2014-05-21, 23:52
Medlem
micro113s avatar
Jag har svårt att förstå vad som skall diskuteras egentligen ....

Soran är så vitt jag förstått inte abortmotståndare - om han nu skulle anse att en graviditet skall avbrytas så har han knappast agerat i strid med någon uttalad åsikt...

Han har inte heller tvingat någon till abort - utan kvinnan är gravid och tänker behålla barnet...

Vad är problemet?
Citera
2014-05-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Soran är så vitt jag förstått inte abortmotståndare - om han nu skulle anse att en graviditet skall avbrytas så har han knappast agerat i strid med någon uttalad åsikt...

Han har inte heller tvingat någon till abort - utan kvinnan är gravid och tänker behålla barnet...

Vad är problemet?
Problemet är väl främst att en feminist försöker tvinga sin sambo att göra abort.
Citera
2014-05-22, 00:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fura
Problemet är väl främst att en feminist försöker tvinga sin sambo att göra abort.
Fast det har han ju inte - och kan han ju inte...
Däremot kan han ju välja att inte vilja leva med sin flickvän - ett val som också feminister, både manliga och kvinnliga, har faktiskt...
Citera
2014-05-22, 00:59
Medlem
PissingContests avatar
Citat:

Vad är problemet?
Problemet är inte så mycket Sorans som samhällets i stort.
Samhället lastar män generellt för att utöva tryck mot kvinnor och att inte vilja "ta sitt ansvar".
När nu en feministisk kurd ger uttryck för exakt det många helt vanliga, icke-publika, Svenska män annars säger så är det helt plötsligt inte något som uppenbart måste problematiseras.

Detta hade varit helt ok, om detsamma gällt tex. Mårten Andersson.
Problemet är att om Mårten Andersson uttalat sig på detta vis hade han korsfästs inom 24 h. Och ingen jävel hade ens kommit på tanken att ifrågasätta sanningshalten i hans flickväns uttalande, än mindre vågat göra det offentligt.

Soran är helig och undkommer därför allvarligare kritik. Han är ett "offer" som måste strykas medhårs..
Citera
2014-05-22, 01:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Problemet är inte så mycket Sorans som samhällets i stort.
Samhället lastar män generellt för att utöva tryck mot kvinnor och att inte vilja "ta sitt ansvar".
När nu en feministisk kurd ger uttryck för exakt det många helt vanliga, icke-publika, Svenska män annars säger så är det helt plötsligt inte något som uppenbart måste problematiseras.

Detta hade varit helt ok, om detsamma gällt tex. Mårten Andersson.
Problemet är att om Mårten Andersson uttalat sig på detta vis hade han korsfästs inom 24 h. Och ingen jävel hade ens kommit på tanken att ifrågasätta sanningshalten i hans flickväns uttalande, än mindre vågat göra det offentligt.

Soran är helig och undkommer därför allvarligare kritik. Han är ett "offer" som måste strykas medhårs..

Var säger Soran att han inte skall ta sitt ansvar?

Soran Ismail ‏@Soranismail 19 maj
Det stämmer att jag ska bli pappa samt att jag och den blivande mamman har separerat. I detta tar jag mitt fulla ansvar. >
Citera
2014-05-22, 11:03
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Var säger Soran att han inte skall ta sitt ansvar?

Soran Ismail ?@Soranismail 19 maj
Det stämmer att jag ska bli pappa samt att jag och den blivande mamman har separerat. I detta tar jag mitt fulla ansvar. >
Godag yxskaft!
Soran uttrycker, enligt hans X, något som män generellt ofta kritiseras för, nämligen en vilja att vara delaktig i beslutet om de ska behålla barnet eller inte.
Han ställer dessutom, åter enligt hans X, ett ultimatum; "mig eller barnet".
Det verkar dessutom tydligt att han agerat utifrån detta och valt att gå.

Det står honom naturligtvis fritt att göra så men det rimmar dåligt med den historiska feministiska debatten/diskursen och det blir direkt hysteriskt när han samtidigt turnerar/kuskar runt under titeln "En skam för Sverige" med ett påklistrat feministiskt och antirasistiskt budskap.
Citera
2014-05-22, 12:33
Medlem
Citat:
Fast det har han ju inte - och kan han ju inte...
Däremot kan han ju välja att inte vilja leva med sin flickvän - ett val som också feminister, både manliga och kvinnliga, har faktiskt...
"Gör abort, annars lämnar jag dig". Nog för att det inte är tvång, men det rimmar illa att en antirasistisk, feministisk, invandrarkramande komiker med en show som heter "En skam för Sverige" hotar att lämna sin flickvän om hon inte aborterar deras barn. Och sedan lämnar henne när hon vill behålla ungen. Ser du verkligen dubbelmoralen i detta?
Citera
2014-05-22, 14:19
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fura
"Gör abort, annars lämnar jag dig". Nog för att det inte är tvång, men det rimmar illa att en antirasistisk, feministisk, invandrarkramande komiker med en show som heter "En skam för Sverige" hotar att lämna sin flickvän om hon inte aborterar deras barn. Och sedan lämnar henne när hon vill behålla ungen. Ser du verkligen dubbelmoralen i detta?

Vad är det som är dubbelmoral? Det är kanske inte hedervärt beteende direkt men vad i det hela är det som inte går ihop med feminism? (eller för delen antirasism eller invandrarkramande?, de egenskaperna verkar vara precis lika relevanta som feminismen i sammanhanget)

Feminism ska inte förstås som strävan efter att man ska vara snäll mot kvinnor och låta de bestämma. Att vara elak mot en kvinna är inte detsamma som att agera antifeministiskt.
Citera
2014-05-22, 14:44
Medlem
Citat:

Vad är problemet?
Du ser inget som helst problem med att han försökte tvinga henne att göra abort?
Problemet är att han ljuger om sina feministiska värderingar och man kan inte lita på han i politiken längre.
Citera
2014-05-22, 16:07
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Du ser inget som helst problem med att han försökte tvinga henne att göra abort?
Problemet är att han ljuger om sina feministiska värderingar och man kan inte lita på han i politiken längre.

Alltid lika roligt att se micro113 med anhang göra bakåtvolter när det blir syntax error i feministverkstan.
Men det är klart, om alla män skulle börja bete sig som Soran och säga "stopp stopp stopp, döda fostret annars flyttar jag på momangen" så skulle det bli ett satans liv.
Citera
2014-05-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul

Försökte han tvinga henne till abort? Försökte han utföra aborten själv eller tvingade han in henne på sjukhus eller vad hände?
Citera
2014-05-22, 16:26
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Vad är det som är dubbelmoral? Det är kanske inte hedervärt beteende direkt men vad i det hela är det som inte går ihop med feminism? (eller för delen antirasism eller invandrarkramande?, de egenskaperna verkar vara precis lika relevanta som feminismen i sammanhanget)

Feminism ska inte förstås som strävan efter att man ska vara snäll mot kvinnor och låta de bestämma. Att vara elak mot en kvinna är inte detsamma som att agera antifeministiskt.

Hur menar du att feminism inte ska förstås som strävan efter att män ska vara snälla mot kvinnor?

Därmed inte sagt att det behöver vara anti-feminism att försöka pressa någon till abort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in