• 3
  • 4
2014-05-26, 10:19
Medlem
DividendChamps avatar
Har man ett jobb där man kan kontrollera sin inkomst på ett bra sätt så visst. Men annars är det ju generellt sätt enklare att sänka utgifterna med 500kr än att höja inkomsten med 500kr. Iaf vad jag har erfarit. Dock har jag ett jobb som styckare där löneanspråken är bestämda iförväg och vi varje år för en lönehöjning som facket har avtalat fram.
Citera
2014-05-26, 11:02
Medlem
Jag och frun är miljonärer. Det är dock ytterst få som känner till det. Mina föräldrar och en av mina bästa vänner. Har i dagsläget bara två nära vänner, en av dem är intresserad av ekonomi och sparande och den andra sätter sprätt på pengarna.

Jag tycker att ekonomi i allmänhet och sparande i synnerhet är en väldig sund hobby (så länge som det inte går till överdrift). Där vi bor är det dock svårt att hitta likasinnade då de flesta i samma ålder som vi har småbarn och allt kretsar kring dem.
Citera
2014-05-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Har man ett jobb där man kan kontrollera sin inkomst på ett bra sätt så visst. Men annars är det ju generellt sätt enklare att sänka utgifterna med 500kr än att höja inkomsten med 500kr. Iaf vad jag har erfarit. Dock har jag ett jobb som styckare där löneanspråken är bestämda iförväg och vi varje år för en lönehöjning som facket har avtalat fram.

Man kan även styra det genom att skaffa sig kompetens som det är brist på och arbetsgivare är beredda att betala för.
Citera
2014-05-27, 02:50
Medlem
Jag pratar mest med mina närmaste vänner. Min bästa vän blir mer och mer intresserad eftersom jag försöker övertyga honom att det är värt att tänka på sin ekonomi och att investera.
Citera
2014-07-14, 13:31
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspohub
Jag upplever att de flesta av mina kompisar drömmer och pratar om att de ska ha mycket pengar, men de gör ingenting åt saken. Jag har det väldigt gott ställt och ger dem tips på hur de kan uppnå samma situation (affiliate-marknadsföring), men då verkar det som att de inte har intresset att verkligen göra en förändring. Trist som attan!

Känner igen detta väldigt väl.

De bara pratar som många andra svenskar. Tomma ord helt enkelt.
De hoppas vinna på lotto kanske eller sådant skräp istället för att försöka tänka lite ekonomiskt.
Förmodligen är de alldeles för lata och bortskämda för att ens börja spara.
ALLA kan spara något. Alltid.

Små steg i början.
Säga upp onödigt skit, slösa inte med något, ta hand om de saker man redan köpt så de håller länge.
Lära sig hur politiker och andra byråkrater fifflar med skatter och avgifter och läsa på om detta för att själv ta efter dessa kostymklädda hånflinare.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in