2014-05-22, 13:49
Medlem
Hej!

Skall köpa effektmätare till racern men förstår i te skillnaden mellan quarqs SRAM RED 22 och QUARQ ELSA R. Kostar lika mycket och läser igenom produktinformationen och ser ingen skillnad. Någon som vet något om dem?
Citera
2014-05-22, 13:57
Medlem
Egon.Krenzs avatar
Lustigt! Jag sitter precis på ebay och letar efter en prisvärd Quarq. Jag är dock inställd på Quarq Riken, av ekonomiska skäl. En ny Elsa eller Red 22 går väl lös på 18000kr+?

Jag vet i alla fall att skillnaden mellan Elsa och Riken är att Elsa kan känna av skillnaden i kraftanvändning mellan höger och vänster ben. Och seriöst, om du inte heter Cavendish i efternamn, undrar jag om det verkligen är värt det.

Om du har ett gott kapital torde Garmin Vector vara intressant för dig.
Senast redigerad av Egon.Krenz 2014-05-22 kl. 14:01.
Citera
2014-05-22, 14:31
Medlem
Jo, det stämmer att det är skillnaden till Rika, men jag kan tycka att det faktiskt är värt det, skiljer inte så jättemycket i pris.

Gardin Vector har jag hört olika saker om. Vissa är supernöjda medan vissa är jätte besvikna på dem så jag vågar inte köra på det helt enkelt.

Men frågan återstår: är det någon skillnad på sram red 22 och Elsa?
Citera
2014-05-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Krenz
Lustigt! Jag sitter precis på ebay och letar efter en prisvärd Quarq. Jag är dock inställd på Quarq Riken, av ekonomiska skäl. En ny Elsa eller Red 22 går väl lös på 18000kr+?

Jag vet i alla fall att skillnaden mellan Elsa och Riken är att Elsa kan känna av skillnaden i kraftanvändning mellan höger och vänster ben. Och seriöst, om du inte heter Cavendish i efternamn, undrar jag om det verkligen är värt det.

Kolla in deras hemsida istället, där går de för 1600$ Vet dock inte om de tar ut en avgift för att skicka till Sverige...
https://www.quarq.com/store/item/1724/
Citera
2014-05-22, 15:38
Medlem
Egon.Krenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOklokare
Kolla in deras hemsida istället, där går de för 1600$ Vet dock inte om de tar ut en avgift för att skicka till Sverige...
https://www.quarq.com/store/item/1724/
Det är inte så att jag inte kan avvara 11000kr för en cykelpryl, men om det är möjligt köper jag alltid begagnat. Jag tror och hoppas att få en Quarq för ca 5000kr.
Citera
2014-05-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Krenz

Jag har vänster/höger balans på min effektmätare, inte sett någon vettig funktion för det ännu. Intressant att se att jag hade 51/49 fördelning men det var typ det och inget förvånande eftersom jag haft vänster ben som stöd vid all friidrottt.

Garmin Vector har jag bara hört negativa saker om, verkar vara skräp vilket är lite förvånande eftersom Garmins cykeldatorer som t.ex 500an varit riktigt bra.

RED versionen är lättare och mitt RED vevparti som jag hade på min Cervelo var iaf riktigt styvt och fint. Elsa har jag aldrig hört om, så jag skulle ta RED om jag vore du.
Senast redigerad av Grimgor 2014-05-22 kl. 16:26.
Citera
2014-05-22, 19:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Effektmätare till cykel, häftigt men hur funkar det? Den måste väl mäta vridmoment och varvtal kan jag tänka men hur?
Citera
2014-05-22, 21:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Läste lite på kvarkens sida men där stod inte så detaljerat. Det står förvisso att de använder trådtöjningsgivare för att mäta vridmomentet och en magnet (säkert då ihop med en reedkontakt som känner av när magneten passerar förbi) för att mäta pedalernas varvtal. Jag hade dock velat veta var trådtjöjningsgivarna sitter och enligt Wikipedia är det olika på olika fabrikat, antingen i pedalens vevarm, i vevaxeln eller i baknavet.

Ja ja, jag ska inte bygga någon effektmätare så jag behöver väl inte veta exakt hur de är anbringade utan nöjer mig så.

Bonusinfo: När man sen räknar ut effekten från vridmoment och varvtal så använder man formeln
Effekt (kW) = vridmoment (Nm) x varvtal (rpm) / 9,5488

Bonusbonusinfo: En fet industriell gasmotor på sådär 1000 kW som jag fixade med en gång hade samma mätprincip, en trådtöjningsgivare som mätte momentet på vevaxeln och så en vanlig varvräknare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in