2014-05-22, 17:31
Medlem
Har du någon nuvarande ordinerad medicin, t.ex. sertralin eller liknande preparat?

Isåfall, föreslå ett byte till en mer lugnande substans, exempel som vården skulle föreslå är citalopram, dock anser jag att ett bättre val mot just OCD är någon Z-analog som zolpidem, eller zopiklon.

Skulle det inte hjälpa kan man prova en mildare dosering av t.ex. stilnoct eller någon bensodiazepin, exempelvis diazepam eller triazolam.
Citera
2014-05-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
dock anser jag att ett bättre val mot just OCD är någon Z-analog som zolpidem, eller zopiklon.

Varför gör du det?
Citera
2014-05-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Har du någon nuvarande ordinerad medicin, t.ex. sertralin eller liknande preparat?

Isåfall, föreslå ett byte till en mer lugnande substans, exempel som vården skulle föreslå är citalopram, dock anser jag att ett bättre val mot just OCD är någon Z-analog som zolpidem, eller zopiklon.

Skulle det inte hjälpa kan man prova en mildare dosering av t.ex. stilnoct eller någon bensodiazepin, exempelvis diazepam eller triazolam.

Jag äter fluexetine.

Varför ska jag ta lugnande o sömntabletter mot ocd?

jag brukar ta stilnoct mot mina sömnbesvär men det hjälper ju inte mot ocd
Citera
2014-05-23, 10:01
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2123
Jag äter fluexetine.

Varför ska jag ta lugnande o sömntabletter mot ocd?

jag brukar ta stilnoct mot mina sömnbesvär men det hjälper ju inte mot ocd

enda sättet att bli av med ocd är att utmana sig själv. Skit i dina tankar det är bara hjärnspöken , när du får upp en dålig tanke i hjärnan så skiter du i den och fortsätter med det du gör.

Edit: Jag vet att det är lättare sagt än gjort, jag själv lider av OCD men man kan försöka i allafall.
Citera
2014-06-01, 15:22
Medlem
Hej!

Medicinen kommer inte göra så att du blir av med dina besvär, den kommer däremot att förminska dem. Jag har också OCD och jag äter dagligen Venflaxin/efexor Anafranil och Risperidon och det har gett mycket goda resultat. Från att ha fastnat i olika ritualer i flera timmar har jag endast dem i några minuter idag. Hoppas det hjälper!

Mvh
Citera
2014-06-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HpQ
Hej!

Medicinen kommer inte göra så att du blir av med dina besvär, den kommer däremot att förminska dem. Jag har också OCD och jag äter dagligen Venflaxin/efexor Anafranil och Risperidon och det har gett mycket goda resultat. Från att ha fastnat i olika ritualer i flera timmar har jag endast dem i några minuter idag. Hoppas det hjälper!

Mvh

Hej!

vad intressant att höra från någon som också har ocd. På vilket sätt yttrar sig din ocd? svara endast om du själv vill.

Hur kommer det sig att du äter 4 olika mediciner mot ocd? vilken anser du vara bäst?

mvh
Citera
2014-06-01, 18:02
Medlem
NEW1s avatar
Har fått abilify mot tvångstankar men har inte vågat testa ännu! Är det någon som har erfarenhet av abilify? Bör jag vara orolig att prova medicinen (biverkningar)? Ska tilläggas att jag varken är psykotisk eller bipolär.
Citera
2014-06-04, 13:34
Medlem
Citat:
Hej!

vad intressant att höra från någon som också har ocd. På vilket sätt yttrar sig din ocd? svara endast om du själv vill.

Hur kommer det sig att du äter 4 olika mediciner mot ocd? vilken anser du vara bäst?

mvh

Hej!

Jag har både tvångstankar och tvångshandlingar. De går lite in i varandra men ett exempel på tvångstankar är att jag försöker att undvika att tänka på hemska saker för att jag tror att det ska göra mig till en psykopat typ. Och om jag tänker på en sån tanke måst jag tänka på något gott först sedan ont och sedan gott. Detta låter ganska vrickat. Men ju mer man försöker att inte tänka onda tankar desto mer snubblar man över dessa tankar och det tar mycket tid.

En typ av tvångshandlingar är att t.ex att när jag går över en tröskel kan det bli "fel" och jag måste gå ut igen. Detta kan upprepa sig i flera minuter innan jag slutligen kommer över. Jag är även rädd för utvecklingsstörda för jag vill inte bli smittat (fast jag vet att det inte smittar, allt detta är ju säkerhets beteende). Det låter säkert ganska hemskt.

Jag har prövat ett antal SSRI och är nu på Efexor, Anafranil och Risperidon. Tog Efexor först mot OCD. Och eftersom jag inte upplevde nån förbättring kastade vi in Risperidon och då blev det genast bättre. Det är svårt att säga vilken som hjälpt mest, men om jag skulle välja nån vore det nog risperidon för det var där skillnaden märktes. Anafranil påbörjade vi för att jag fortfarande var djupt depprimerad. Ser även ut som att jag även kommer börja med Lyrica mot min ångest.
Citera
2014-06-05, 09:26
Medlem
NEW1s avatar
Citat:
Hej!

Jag har både tvångstankar och tvångshandlingar. De går lite in i varandra men ett exempel på tvångstankar är att jag försöker att undvika att tänka på hemska saker för att jag tror att det ska göra mig till en psykopat typ. Och om jag tänker på en sån tanke måst jag tänka på något gott först sedan ont och sedan gott. Detta låter ganska vrickat. Men ju mer man försöker att inte tänka onda tankar desto mer snubblar man över dessa tankar och det tar mycket tid.

En typ av tvångshandlingar är att t.ex att när jag går över en tröskel kan det bli "fel" och jag måste gå ut igen. Detta kan upprepa sig i flera minuter innan jag slutligen kommer över. Jag är även rädd för utvecklingsstörda för jag vill inte bli smittat (fast jag vet att det inte smittar, allt detta är ju säkerhets beteende). Det låter säkert ganska hemskt.

Jag har prövat ett antal SSRI och är nu på Efexor, Anafranil och Risperidon. Tog Efexor först mot OCD. Och eftersom jag inte upplevde nån förbättring kastade vi in Risperidon och då blev det genast bättre. Det är svårt att säga vilken som hjälpt mest, men om jag skulle välja nån vore det nog risperidon för det var där skillnaden märktes. Anafranil påbörjade vi för att jag fortfarande var djupt depprimerad. Ser även ut som att jag även kommer börja med Lyrica mot min ångest.

Om efexor inte hjälpte mot varken depression eller ocd, varför äter du då denna? Är det mot ångest? Bara nyfiken då jag nyligen har bytt från cipralex till efexor.
Citera
2014-06-05, 18:36
Medlem
Citat:
Hej!

Hej!
Okej, jag förstår. OCD är en fruktansvärd sjukdom. Tack för att du delade med dig av din erfarenhet
Mvh
Citera
2014-06-05, 18:38
Medlem
Citat:
Hej!

Hej igen!
Glömde fråga en sak. Tyckte du att Anafranil hjälpte mot ocd? Stämmer det att man måste lämna regelbundna prover när man äter denna?
Citera
2014-08-29, 23:08
Medlem
Citat:
Extrem bacillskräck.

Det lider jag också av , är så fruktansvärt jobbigt.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in