2014-05-21, 17:41
Medlem
Hestapos avatar
Flashback är ju ett forum som bygger på anonymitet och till viss del det fria ordet, om man nu vill förstärka sin anonymitet kan man ju byta användarkonton med varandra.

Är detta tillåtet enligt regelverket?
Citera
2014-05-21, 17:58
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Finns ju dem som byter konton och postar via dem, vet inte om det är tillåtet dock.

Om man skall byta konto lär man ju inte säga det?
Citera
2014-05-21, 18:00
Moderator
^Eazs avatar
Problemet jag kan se är att låt oss säga att du och jag byter konton.

Jag bryter mot reglerna med ditt konto, och eftersom våra konton då är "ihoplänkade" så blir även du bannlyst på "mitt" konto.
Citera
2014-05-21, 18:09
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Flashback är ju ett forum som bygger på anonymitet och till viss del det fria ordet, om man nu vill förstärka sin anonymitet kan man ju byta användarkonton med varandra.

Är detta tillåtet enligt regelverket?
Här finns regelverket och således svaret på din fråga:
https://www.flashback.org/regler
Citera
2014-05-21, 18:23
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Problemet jag kan se är att låt oss säga att du och jag byter konton.

Jag bryter mot reglerna med ditt konto, och eftersom våra konton då är "ihoplänkade" så blir även du bannlyst på "mitt" konto.

Jo men det innebär ju att moderatorerna eller Admins gör fel eftersom vi inte har alternativa konton utan helt enkelt har bytt konton med varandra, mao. ej samma användare..

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Här finns regelverket och således svaret på din fråga:
https://www.flashback.org/regler

Jag har läst reglerna ett antal gånger och sökt hyfsat väl innan jag startade tråden, vill du hjälpa till på traven eller är ditt svar enhälligt nej, vilket gör att det är fritt fram att byta konton med varandra på Flashback?
Citera
2014-05-21, 19:24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har för mig att adminX sa att det var okej att sälja sitt konto när den frågan kom på tal (orkar inte söka, men det var i denna del av forumet).
Och är det okej så borde det vara okej att byta konto med.
Citera
2014-05-21, 19:29
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Jag har läst reglerna ett antal gånger och sökt hyfsat väl innan jag startade tråden, vill du hjälpa till på traven eller är ditt svar enhälligt nej, vilket gör att det är fritt fram att byta konton med varandra på Flashback?
Eftersom det inte står något om att det är förbjudet i reglerna så torde det alltså vara tillåtet. Men man riskerar ju givetvis att ses som samma person eller få stå till svars för vad den andre har skrivit.
Citera
2014-05-21, 19:57
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Eftersom det inte står något om att det är förbjudet i reglerna så torde det alltså vara tillåtet. Men man riskerar ju givetvis att ses som samma person eller få stå till svars för vad den andre har skrivit.

Förstår att det finns kraftfulla verktyg för att koppla ihop användarkonton och därmed efterleva regelverket men är det inte emot reglerna om man riskerar repressalier för någon annan persons agerande på forumet?

Att döma en användare för en annans persons gärningar kan inte överensstämma varken med 0.09, 1.06 eller 1.07, jag är fundersam över om inte reglerna borde skrivas om gällande förtydliganden, exempelvis.

Person som startar användare på Flashback forum får överlåta sin profil till annan fysisk person men kopplas då ihop med skaparen av den ursprungliga användaren pga. forumets tekniska tillkortakommanden för att kunna nyttja det nuvarande regelverketets till buds stående medel.

Låter helt uppåt väggarna men vad är alternativet och hur blir det i tredje led när det gäller byte sinsemellan?
Senast redigerad av Hestapo 2014-05-21 kl. 20:00.
Citera
2014-05-21, 20:55
Medlem
Citat:
Förstår att det finns kraftfulla verktyg för att koppla ihop användarkonton och därmed efterleva regelverket men är det inte emot reglerna om man riskerar repressalier för någon annan persons agerande på forumet?

Att döma en användare för en annans persons gärningar kan inte överensstämma varken med 0.09, 1.06 eller 1.07, jag är fundersam över om inte reglerna borde skrivas om gällande förtydliganden, exempelvis.

Person som startar användare på Flashback forum får överlåta sin profil till annan fysisk person men kopplas då ihop med skaparen av den ursprungliga användaren pga. forumets tekniska tillkortakommanden för att kunna nyttja det nuvarande regelverketets till buds stående medel.

Låter helt uppåt väggarna men vad är alternativet och hur blir det i tredje led när det gäller byte sinsemellan?

Fast problemet är ju då att folk kan ju då börja skylla på att "ja men det var ju inte jag som låg bakom regelbrott x utan det var användare y" och bara det skapar ju en onödig konfrontation eller hur ska administrationen hålla koll på vilken användare som sitter bakom ett visst konto vid en precis tidpunkt?

Dessutom så är det ju (någon mod för gärna rätta mig om jag har fel) så att man faktiskt får skapa fejkkonton som man kan köra via proxy eller liknande utan några problem från adminstrationen (förutom då om man bryter mot 1.07) så det känns liksom som att anonymiteten säkerställs redan direkt utan att man måste byta konton med någon.
Senast redigerad av ElexirRasmus 2014-05-21 kl. 21:01.
Citera
2014-05-21, 21:06
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Ja varför inte göra en sak enkel när det kan göras svårt! Istället för att hålla på att krångla till det, skapa en ny identitet med ett ny epost och hålla dig ifrån att bryta mot 1.07.

Vad har 0.09 med saken att ens göra. Menar du att mods och admins skulle bryta mot 1.06 om de undersöker 1.07? Hur i helsike skulle de annars kunna upprätthålla 1.07??

Nej tack inga tillkrånglade förtydligande för att vissa är paranoida över sin anonymitet.
Citera
2014-05-21, 21:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Anta att jag och Hestapo ger varandra våra inloggningsuppgifter till våra respektive konton Hestapo och Moltas666 samt att vi gör detta utan att meddela någon annan på FB.

Om jag blir varnad när jag begår ett regelbrott inloggad som Hestapo...hur kan detta drabba mitt konto Moltas666 om man inte använder sig av lagring av IP-nummer?
Citera
2014-05-21, 21:22
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Fast problemet är ju då att folk kan ju då börja skylla på att "ja men det var ju inte jag som låg bakom regelbrott x utan det var användare y" och bara det skapar ju en onödig konfrontation eller hur ska administrationen hålla koll på vilken användare som sitter bakom ett visst konto vid en precis tidpunkt?

Dessutom så är det ju (någon mod för gärna rätta mig om jag har fel) så att man faktiskt får skapa fejkkonton som man kan köra via proxy eller liknande utan några problem från adminstrationen (förutom då om man bryter mot 1.07) så det känns liksom som att anonymiteten säkerställs redan direkt utan att man måste byta konton med någon.

Det är ju egentligen inte användarens problem på ett anonymt forum och om det är upp till användaren att bevisa sin oskuld så är ju inte heller anonymiteten aktuell som slogan på Flashback, lite moment 22 blir det, därav trådstarten.

Din andra synpunkt har sina poänger när man kör med VPN men troligtvis är verkligheten att många värnar sin anonymitet på Flashback utan att använda den tjänsten, kanske dags för fler att ansluta sig till den skara som surfar anonymt. Det ena behöver å andra sidan inte utesluta det andra med tanke på hetsjakten på användarnas identitet/ IP-nummer för att häva anonymiteten.

Hur ska forumsledningen ställa sig till våra tappra försök att inte utsättas för brott mot forumets grundpelare som omnämns i förtydligandet av regel 1.06?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in