2014-05-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Det är ju egentligen inte användarens problem på ett anonymt forum och om det är upp till användaren att bevisa sin oskuld så är ju inte heller anonymiteten aktuell som slogan på Flashback, lite moment 22 blir det, därav trådstarten.

Din andra synpunkt har sina poänger när man kör med VPN men troligtvis är verkligheten att många värnar sin anonymitet på Flashback utan att använda den tjänsten, kanske dags för fler att ansluta sig till den skara som surfar anonymt. Det ena behöver å andra sidan inte utesluta det andra med tanke på hetsjakten på användarnas identitet/ IP-nummer för att häva anonymiteten.

Hur ska forumsledningen ställa sig till våra tappra försök att inte utsättas för brott mot forumets grundpelare som omnämns i förtydligandet av regel 1.06?

En användare ges dock möjligheten att försvara sig om den vill men det är inget tvång. Vad jag menar är att det är svårt att bevisa vilken av de två fysiska personerna som satt inloggad på ett visst konto vid en viss tidpunkt utan att försämra anonymiteten ytterligare.

Om jag inte missminner mig så är den stående åsikten hos ett flertal moderatorer att man själv ansvarar för att vara anonym och att forumet erbjuder en att vara det men man måste själv se till att praktisera anonymiteten på ett vettigt sätt samt följa reglerna för att kunna vara totalt anonym. Det är faktikt (enligt mig) en rätt vettig åsikt med tanke på att forumet har en åldersgräns på 18 år (om inte något har förändrats) och då förväntas man kunna ta ansvar för sig själv och om man känner att man behöver vara anonym att man faktiskt gör sig själv anonym. Att dalta med vuxna människor ser jag som kontraproduktivt.

Vad är problemet med att skapa smurfkonton om man vill vara helt anonym?
Citera
2014-05-21, 22:33
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
En användare ges dock möjligheten att försvara sig om den vill men det är inget tvång. Vad jag menar är att det är svårt att bevisa vilken av de två fysiska personerna som satt inloggad på ett visst konto vid en viss tidpunkt utan att försämra anonymiteten ytterligare.

Om jag inte missminner mig så är den stående åsikten hos ett flertal moderatorer att man själv ansvarar för att vara anonym och att forumet erbjuder en att vara det men man måste själv se till att praktisera anonymiteten på ett vettigt sätt samt följa reglerna för att kunna vara totalt anonym. Det är faktikt (enligt mig) en rätt vettig åsikt med tanke på att forumet har en åldersgräns på 18 år (om inte något har förändrats) och då förväntas man kunna ta ansvar för sig själv och om man känner att man behöver vara anonym att man faktiskt gör sig själv anonym. Att dalta med vuxna människor ser jag som kontraproduktivt.

Vad är problemet med att skapa smurfkonton om man vill vara helt anonym?

Det har påtalats i ett antal trådar att användare önskar en nystart och tanken slog mig att vi kan byta konton med varandra, på så sätt blandar vi korten ytterligare för de som strävar efter att registrera användarna på Flashback. Det finns databaser som bygger på IP-nummer, skriftspråk, ämnesintressen, ordval osv. men om vi gör en twist ytterligare så faller meningen med de databaser som redan är skapade.

Min ursprungliga frågeställning var om det var ett regelbrott att byta identiteter, den är till viss del besvarad men Admins åsikt saknas kring konsekvenserna.

Den nuvarande tanken är om Flashback forum tjänat ut sin roll som aktör gällande anonymitet och yttrandefrihetsforum pga. att regelverket sätts före grundpelarna när det handlar om straff, frågan är fri och numera ställd.
Citera
2014-05-21, 22:46
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Det finns databaser som bygger på IP-nummer, skriftspråk, ämnesintressen, ordval osv. men om vi gör en twist ytterligare så faller meningen med de databaser som redan är skapade.

