2014-05-22, 16:55
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Försökte han tvinga henne till abort? Försökte han utföra aborten själv eller tvingade han in henne på sjukhus eller vad hände?

Nej, men rimligtvis torde det ändå vara svårt att förena känslomässig utpressning med den svenska statsfeministiska uppfattningen att ingen annan än kvinnan bör ha något att säga till om frågor som abort, då kvinnans rätt över sin kropp är oantastlig (nej, jag kan inte förklara hur det går logiskt ihop med svenska statsfeminismens syn på prostitution, det får du i så fall fråga närmaste statsfeminist om)? Jag är rätt säker på att det är betydligt mer konkret press, eller "förtryck", i att hota lämna ens partner, än det "patriarkatet" utövar på kvinnor så att de "tvingas" sminka sig, bete sig på ett viss sätt, göra vissa utbildnings- och karriärsval, tvingar kvinnor att ha ett visst kroppsideal, samt annat som den av svenska staten finansierade konspirationsteorin hävdar att detta osynliga patriarkat sysslar med och som därför måste bekämpas för tiotals miljarder skattekronor årligen.

Finns det i förbigående någon svensk statsfeminist i tråden som kan ange om jag (heterosexuell man) kommer att någonsin få en inbjudan till patriarkatet, eller om jag på något sätt måste själv ansöka om att få gå med? Jag skulle gärna vilja vara med på att rösta om vilken kroppsideal kvinnorna ska tvingas ha, för bengetsidealet för klädmodeller är inte alls min grej. Jag är faktiskt förvånad över att de heterosexuella män som tydligen ska utgöra patriarkatet har valt samma kvinnliga kroppsideal som kvinnliga och homosexuella kläddesigners... Jag undrar även om det här patriarkatet fortfarande inkluderar judarna och den enda skillnaden från den tidigare teorin är att även alla andra (heterosexuella) män har gått med i den?
Senast redigerad av Europe 2014-05-22 kl. 17:03.
Citera
2014-05-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nej, men rimligtvis torde det ändå vara svårt att förena känslomässig utpressning med den svenska statsfeministiska uppfattningen att ingen annan än kvinnan bör ha något att säga till om frågor som abort, då kvinnans rätt över sin kropp är oantastlig (nej, jag kan inte förklara hur det går logiskt ihop med svenska statsfeminismens syn på prostitution, det får du i så fall fråga närmaste statsfeminist om)? Jag är rätt säker på att det är betydligt mer konkret press, eller "förtryck", i att hota lämna ens partner, än det "patriarkatet" utövar på kvinnor så att de "tvingas" sminka sig, bete sig på ett viss sätt, göra vissa utbildnings- och karriärsval, tvingar kvinnor att ha ett visst kroppsideal, samt annat som den av svenska staten finansierade konspirationsteorin hävdar att detta osynliga patriarkat sysslar med och som därför måste bekämpas för tiotals miljarder skattekronor årligen.

Finns det i förbigående någon svensk statsfeminist i tråden som kan ange om jag (heterosexuell man) kommer att någonsin få en inbjudan till patriarkatet, eller om jag på något sätt måste själv ansöka om att få gå med? Jag skulle gärna vilja vara med på att rösta om vilken kroppsideal kvinnorna ska tvingas ha, för bengetsidealet för klädmodeller är inte alls min grej. Jag är faktiskt förvånad över att de heterosexuella män som tydligen ska utgöra patriarkatet har valt samma kvinnliga kroppsideal som kvinnliga och homosexuella kläddesigners...

Så statsfeminister anser att det är att försöka tvinga någon till att göra abort om man inte vill fortsätta ett förhållande om graviditeten får fortsätta.

Jag kan inte se det som att försöka tvinga någon. Alla måste väl få göra slut, även om partnern är gravid. Men å andra sidan är ju jag inte statsfeminist och inte heller feminist.

Självklart måste en man få säga vad han tycker om att få barn när en graviditet uppstått. Vad är det för trams att män inte får det? Var kan man se twitter och bloggar där detta skrivs om?
Citera
2014-05-22, 17:08
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Så statsfeminister anser att det är att försöka tvinga någon till att göra abort om man inte vill fortsätta ett förhållande om graviditeten får fortsätta.

Jag kan inte se det som att försöka tvinga någon. Alla måste väl få göra slut, även om partnern är gravid. Men å andra sidan är ju jag inte statsfeminist och inte heller feminist.

Självklart måste en man få säga vad han tycker om att få barn när en graviditet uppstått. Vad är det för trams att män inte får det? Var kan man se twitter och bloggar där detta skrivs om?

