2014-05-22, 19:35
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Jag påstår inte att du borde. Jag frågar dig då jag är nyfiken på din åsikt eftersom jag har för mig att du är feminist eller åtminstone har åsikter åt det hållet.

Jag har från andra feminister stött på just åsikten att det är ett jämställdhetsproblem om kvinnor känner sig pressade att göra abort från exempelvis en partner och därigenom upplever valet att göra abort eller inte som ett icke-fritt val, även om de inte menat på att det är ett enkelt problem att lösa.

Jag tror de flesta feminister (och icke-feminister) är överens om att man givetvis inte ska hindras att lämna sin gravida flickvän, precis som ett par inte ska hindras att fördela hushållssysslorna efter eget tycke. Eller att jag har rätt att endast gifta mig med en oskuld.

Aha, jag förstår, jag kallar mig feminist och jag tycker inte det är ett jämställdhetsproblem. Jag tycker att valet att behålla barnet eller ej måste vara kvinnans i slutändan, fri abort är förstås en feministisk fråga, men det betyder ju inte att man är fri från omgivningens synpunkter. Det är som med allt annat tycker jag, det är inte acceptabelt att tvinga någon till något (bortsett från de fall där det är det, t ex är det acceptabelt för rättssystemet att tvinga folk till att följa lagarna). Men att försöka påverka någon till att göra något på laglig om än osympatisk väg måste vara tillåtet och inte ett jämställdhetsproblem.

Jag tycker du har rätt att bestämma vilken sorts person du vill gifta dig med men om det fanns kulturella normer, som delades av en stor andel av befolkningen, som sa att kvinnor måste vara oskulder för att kunna gifta sig utan att motsvarande krav fanns för män, då hade jag tyckt det var ett jämställdhetsproblem.
Citera
2014-05-22, 19:41
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Jag håller inte med.
Ibland påstås att feministernas vilja att kvotera in kvinnor är att behandla kvinnor som barn. Men sedan när kvoteras barn in i styrelser etc.?

Att ge det ena könet fördelar är inte nödvändigtvis samma sak som att behandla dem som ett barn.

Hela tiden. Medelåldern och medelerfarenheten för en kvinna som kommer in i en styrelse är mycket lägre. Kvinnor är överrepresenterade i förhållande till tillgängligt urval.

Ah, nu ser jag vad du menar. Barn behöver inte jobba för att försörja sig och de är inte straffmyndiga. Ungefär så vill feminister att kvinnor ska ha det.
Senast redigerad av Gullegubben 2014-05-22 kl. 19:44.
Citera
2014-05-22, 19:44
Medlem
NyanNyans avatar
På vilket sätt är det anti-feministiskt? Feminister är ju för abort.
Citera
2014-05-22, 19:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Godag yxskaft!
Soran uttrycker, enligt hans X, något som män generellt ofta kritiseras för, nämligen en vilja att vara delaktig i beslutet om de ska behålla barnet eller inte.
Han ställer dessutom, åter enligt hans X, ett ultimatum; "mig eller barnet".
Det verkar dessutom tydligt att han agerat utifrån detta och valt att gå.

Det står honom naturligtvis fritt att göra så men det rimmar dåligt med den historiska feministiska debatten/diskursen och det blir direkt hysteriskt när han samtidigt turnerar/kuskar runt under titeln "En skam för Sverige" med ett påklistrat feministiskt och antirasistiskt budskap.
Mig veterligen så finns ingen feministiskt diskurs som säger att människor inte skall få styra hur deras tillvaro skall se ut.... Tvärtom - är ett förhållande inte det man vill så skall man kunna lämna, inte stanna för att man en gång ingått det eller för att det finns barn med i bilden..

Citat:
Ursprungligen postat av Fura
"Gör abort, annars lämnar jag dig". Nog för att det inte är tvång, men det rimmar illa att en antirasistisk, feministisk, invandrarkramande komiker med en show som heter "En skam för Sverige" hotar att lämna sin flickvän om hon inte aborterar deras barn. Och sedan lämnar henne när hon vill behålla ungen. Ser du verkligen dubbelmoralen i detta?
Nej, jag ser ingen dubbelmoral i att göra klart för hur man tänker agera inför olika alternativ.
Om Soran inte vill leva med familj och barn så är det givetvis hans fulla rätt att både berätta det för sin partner och att agera utifrån det...

