2014-05-20, 22:42
Medlem
Knivigts avatar
Hejsan. Går rakt på sak direkt.

För ungefär 1,5 år sen så blev jag misstänkt för misshandel och normalgraden narkotikabrott (eller vad det nu heter?), på samma veva. Åklagaren lade dock ner åtalen i brist på bevis.

Min fråga är nu, kommer detta synas i mitt belastningsregister? Alltså det register som arbetsgivaren kommer vilja kika på? Eller hamnar det bara i misstanke registret?
Citera
2014-05-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivigt
Hejsan. Går rakt på sak direkt.

För ungefär 1,5 år sen så blev jag misstänkt för misshandel och normalgraden narkotikabrott (eller vad det nu heter?), på samma veva. Åklagaren lade dock ner åtalen i brist på bevis.

Min fråga är nu, kommer detta synas i mitt belastningsregister? Alltså det register som arbetsgivaren kommer vilja kika på? Eller hamnar det bara i misstanke registret?

Nope
Citera
2014-05-20, 22:51
Medlem
Knivigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Nope

Så man måste alltså vara dömd för att hamna i belastningsregistret?
Citera
2014-05-20, 22:56
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivigt
Så man måste alltså vara dömd för att hamna i belastningsregistret?
Läs 3 § lag (1998:620) om belastningsregister. Eller så får du gissa vad BR:t innehåller, det fungerar också att googla eller söka här på FB.

3 § Registret ska innehålla uppgifter om den som
1. genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott,
2. har ålagts förvandlingsstraff för böter,
3. med tillämpning av 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd,
4. på grund av åklagares beslut enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken, 9 eller 17 § lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare eller 46 § lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall inte har åtalats för brott, eller
5. har meddelats kontaktförbud enligt lagen (1988:688) om kontaktförbud eller tillträdesförbud enligt lagen (2005:321) om tillträdesförbud vid idrottsarrangemang, dock inte tillträdesförbud enligt 9 a § i den sistnämnda lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in