2014-05-20, 14:11
Medlem
Äger ett hus med 2 stycken lägenheter i varav jag bott i den ena och den andra har jag hyrt ut för mindre än schablonavdraget per år.

Nu har jag funderar jag på att flytta och hyra ut även min lägenhet men jag vet inte hur jag ska lösa det bäst ekonomiskt.

Ska jag starta handelsbolag eller skaffa enskild firma? Vad är bäst?
Citera
2014-05-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newb3
Äger ett hus med 2 stycken lägenheter i varav jag bott i den ena och den andra har jag hyrt ut för mindre än schablonavdraget per år.

Nu har jag funderar jag på att flytta och hyra ut även min lägenhet men jag vet inte hur jag ska lösa det bäst ekonomiskt.

Ska jag starta handelsbolag eller skaffa enskild firma? Vad är bäst?

Kan du inte bara hyra ut den med ett skrivet kontrakt? Vet inte hur det funkar med handelsavtal eller enskild firma, men se till att de som hyr är seriösa. Men det vet du säkert redan!
Citera
2014-05-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Kan du inte bara hyra ut den med ett skrivet kontrakt? Vet inte hur det funkar med handelsavtal eller enskild firma, men se till att de som hyr är seriösa. Men det vet du säkert redan!

Jag hyr ut på hyreskontrakt redan idag, tänkte mer på hur jag ska göra med skatter och redovisa inkomster och så vidare så jag inte ställer till det för mig eller går miste om pengar jag kunde sparat.
Citera
2014-05-20, 16:36
Medlem
Citat:
Jag hyr ut på hyreskontrakt redan idag, tänkte mer på hur jag ska göra med skatter och redovisa inkomster och så vidare så jag inte ställer till det för mig eller går miste om pengar jag kunde sparat.

När jag hyrde ut min lägenhet (4 år) vet jag inget om skatter? Då tog jag ut vad jag ansåg skälig hyra med möbler och slitas (privat) Då redovisades inget till någon myndighet.
Det är kanske annorlunda med hus? Skulle hänvisa dig skattemyndigheten och där förklara hur det ligger till, där blanketter mm finns.
Citera
2014-05-20, 19:58
Medlem
fick tipset att hyra ut båda privat och bara ta upp det i deklarationen sen.

Schablonavdraget är ju 40k sen får man tydligen dra av ytterligare 20% innan man betalar skatt på 30% på summan som blir kvar.
Senast redigerad av newb3 2014-05-20 kl. 20:05.
Citera
2014-05-20, 20:19
Medlem
Citat:
fick tipset att hyra ut båda privat och bara ta upp det i deklarationen sen.
Bra tips!
Citera
2014-05-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GGG111
Bra tips!

Jag tror det, jag har inga kommande renoveringar som jag kan göra nå större avdrag på så är nog lika bra att bara hålla det privat.
Citera
2014-05-21, 15:25
Medlem
Om jag förstått det rätt i hur det ligger till med uthyrning av lägenheter så får man lov att hyra ut två lägenheter innan det räknas som näringsidkande. När man bara har två så gäller schablonavdragen m.m. på den första som förut, men den andra lägenheten faller under hyreslagen och inte uthyrande av privatbostad.

Är du osäker kan du alltid ringa skatteverket och fråga. De är nog bara glada om man vill göra rätt från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in