Precis som hon är i sin fulla rätt att ta beslutet att hon vill ha barnet och agera utifrån det...

Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Du ser inget som helst problem med att han försökte tvinga henne att göra abort?
Problemet är att han ljuger om sina feministiska värderingar och man kan inte lita på han i politiken längre.
På vilket sätt har han försökt tvinga henne?

Att säga att man inte är beredd att leva i en viss situation och ta ansvar för att man vill ha något annat är inte att "tvinga" någon till abort...

Vare sig män eller kvinnor blir livegna bara för att ett barn kommer med i bilden..
Citera
2014-05-22, 19:53
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mig veterligen så finns ingen feministiskt diskurs som säger att människor inte skall få styra hur deras tillvaro skall se ut.... Tvärtom - är ett förhållande inte det man vill så skall man kunna lämna, inte stanna för att man en gång ingått det eller för att det finns barn med i bilden..

Nej, jag ser ingen dubbelmoral i att göra klart för hur man tänker agera inför olika alternativ.
Om Soran inte vill leva med familj och barn så är det givetvis hans fulla rätt att både berätta det för sin partner och att agera utifrån det...

Precis som hon är i sin fulla rätt att ta beslutet att hon vill ha barnet och agera utifrån det...

Att säga att man inte är beredd att leva i en viss situation och ta ansvar för att man vill ha något annat är inte att "tvinga" någon till abort...

Vare sig män eller kvinnor blir livegna bara för att ett barn kommer med i bilden..

Min syn är att så länge han tar lika stort ansvar för barnet som mamman tar, så är det inte ett agerande som strider mot feminismen.
Tar han däremot inte lika stort ansvar för barnet utan mamman får ta större ansvar så är det ofeministiskt.
Citera
2014-05-22, 19:56
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Aha, jag förstår, jag kallar mig feminist och jag tycker inte det är ett jämställdhetsproblem. Jag tycker att valet att behålla barnet eller ej måste vara kvinnans i slutändan, fri abort är förstås en feministisk fråga, men det betyder ju inte att man är fri från omgivningens synpunkter. Det är som med allt annat tycker jag, det är inte acceptabelt att tvinga någon till något (bortsett från de fall där det är det, t ex är det acceptabelt för rättssystemet att tvinga folk till att följa lagarna). Men att försöka påverka någon till att göra något på laglig om än osympatisk väg måste vara tillåtet och inte ett jämställdhetsproblem.

Jag tycker du har rätt att bestämma vilken sorts person du vill gifta dig med men om det fanns kulturella normer, som delades av en stor andel av befolkningen, som sa att kvinnor måste vara oskulder för att kunna gifta sig utan att motsvarande krav fanns för män, då hade jag tyckt det var ett jämställdhetsproblem.

Men säg att 80% av människorna i en kultur anser att kvinnor bör vara oskulder till äktenskapet. Det bör väl vara tillåtet så länge de inte använder våld eller hot om våld (eller något annat olagligt) i syfte att upprätthålla denna norm?
Citera
2014-05-22, 22:02
Medlem
Citat:

Har du någon annan förklaring? Den enda förklaring som jag kan tänka mig som möjligen kan ursäkta hans beteende är att han misstänkte hon hade varit otrogen , men eftersom allt vi vet inte säger något om det så måste vi utgå från att hon inte var det.
Citera
2014-05-22, 22:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Har du någon annan förklaring? Den enda förklaring som jag kan tänka mig som möjligen kan ursäkta hans beteende är att han misstänkte hon hade varit otrogen , men eftersom allt vi vet inte säger något om det så måste vi utgå från att hon inte var det.
Varför skulle enda skälet till att vilja bryta ett förhållande vara otrohet?
Citera
2014-05-22, 22:06
Medlem
micro113s avatar
dp
Citera
2014-05-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
På vilket sätt är det anti-feministiskt? Feminister är ju för abort.
Inte tvingad abort din idiot.
Citera
2014-05-22, 22:10
Medlem
Citat:
Varför skulle enda skälet till att vilja bryta ett förhållande vara otrohet?
Förstår du inte, om han trodde det var någon annans barn.
Citera
2014-05-22, 22:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Inte tvingad abort din idiot.
Fast Soran har inte tvingat någon till abort...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in