Citat:
Jag påstår inte att du borde. Jag frågar dig då jag är nyfiken på din åsikt eftersom jag har för mig att du är feminist eller åtminstone har åsikter åt det hållet.
Jag har från andra feminister stött på just åsikten att det är ett jämställdhetsproblem om kvinnor känner sig pressade att göra abort från exempelvis en partner och därigenom upplever valet att göra abort eller inte som ett icke-fritt val, även om de inte menat på att det är ett enkelt problem att lösa.
Jag tror de flesta feminister (och icke-feminister) är överens om att man givetvis inte ska hindras att lämna sin gravida flickvän, precis som ett par inte ska hindras att fördela hushållssysslorna efter eget tycke. Eller att jag har rätt att endast gifta mig med en oskuld.
Jag har från andra feminister stött på just åsikten att det är ett jämställdhetsproblem om kvinnor känner sig pressade att göra abort från exempelvis en partner och därigenom upplever valet att göra abort eller inte som ett icke-fritt val, även om de inte menat på att det är ett enkelt problem att lösa.
Jag tror de flesta feminister (och icke-feminister) är överens om att man givetvis inte ska hindras att lämna sin gravida flickvän, precis som ett par inte ska hindras att fördela hushållssysslorna efter eget tycke. Eller att jag har rätt att endast gifta mig med en oskuld.
Aha, jag förstår, jag kallar mig feminist och jag tycker inte det är ett jämställdhetsproblem. Jag tycker att valet att behålla barnet eller ej måste vara kvinnans i slutändan, fri abort är förstås en feministisk fråga, men det betyder ju inte att man är fri från omgivningens synpunkter. Det är som med allt annat tycker jag, det är inte acceptabelt att tvinga någon till något (bortsett från de fall där det är det, t ex är det acceptabelt för rättssystemet att tvinga folk till att följa lagarna). Men att försöka påverka någon till att göra något på laglig om än osympatisk väg måste vara tillåtet och inte ett jämställdhetsproblem.
Jag tycker du har rätt att bestämma vilken sorts person du vill gifta dig med men om det fanns kulturella normer, som delades av en stor andel av befolkningen, som sa att kvinnor måste vara oskulder för att kunna gifta sig utan att motsvarande krav fanns för män, då hade jag tyckt det var ett jämställdhetsproblem.