressanta erfarenheterna jag fått av att vara mod är vetskapen om det sätt som lite "makt" helt plötsligt kan få konsekvensen att man aldrig kan få alla nöjda, oavsett vad man än gör.

Sen blir man lite mer hårdhudad och van att få kritik, i det dagens jantesverige så sker det ju inte så värst ofta.

Alla erfarenheter är liksom bra erfarenheter, men nån makt handlar det absolut inte om. Men jag kan förstå att folk väljer att tro det.
Citera
2005-08-20, 12:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket

Det går inte att säga. Hela dagen (i princip) sitter jag och jobbar på datorn. Då har jag FB i ett fönster och kollar till det regelbundet.

Får jag RP på något så tar jag itu med det när jag hinner.

Är man moderator för att man njuter av någon makt - så är man en dålig moderator, anser jag.

Det finns två skäl till att jag gör detta:

1. Eftersom jag ändå spenderar mycket tid här, och eftersom jag anser att FB är viktigt för yttrandefriheten i Sverige, så vill jag (så länge jag orkar) hjälpa till att hålla forumet vid liv.

2. Det lilla inflytande man har på hur forumet utvecklas genom att man har en kanal till för info från och feedback till admin.

Om någon tror att det är kul att radera inlägg, ge tillsägelser eller starta omröstningar för varningar/banningar - så tror de fel. Detta är den tristaste, tråkigaste och minst inspirerande delen av uppdraget.
Citera
2010-12-29, 16:11
Medlem
AbrahamLincolns avatar
BUMP!

Det har hänt mycket sedan 2005, och jag blev lite nyfiken.

Forumet har ju växt en hel del sedan denna tråd var uppe på tapeten senast, och min fråga är. Har det blivit mer jobb sedan dess eller är det ungefär som det var förut.

Alla kanske inte kan svara på hur det var 2005 vs. nu, men ni kan säkert reflektera över hur det ändrast under tiden ni varit moderatorer.

Med vänliga hälsningar,

Abe
Citera
2010-12-29, 16:25
Medlem
BoISarens avatar
2-4 timmar aktivt moddande
Citera
2010-12-29, 16:29
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
2-4 timmar aktivt moddande

I see, men har det blivit mer eller mindre jobb på senare tid. Jämfört med när du började?

Det var lite det jag var efter då jag bumpade tråden
Citera
2010-12-29, 16:51
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
I see, men har det blivit mer eller mindre jobb på senare tid. Jämfört med när du började?

Det var lite det jag var efter då jag bumpade tråden
Mer, eftersom jag har tagit på mig Benso och pedofili. Iofs så släppte jag ABoK.
Är man borta en dag eller två så dubbleras tiden... Minst!

Jag har ju varit mod i snart ett år så det är ju inte så länge...
Citera
2010-12-29, 17:21
Medlem
qrizzes avatar
Säger nog som BoISaren. 2-4 timmar.

Men självklart kan de bli mindre och mer.
Citera
2010-12-29, 17:26
Medlem
tzjs avatar
Nu är ju jag en av de nyaste moderatorerna, men jag lägger nog 8-10 timmar/dag.

Om jag är ledig vill säga. Har inget att jämföra med egentligen som moderator, men man märker att det är jullov för många.
Citera
2010-12-29, 19:37
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Nu är ju jag en av de nyaste moderatorerna, men jag lägger nog 8-10 timmar/dag.

Om jag är ledig vill säga. Har inget att jämföra med egentligen som moderator, men man märker att det är jullov för många.
Av aktivt moddande? Oj.

Jag lägger nog 1-2, men då ingår outlawläsning. Har dock under flera perioder lagt betydligt mer, men nu har jag lite väl mycket annat att stå i och jag har bara två forum, som faktiskt har blivit rätt lugna (vem trodde det om övrigt...).

Annat var det när jag moddade PI inför valet, samtidigt som jag satt på det då ganska vilda övrigt och dessutom hade mitt vanliga PU. Då moddade jag betydligt mer.

Min poäng med detta är att det varierar kraftigt med forumen, antalet mods i dem och ens egna vardag. Vi har ju några som moddar på jobbet, det har t.ex. jag ingen möjlighet till.

Edit: Rent generellt har förmodligen mod-tiden gått upp. Antalet aktiva medlemmar har ökat fortare än antalet moderatorer, vill jag nog påstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in