2014-05-22, 14:24
Medlem
När jag skriver så finner jag ord och lyckas nästan alltid med att förklara saker men när jag talar så har jag oerhört svårt att hitta ord, även om det handlar om grundläggande sådana, och har ett allmänt uselt flyt. Jag är en ganska introvert människa och undviker ibland social kontakt. Jag får ingen ångest dock, så social fobi är det nog inte fråga om, men det är väl inte så relevant då jag efterfrågar en förklaring kring svårigheterna att just finna ord, att prata, inte det psykologiska bakom att träffa människor. Jag började prata väldigt sent som barn men jag vet inte om det är kopplat till min situation nu. Tror jag lider av någon typ av talfel. Som sagt, att skriva har jag inga problem med, det är just när jag öppnar käften som något system error sker. Vad är det för fel?
Citera
2014-05-22, 14:51
Medlem
Det var ett tag sen nu som jag läste om afasi men baserat på den info du ger skulle jag säga att det mest troliga är att du lider av Brocas afasi. Beror oftast på en skada i sk. Brocas område i den nedre frontalloben (dvs pannloben), vet dock ej om medfödd/förvärvad. Symtomen är ganska likt det du beskriver främst med problem med flyt i talet.

Brocas är också en av de 2 vanligaste afasierna (tillsammans med Wernickes) varför det är mest troligt att det är det det handlar om. Angående behandling är jag tyvärr inte så påläst och tveksam om det finns något väl beprövat men det står en del bra på engelska wiki om du googlar på Brocas afasi.

Hoppas på att du får klarhet i det! Blir det alldeles för stora problem tycker jag att du bör kontakta antingen vårdcentral eller talpedagog.
/medicinstudent
Citera
2014-05-22, 14:53
Medlem
KonstapelKushs avatar
Jag hade också grymt svåra talsvårigheter som barn, tror jag var ungefär 6-7 innan jag kunde prata riktigt, kände också att det kunde bli ett "system error", men det var nog mest för att jag satt inne istället för att vara ute och prata med folk.

Annars kan du försöka göra ett tankemönster, typ som ett sånt du har när du skriver fast när du pratar, hjälpte också mig.

its all about them paterns man
Citera
2014-05-22, 21:29
Medlem
Photoshoppeds avatar
Handlar det inte bara om att du måste öva att uttrycka dig? Prata för dig själv och lär hjärnan formulera meningar kring sådant du vill uttrycka? Kanske kan någon här svara dig om det finns något slags professionell hjälp att få också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in