Citat:
Ursprungligen postat av
2123
Hej!
vad intressant att höra från någon som också har ocd. På vilket sätt yttrar sig din ocd? svara endast om du själv vill.
Hur kommer det sig att du äter 4 olika mediciner mot ocd? vilken anser du vara bäst?
mvh
Hej!
Jag har både tvångstankar och tvångshandlingar. De går lite in i varandra men ett exempel på tvångstankar är att jag försöker att undvika att tänka på hemska saker för att jag tror att det ska göra mig till en psykopat typ. Och om jag tänker på en sån tanke måst jag tänka på något gott först sedan ont och sedan gott. Detta låter ganska vrickat. Men ju mer man försöker att inte tänka onda tankar desto mer snubblar man över dessa tankar och det tar mycket tid.
En typ av tvångshandlingar är att t.ex att när jag går över en tröskel kan det bli "fel" och jag måste gå ut igen. Detta kan upprepa sig i flera minuter innan jag slutligen kommer över. Jag är även rädd för utvecklingsstörda för jag vill inte bli smittat (fast jag vet att det inte smittar, allt detta är ju säkerhets beteende). Det låter säkert ganska hemskt.
Jag har prövat ett antal SSRI och är nu på Efexor, Anafranil och Risperidon. Tog Efexor först mot OCD. Och eftersom jag inte upplevde nån förbättring kastade vi in Risperidon och då blev det genast bättre. Det är svårt att säga vilken som hjälpt mest, men om jag skulle välja nån vore det nog risperidon för det var där skillnaden märktes. Anafranil påbörjade vi för att jag fortfarande var djupt depprimerad. Ser även ut som att jag även kommer börja med Lyrica mot min ångest.