2014-05-20, 14:47
Medlem
Köp av en bostadsrätt för 2000 tkr varav jag lägger in en kontantinsats på 400 tkr och min sambo ingen kontantinsats.

Hur brukar man göra i dessa fall? Ska jag äga mer av lägenheten? Hur gör man vid en eventuell försäljning? Jag är grön inom detta så uppskattar om någon med kunskap kan kommentera.

Tack!
Citera
2014-05-20, 14:54
Medlem
För det första kan vi börja med att om du köpt en lägenhet för 2 miljoner, skriv det istället för 2000 tkr.

Ska ni båda stå på lånet?
I så fall rekommenderar jag att du ska äga mer av lägenheten enligt principen att du äger halva lånets procent på köpesumman plus insatsens procent.

Alltså bör du äga 60% av lägenheten, om jag inte räknat fel.

Men detta innebär ju också att ni tänker på hur ni tänkt att betala lägenheten. Kommer en av er att amortera mer är det ju lämpligt att denne äger mer.
Citera
2014-05-20, 15:21
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Ni kan väl äga hälften var? Dvs, du betalar 400 lakan i kontantinsats och lånar 600 lakan. Hon lånar en miljon. Eller?
Citera
2014-05-20, 18:29
Medlem
ArgaMongots avatar
Jag och tjejen hade samma situation. Vi gjorde så att vi skrev skuldebrev så att hon är skyldig mig halva kontantinsatsen men vi äger 50/50.
Citera
2014-05-20, 18:33
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Ni kan väl äga hälften var? Dvs, du betalar 400 lakan i kontantinsats och lånar 600 lakan. Hon lånar en miljon. Eller?

Detta är ju något som jag hade förespråkat
Citera
2014-05-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Kan man få banken att gå med på detta är det ju en bra metod, men de brukar inte vara så glada i att låna ut en hel mille till en person som lånar 100% av sin del i lägenheten...
Citera
2014-05-20, 18:44
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaMongot
Jag och tjejen hade samma situation. Vi gjorde så att vi skrev skuldebrev så att hon är skyldig mig halva kontantinsatsen men vi äger 50/50.

Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Detta är ju något som jag hade förespråkat

Jag med!

Äg för sjutton inte olika andel. Som bäddat för problem. Och skriiiiiiiv ner allt och signera.

Förslag: skriv skuldbrev från henne till dig på 200.000.

Köp lägenheten och ta gemensamt lån.

Låt henne stå för räntan på sin halva, plus 200.000kr extra, dvs mitsvarande skulden till dig. Du kan vara stor nog att bjuda på skillnaden mellan bottenlånsräntan o topplånsräntan (om du vill!!!) men bjud inte helt på räntan. Det blir bara konstigt i längden. Strunta i idioter som säger annat. Skriv även in detta i ert kontrakt mellan er, och även vad som ska gälla om bara en av er vill sälja.
Citera
2014-05-20, 18:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kind1
Hur brukar man göra i dessa fall? Ska jag äga mer av lägenheten? Hur gör man vid en eventuell försäljning? Jag är grön inom detta så uppskattar om någon med kunskap kan kommentera.

Tack!

För det första bör ni skriva samboavtal, så att du får tillbaka dina pengar om det skulle ta slut mellan er.

För det andra så bör din flickvän inte äga någonting om hon inte lagt någon insats. Fast då kan du inte kräva att hon ska betala räntekostnader etc.

Det är upp till dig att avgöra om du tycker att din flickvän ska äga något i din lgh trots noll insats.
Citera
2014-05-20, 18:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaMongot

Sådär skulle jag inte göra. Det kan bli jobbigt om priserna skulle gå ner och förhållandet tar slut. Då står ni där med en skuld att lösa och ett sprucket förhållande. Kanske pengar som inte finns....
Citera
2014-05-20, 21:24
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sådär skulle jag inte göra. Det kan bli jobbigt om priserna skulle gå ner och förhållandet tar slut. Då står ni där med en skuld att lösa och ett sprucket förhållande. Kanske pengar som inte finns....

Att göra så är ändå den bästa lösningen om man vill äga lägenheten tillsammans. Allt annat än ett 50/50 ägande orsakar bara extra krångel, och behov av samboavtal mm.

Att man kan behöva sälja lägenheten med förlust är dock som du skriver en potentiellt besvärlig situation. Det kan dock bara uppkomma om förhållandet tar slut (annars köper man ju något nytt tillsammans bara) så därför bör man komma överens om hur man löser det, ett sätt är att sambon helt enkelt bara betalar tillbaka det som blir över och att förlusten tas av den som gått in med kontantinsatsen. Det kan ju vara skäligt om denna person tjänat dessa pengar från tidigare bostadsvinster. Om detta känns svårt att acceptera kanske det inte är rätt person att bli sambo med heller. Som du säger finns antagligen inte de likvida medlen att betala tillbaka en skuld på potentiellt flera hundra tusen så alternativet är ändå att man inte får se några pengar.
Citera
2014-05-20, 21:34
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För det första bör ni skriva samboavtal, så att du får tillbaka dina pengar om det skulle ta slut mellan er.
Ja för böveln.
Utan samboavtal infaller någon slags regel som gör att sambon automatiskt får 50% av bostaden.
Citera
2014-05-20, 21:51
Medlem
Generellt råd: Äg antingen (1) 100% själv, eller (2) dela 50/50. Allt annat blir oerhört krångligt då man ska bestämma om eventuella renoveringar och underhålla lägenheten. Vid (1) får din sambo betala en skälig hyra ni kommer överens om till dig och du får själv stå för allt underhåll och vinst/förlust vid försäljning. Skriv samboavtal så att din sambo inte kan kräva hälften vid eventuell separation. Vid (2) skriver ni ett samboavtal som reglerar att du får tillbaka din del av kontantinsatsen vid försäljning. Utöver detta delar ni på resterande utgifter kring lägenheten och står på lån tillsammans. Om ni vill kan ni förstår göra upp så att din sambo pyntar lite extra för ränteutgifterna eftersom hon inte lagt någon kontantinsats.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in