Så du menar att folk sitter och skapar databaser baserat på vad som skrivs på flashback och med hjälp av dessa försöker få reda på vilka som sitter bakom kontona och genom att byta konton med varandra så kan man stärka sin anonymitet?

herregud... verkar som din foliehatt har glidit ner över din panna, över din näsa och du är på väg att svälja den...
Citera
2014-05-21, 23:24
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Så du menar att folk sitter och skapar databaser baserat på vad som skrivs på flashback och med hjälp av dessa försöker få reda på vilka som sitter bakom kontona och genom att byta konton med varandra så kan man stärka sin anonymitet?

herregud... verkar som din foliehatt har glidit ner över din panna, över din näsa och du är på väg att svälja den...

Ja, databaser är ett hot mot anonymiteten på Flashback, därav tanken med trådstarten.

Nej när det gäller dina misstankar kring folie..
Du skulle bara veta hur många som samlar information om andra individer och vad deras syfte är vet nog ingen med säkerhet idag men en sak är säker, information är makt i dagens samhälle och det är definitivt ingen teori, mer dagens oundvikliga verklighet.

Har du helt missat hur människors kontrollbehov ökat genom Facebook, Twitter och Instagram, när såg du dig själv i spegeln sist med tanke på din aktuella världsbild och självinsikt?
Citera
2014-05-22, 01:08
Medlem
Zeimines avatar
Citat:

Har du helt missat hur människors kontrollbehov ökat genom Facebook, Twitter och Instagram, när såg du dig själv i spegeln sist med tanke på din aktuella världsbild och självinsikt?

Vad menar du med att människors kontrollbehov har ökat genom social medier? Det låter virrigt. Eller menar du de som står bakom dessa siter kontrollerar sina medlemmar? eller att myndigheter utnyttjar desamma?

Personligen är jag inte orolig, visst existerar det väl någon form av "övervakning", men man måste vara försiktig med hur man uttrycker sig på t.ex facebook. Dock ska man väl inte skämmas för sina åsikter, men man får stå sitt kast om man uttrycker dem aggressivt mot någon/något.
På flashback känner jag mig ganska säker, jag skriver inget som kan bryta min anonymitet och följer reglerna så gott jag kan.
Citera
2014-05-22, 01:28
Medlem
micaeles avatar
Vad Flashback inte vet, mår Flashback heller inte dåligt av. Hur ska Flashback Forum veta vad två personer gör upp på närmsta torg gällande konton som enbart kontrolleras medelst användarnamn och lösenord när anonymitet garanteras?

Detta är en ickefråga. Forumet har ingen aning om vem eller vilka som sitter bakom ett namn när inlägg skapas (får vi hoppas), men gör sitt yttersta för att konton inte ska missbrukas. Att byta konton med varandra, ungefär såsom man byter ett tv-spel, innehållandes pengar eller inte, står utanför forumets kontroll och intresse.

Så man kan snarare undra sig frågeställarens psykiska välmående. Varför skapar man ett problem runt något som inte är, och heller aldrig kan vara, ett problem?
Citera
2014-05-23, 10:45
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Anta att jag och Hestapo ger varandra våra inloggningsuppgifter till våra respektive konton Hestapo och Moltas666 samt att vi gör detta utan att meddela någon annan på FB.

Om jag blir varnad när jag begår ett regelbrott inloggad som Hestapo...hur kan detta drabba mitt konto Moltas666 om man inte använder sig av lagring av IP-nummer?

Din webläsare skickar ganska mycket information om din klient när du ansluter förutom din ip. På flashback finns inga regler om 'rimligt tvivel' och vad jag förstår hävdar moderatoriet att det är denna info de använder trots att det på inget vis kan användas som bevis.
Citera
2014-05-24, 13:08
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Din webläsare skickar ganska mycket information om din klient när du ansluter förutom din ip. På flashback finns inga regler om 'rimligt tvivel' och vad jag förstår hävdar moderatoriet att det är denna info de använder trots att det på inget vis kan användas som bevis.

Tack för omtanken och upplysningen, jag är dock ganska välinformerad om vad medlemsinformationen innebär när det gäller forumverksamhet.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in