Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-06, 07:58
  #49
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackpressaren
någon som har koll på hur länge man kan lagra chaga?
mitt lager sträcker sig back till september 2016.

är där någon urlakning av nyttoämnena över tid?

Chaga kan man lagra i 2 år enligt vissa personer/företag som säljer det, men jag skulle tro att om man lagrar den i små bitar, torrt och mörkt så är nog 5 år inga problem.
Chagan måste vara torr om den ska lagras, annars finns det risk att den ruttnar och det kan även bildas mögel.
Ämnena i chaga degraderas med tiden, så den blir mindre effektiv ju längre den har lagrats.
Citera
2018-01-08, 08:50
  #50
Medlem
nackpressarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Chaga kan man lagra i 2 år enligt vissa personer/företag som säljer det, men jag skulle tro att om man lagrar den i små bitar, torrt och mörkt så är nog 5 år inga problem.
Chagan måste vara torr om den ska lagras, annars finns det risk att den ruttnar och det kan även bildas mögel.
Ämnena i chaga degraderas med tiden, så den blir mindre effektiv ju längre den har lagrats.


ok tack, jag har som sagt chaga från 2016 fram tills idag...
blir nog att sälja av lite - dricker så lite så kommer aldrig bli av med allt annars

allt är torkat korrekt och förvaras i täta burkar
Citera
2018-01-14, 14:11
  #51
Medlem
inpersonas avatar
Vilka effekter känner ni när ni tar chaga?
Citera
2018-01-14, 18:39
  #52
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inpersona
Vilka effekter känner ni när ni tar chaga?

Jag drömmer som fan när jag dricker mycket av det.
Igår drack jag dessutom dessutom rätt så mycket , kände mig nästan trippad i morse när jag var på gymet
Citera
2018-01-16, 22:36
  #53
Medlem
inpersonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag drömmer som fan när jag dricker mycket av det.
Igår drack jag dessutom dessutom rätt så mycket , kände mig nästan trippad i morse när jag var på gymet
hur fick du tag i det?
Citera
2018-01-17, 22:18
  #54
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inpersona
hur fick du tag i det?

Finns på 1 av 5000 björkar.
Så det är bara att börja leta.
Jag har under 2 års tid tittat efter det.
Kollar på varenda björk jag ser i princip.
Så har ett lager ute i naturen som växer.
Citera
2018-01-26, 15:52
  #55
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag drömmer som fan när jag dricker mycket av det.
Igår drack jag dessutom dessutom rätt så mycket , kände mig nästan trippad i morse när jag var på gymet

Det är inte vanligt att drömma mer av Chaga. Jag har aldrig upplevt sådana effekter av chaga och har inte heller läst om det någon annan stans än här på flashback.
(Jag drömmer däremot om jag använder gråbo, Aremisia vulgaris).

Det vanliga är att folk dricker chaga för att stärka immunförsvaret och bli lite piggare.
Citera
2018-01-26, 16:43
  #56
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är inte vanligt att drömma mer av Chaga. Jag har aldrig upplevt sådana effekter av chaga och har inte heller läst om det någon annan stans än här på flashback.
(Jag drömmer däremot om jag använder gråbo, Aremisia vulgaris).

Det vanliga är att folk dricker chaga för att stärka immunförsvaret och bli lite piggare.

Ja drömmer i princip aldrig! Men när jag aktivt dricker chaga gör jag det i alla fall! Även min sambo!
Därimot har jag inte märkt att jag blivit piggare.
Citera
2018-04-07, 21:22
  #57
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superappe
Också intresserad av att prova Chaga. Undrar dock lite om koktiden, ska man köra som en tumregel att när vattnet blir svart så är det klart? Sen sjuda i ca 30 min.

Undrar detsamma. Ska man koka hela bitar eller i rivna flisor? Hur mycket per liter? Och hur länge?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback