Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-21, 18:19
  #1
Medlem
shogun-rs avatar
Startar en tråd om Optifreeze. Precis haft en nyemission och beräknas noteras på aktietorget i mitten av Juni.

Optifreeze är avknoppat från Arc Aroma Pure och företaget kommer fortsätta äga en del.

Med företagets teknik kan man behålla smak och struktur på frukt och grönt även efter att varit nedfrysta. Detta genom att endast använda helt naturliga ämnen. Tekniken går ut på att med hjälp av korta pulser och "antifrys proteiner" göra produkterna tåliga för kyla.

Ämnena som används är samma som t ex finns i grönt gräs. Tekniken är baserad på Arc Aroma Pure's patenterade CEPT-teknologi. Optifreeze har patent klara i många länder i världen.

Finns mer info och även video på hemsidan.

OptiCept™

OptiCept™ är en produktionslinje och består av kamrar som grönsaker, frukt och bär passerar igenom på ett transportbälte.

I en kammare utsätts livsmedlet för kortvariga högspänningspulser som öppnar upp cellerna så att de tar upp naturliga antifrysprotein och sockerarter.

OptiCap™

OptiCap™ är förladdade kassetter som består av specifika koncentrationer av naturliga antifrysprotein och sockerarter. Kasseterna appliceras på OptiCept.

Exempel på ett spenatblad.

Noteringskurs 4.10 kr och börsvärde vid introduktionen ca 30 Mkr.
Citera
2014-05-21, 19:02
  #2
Medlem
Är lite fundersam:

1. Ett företag som måste alltså ha hela OptiCept linan hos sig, och köpa in separata OptiCap kassetter för varje produkt dom vill frysa ner? Frågan är ju då, klarar deras OptiCept lina av parallella kassetter på samma lina? Dvs om ett företag vill frysa ner en batch jordgubbar, och sen en batch blåbär, kommer detta gå att göra på samma lina, helt automatiskt? Hittar ingen info om detta

1a. Om ovanstående inte fungerar, hur många företag kommer vilja köpa in flera OptiCept linor om man har en produkt som består av mer än en matvara?

2. Gillar att granska småföretags hemsidor, tycker att om hemsidan är seriös bra gjord, känns det företaget seriöst. Optifreezes hemsida var helt tvärtom. Långsam, "Investor relations" --> iframe med Aktietorgets sida, Styrelseinfon: blandat mellan svenska och engelska. En google translate ikon på sidan, istället för att skapa en svensk och en engelsk sida.



Njae... Känns inte som ett företag man borde gå in i... Kanske, om själva frysproccessen hade varit enklare, till exempel om deras produkt hade kunnat installeras i en befintlig lina
Citera
2014-05-21, 19:15
  #3
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Är lite fundersam:

1. Ett företag som måste alltså ha hela OptiCept linan hos sig, och köpa in separata OptiCap kassetter för varje produkt dom vill frysa ner? Frågan är ju då, klarar deras OptiCept lina av parallella kassetter på samma lina? Dvs om ett företag vill frysa ner en batch jordgubbar, och sen en batch blåbär, kommer detta gå att göra på samma lina, helt automatiskt? Hittar ingen info om detta

1a. Om ovanstående inte fungerar, hur många företag kommer vilja köpa in flera OptiCept linor om man har en produkt som består av mer än en matvara?

2. Gillar att granska småföretags hemsidor, tycker att om hemsidan är seriös bra gjord, känns det företaget seriöst. Optifreezes hemsida var helt tvärtom. Långsam, "Investor relations" --> iframe med Aktietorgets sida, Styrelseinfon: blandat mellan svenska och engelska. En google translate ikon på sidan, istället för att skapa en svensk och en engelsk sida.



Njae... Känns inte som ett företag man borde gå in i... Kanske, om själva frysproccessen hade varit enklare, till exempel om deras produkt hade kunnat installeras i en befintlig lina


Har faktiskt inga bra svar på dina frågor. Vet bara att företaget sagt att dom fått bra respons från livsmedelsindustrin.

Om inte Optifreeze är seriöst så är ju inte heller Arc Arome Pure seriöst eftersom dom i mångt och mycket har samma uppbyggnad och stomme.

Annars kan jag inte ge råd om investera eller inte, är bara budbäraren som ville ge information. Har tecknat mig i alla fall.
Citera
2014-05-21, 19:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Har faktiskt inga bra svar på dina frågor. Vet bara att företaget sagt att dom fått bra respons från livsmedelsindustrin.

Om inte Optifreeze är seriöst så är ju inte heller Arc Arome Pure seriöst eftersom dom i mångt och mycket har samma uppbyggnad och stomme.

Annars kan jag inte ge råd om investera eller inte, är bara budbäraren som ville ge information. Har tecknat mig i alla fall.

Tänkte inte att du skulle svara på mina funderingar, ville mest ta upp det för allmän diskussion

Får ta och titta lite på Arc arome pure och så kanske min uppfattning ändrar sig..
Citera
2014-05-24, 01:27
  #5
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Tänkte inte att du skulle svara på mina funderingar, ville mest ta upp det för allmän diskussion

Får ta och titta lite på Arc arome pure och så kanske min uppfattning ändrar sig..

Kan hålla med om att hemsidan inte är superbra, men jag tycker ändå att den är informativ. Det finns nya bolag som lanserat en mer proffsig hemsida efter ett tag.

Alltid trevligt med andra synvinklar. Du får kolla på Arc Aroma och säga vad du tycker om den hemsidan
Citera
2014-06-10, 16:19
  #6
Medlem
shogun-rs avatar
Borde snart vara dags för notering.

Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Tänkte inte att du skulle svara på mina funderingar, ville mest ta upp det för allmän diskussion

Får ta och titta lite på Arc arome pure och så kanske min uppfattning ändrar sig..

Å andra sidan vet jag ju inte om Arc aromas hemsida är superproffsig den heller....
Citera
2014-06-17, 01:49
  #7
Medlem
shogun-rs avatar
Första handelsdag på Torsdag, dvs 19/6.
Citera
2014-06-19, 16:14
  #8
Medlem
Betongbarns avatar
+34%
Citera
2014-06-19, 16:48
  #9
Medlem
shogun-rs avatar
Reuters har haft ett inslag om Optifreeze idag.
Citera
2014-06-19, 17:36
  #10
Medlem
Jag vet att några mytomaner som härjar på BS försöker pumpa bolaget vilket brukar innebära kalkoninvestering.
Citera
2014-06-26, 17:36
  #11
Medlem
shogun-rs avatar
OptiFreeze startar pilotsamarbete med Orkla Foods Sverige

"OptiFreeze AB och Orkla Foods Sverige AB inleder ett pilotsamarbete. Syftet är använda Optifreeze teknik i en industriell miljö.
Pilotanläggningen kommer att byggas upp vid Orkla Foods anläggning i Eslöv. Projektet kommer att pågå fram till oktober 2014 därefter är ambitionen att avtala om ett kommersiellt samarbete."


http://www.aktietorget.se/NewsItem.a...227&Language=1
Citera
2014-06-29, 21:38
  #12
Medlem
aimboats avatar
Kul att se andra än AVA och NON köpa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback