2014-05-21, 00:58
Medlem
Oddballs avatar
Villan, lätt. Vill inte bo inne i stan och dessutom vill jag kunna gå ut på gården och pyssla med lite saker.
Citera
2014-05-21, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Svårt att jämföra, villan skulle vara betydligt dyrare än lägenheten. En sådan villa i Djursholm skulle gå på minst 25 miljoner, lägenheten på 10-15. 140 kvm i stan är knappast en "lyxlägenhet", de brukar vara paradvåningar eller vindsvåningar på 200-300 kvm.

Sen beror det väl på om man vill bo i hus eller i lägenhet? Många med lägenhet har väl dessutom tillgång till något sorts sommarställe.

Föreställ dig en paradvåning i detta fall då med 250+ kvm. Dock kommer villan att vara betydligt dyrare vilket är helt i sin ordning. Vi jämför inte två likvärdiga bostäder utan närheten till citykärnan vs. villa med allt vad det innebär, lite utanför city.

I det här fallet förutsätter jag att inget sommarställe finns som ger en fördel till lägenheten.
Citera
2014-05-21, 01:04
Medlem
Svar till Svenss0n:

Fortfarande alldeles för vagt. Priset är ju både en reflektion av läge, storlek och standard. 10 miljoner i innerstan ger dig en riktigt trevlig 4-5:a, men ingen lyxlägenhet. 10 miljoner i Bromma ger dig en vanlig 70-talsvilla med en liten trädgård, men kanske en grosshandlarvilla från sekelskiftet med stor tomt i tex Åkersberga.
Senast redigerad av Almandragoran 2014-05-21 kl. 01:06.
Citera
2014-05-21, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Villan, lätt. Vill inte bo inne i stan och dessutom vill jag kunna gå ut på gården och pyssla med lite saker.

Det är bra Oddball, valet för mig är lika självklart villan med
Citera
2014-05-21, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Svar till Svenss0n:

Fortfarande alldeles för vagt. Priset är ju både en reflektion av läge, storlek och standard. 10 miljoner i innerstan ger dig en riktigt trevlig 4-5:a, men ingen lyxlägenhet. 10 miljoner i Bromma ger dig en vanlig 70-talsvilla med en liten trädgård, men kanske en grosshandlarvilla från sekelskiftet med stor tomt i tex Åkersberga.

Låt säga att lägenheten i stan kostar ca 20 miljoner, plus minus 3 miljoner och villan i Djursholm är denna:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-djursholm-danderyds-kommun-6249329
Citera
2014-05-21, 01:10
Medlem
I min nuvarande livssituation (runt 30 och singel) väljer jag lägenheten. Har dessutom, som många andra i innerstan, tillgång till sommarställe i Stockholmsregionen med sjötomt.
Citera
2014-05-21, 01:11
Medlem
@Almandragoran

Nu såg jag att du svarade Svenss0n. Men länken kan ändå vara till hjälp för att få ett begrepp om standarden.
Citera
2014-05-21, 01:16
Medlem
Skulle fortfarande välja lägenheten. Huset är fint (men 52 miljoner?) men som sagt, inte i den fasen i livet att jag skulle vilja sitta ute i Djursholm i 380 ekande kvm.
Citera
2014-05-21, 01:28
Medlem
utan.att.stannas avatar
Hur stir unkomst behöver man för 52 mil lån
7,5 mil kontantinsats.

seriöst; vilken sjuk villa. Visste knappt det fanns i sverige.
Citera
2014-05-21, 01:43
Medlem
Villan var onekligen dyr, men smakar det så kostar det!
Citera
2014-05-21, 01:56
Medlem
Det finns betydligt finare villor än så, inte minst i Djursholm. Sen finns det ju även ett ganska stort antal herrgårdar och slott som är privatbostäder.

Såna där hus köps nog ganska sällan med 15% kontantinsats och resten lån. Ofta betalas de nog kontant.
Citera
2014-05-21, 08:57
Medlem
the new Cookies avatar
På lång sikt är det såklart smartast att ta villa. Den är ju 5-10 ggr dyrare än lägenheten av en anledning liksom. Men skulle nog valt lägenheten ändå. På Kungsholmen verkar det bo ganska mycket skönt folk och det finns olika sorters boenden. I villan är grannarna avdankad adel och empatistörda psykfall som profiterar på andra människors olycka. Vill inte bo bland dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in