Fast nu ska personen i fråga tydligen inte vara en man, utan en feminist.
Citera
2014-05-22, 17:17
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Hur menar du att feminism inte ska förstås som strävan efter att män ska vara snälla mot kvinnor?

Därmed inte sagt att det behöver vara anti-feminism att försöka pressa någon till abort.

Inte vara snäll utan rättvis, behandla som jämlikar, inte som barn, så tänker jag.
Citera
2014-05-22, 17:27
Medlem
Finns det dokumentation på när soran uttrycker feministiska åsikter som står i strid mot det han nu gjort?
Citera
2014-05-22, 17:53
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Inte vara snäll utan rättvis, behandla som jämlikar, inte som barn, så tänker jag.

Fast med en sådan definition är 100,00 % av alla i Sverige feminister.

Kan det finnas jämställdhetsproblem om kvinnor känner sig tvingade (inte samma sak som att de faktiskt är tvingade) att göra abort från omgivningen så som barnets pappa?
http://www.enim.se/2010/06/09/unga-under-hart-tryck-att-gora-abort/
Senast redigerad av BaldEagle 2014-05-22 kl. 17:58.
Citera
2014-05-22, 18:27
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Utom feministerna.
Citera
2014-05-22, 18:29
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

Kan det finnas jämställdhetsproblem om kvinnor känner sig tvingade (inte samma sak som att de faktiskt är tvingade) att göra abort från omgivningen så som barnets pappa?
http://www.enim.se/2010/06/09/unga-under-hart-tryck-att-gora-abort/

Det är en inte definition, det är en del av det hela.

Ett problem är det väl men jag vet inte om jag skulle kalla det för ett jämställdhetsproblem, varför borde jag göra det?

När det gäller sånt som har med graviditeter att göra är det knepigt med jämställdhet, det är svårfrånkomligt att vissa typer av problem enbart drabbar ett av könen. Du kanske menar att det handlar om diskriminering, kvinnan fick inte fortsätta vara hans flickvän eftersom hon blev gravid. Men samtidigt har jag svårt att se att han därför skulle låta en man ta hennes plats, att kvinnors förmåga till graviditet gör att de inte kan bli Sorans flickvänner, jag tror inte det ligger till så.

Men ens om det hade varit så tycker inte jag det är något som har med feminism att göra, faktiskt.
Citera
2014-05-22, 18:49
Medlem
OM det nu stämmer (jag är EN SMULA tvivlande på den här sortens hemsidor) så tycker jag det är hemskt. Men jag skulle gärna ha fler källor.
Citera
2014-05-22, 18:54
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det är en inte definition, det är en del av det hela.

Ett problem är det väl men jag vet inte om jag skulle kalla det för ett jämställdhetsproblem, varför borde jag göra det?

När det gäller sånt som har med graviditeter att göra är det knepigt med jämställdhet, det är svårfrånkomligt att vissa typer av problem enbart drabbar ett av könen. Du kanske menar att det handlar om diskriminering, kvinnan fick inte fortsätta vara hans flickvän eftersom hon blev gravid. Men samtidigt har jag svårt att se att han därför skulle låta en man ta hennes plats, att kvinnors förmåga till graviditet gör att de inte kan bli Sorans flickvänner, jag tror inte det ligger till så.

Men ens om det hade varit så tycker inte jag det är något som har med feminism att göra, faktiskt.

Jag påstår inte att du borde. Jag frågar dig då jag är nyfiken på din åsikt eftersom jag har för mig att du är feminist eller åtminstone har åsikter åt det hållet.

Jag har från andra feminister stött på just åsikten att det är ett jämställdhetsproblem om kvinnor känner sig pressade att göra abort från exempelvis en partner och därigenom upplever valet att göra abort eller inte som ett icke-fritt val, även om de inte menat på att det är ett enkelt problem att lösa.

Jag tror de flesta feminister (och icke-feminister) är överens om att man givetvis inte ska hindras att lämna sin gravida flickvän, precis som ett par inte ska hindras att fördela hushållssysslorna efter eget tycke. Eller att jag har rätt att endast gifta mig med en oskuld.
Citera
2014-05-22, 19:00
Medlem
hansl77s avatar
Att kvinnor har en masochistisk ådra visas gång på gång. Karln ser ju ut som Bin Ladin.
Citera
2014-05-22, 19:01
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Utom feministerna.

Jag håller inte med.
Ibland påstås att feministernas vilja att kvotera in kvinnor är att behandla kvinnor som barn. Men sedan när kvoteras barn in i styrelser etc.?

Att ge det ena könet fördelar är inte nödvändigtvis samma sak som att behandla dem som ett barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in