2014-05-20, 18:32
Medlem
jeppsss avatar
Hajj!

För ett par månader sen så kände jag av en slump en knöl (förmodligen fettknöl) på ryggen. Jag började klämma på den ganska ofta och den blev tillslut röd och gjorde ont när jag klämde där.
Men den var helt omöjlig att tömma, hur mycket jag än tog i!!
Så jag googlade och mycket tydde på att det handlade om en fettknöl.

Istället för att gå till vårdcentralen och få knölen undersökt och tömd så tog jag saken i egna händer. Jag lyckades skära upp och tömma innehållet själv och det mesta försvann.

Nu efter några månader kan jag då och då känna att det kommer tillbaka innehåll i knölen, jag brukar då klämma och få ut allt igen men det kommer tillbaka, samt att det känns som att det är som ett hål i knölen, där för övrigt allt kommer ut när jag klämmer.

Hålet verkar aldrig växa igen, så min fråga är: Bör jag låta det vara och ge fan i att peta eller ska jag bara klämma på? Eller ska jag bege mig till vårdis?

Tack för svar på förhand
Citera
2014-05-20, 19:37
Medlem
Först och främst vill jag gratulera dig till din överrörlighet. Eftersom du kan göra egna små operationer på ryggen. Kan du vrida både armar och huvud 360 grader? *skojar*

Skämt å sido. Du verkar ju ha en fettknöl/talgkörtel på ryggen som hela tiden fylls på, och jag skulle rekommendera dig att uppsöka vårdcentral för borttagning av denna. Man opererar väl vanligtvis bort hela talgkörteln varpå du förmodligen får en kofferdam (eller vad fan det heter) som är ett platt gummirör som möjliggör långsam läkning inifrån.

Jag hade aldrig velat mecka med såntdär själv. Överhuden är ju full av bakterier som man inte vill ha ner och infektera i underhuden. Jag är alltid orolig för att bakterierna ska bli aggressiva (s k mördarbakterier).

Så sök vård om du har besvär av knölen. Och var glad att den inte sitter på ett ställe som hade känts mindre roligt att visa upp.
Citera
2014-05-20, 19:38
Medlem
Min mor tog bort sån fettknöl på vc för 6 år sedan och hon har ett litet hål kvar.
Citera
2014-05-20, 19:44
Medlem
Man ska aldrig klämma.
Jag köpte en insulinspruta sen opererade jag min fd man hemma.Tömde på var med sprutan tvättade kratern sedan med corsodyl ,med hjälp av sprutan.Det läkte fint .
Citera
2014-05-20, 19:45
Medlem
jeppsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharpMissy
Du verkar ju ha en fettknöl/talgkörtel på ryggen som hela tiden fylls på, och jag skulle rekommendera dig att uppsöka vårdcentral för borttagning av denna. Man opererar väl vanligtvis bort hela talgkörteln varpå du förmodligen får en kofferdam (eller vad fan det heter) som är ett platt gummirör som möjliggör långsam läkning inifrån.

Jag hade aldrig velat mecka med såntdär själv. Överhuden är ju full av bakterier som man inte vill ha ner och infektera i underhuden. Jag är alltid orolig för att bakterierna ska bli aggressiva (s k mördarbakterier).

Så sök vård om du har besvär av knölen. Och var glad att den inte sitter på ett ställe som hade känts mindre roligt att visa upp.

Tack för tipset!!
Idag var jag dum nog att återigen klämma (men erkänn att det är omöjligt att inte klämma på saker) på knölen, men fylls den på nästa gång så tänker jag minsann bege mig till vårdcentralen
Citera
2014-05-20, 21:01
Medlem
Karditsas avatar
Jag har en i bakhuvudet väldigt nära där nacken "går in" i huvudet.
Är det lätt att ta bort? den är lite mindre än toppen av lillfingret.

Lite rädd om man ska ta bort den att något går fel då den sitter på ett udda ställe..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in