2014-05-20, 01:09
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Sitter här nu i natten och blir dundersugen på thailändsk och japansk mat. Fick en idealisk bild i huvudet av "strimlig" mat bestående av nudlar, strimlad entrecote och grönsaker. Sötsur sås och soya har jag, jag tänkte även köpa jordnötter. Typ jordnötter, kyckling, nudlar och grönsaker Vad för kryddor bör jag införskaffa imorgon? Några lättare recept?
Citera
2014-05-20, 02:19
Medlem
christerys avatar
Finns inga lätta recept, men vill du ha en sallad så är väl som tam ett alternativ, lite soppa så tom yum goong, en som jag gillade fast jag ville ha den med broccoli och svamp var laab muu. Nu var ju dom trevliga och lagade den som jag ville ha den, men laab muu är normalt sett utan och serveras med grönsaker.

Pad thai, alla jäkla varianter på pannkakor eller bara grillad kyckling och sticky rice med lite special sauce till funkar väl åxå.

Vårrullar hör liksom inte riktigt till, men vegetariska såna kan man få tag på. Kallas väl popie eller nåt ditåt.

Finns väl hur mycket som helst, men snör ner nåt i wooken med lite sambal olek och nam plah, servera med ris och intala dig att det är thaikäk.
Citera
2014-05-20, 03:26
Medlem
Zelogaths avatar
Observera dock att det är stor skillnad på de olika asiatiska köken...

Kina, Thailand, Japan, etc- alla har olika stekgrund.
Stekgrund är vad du börjar steka inför mer eller mindre varje rätt du gör.

Jag är tyvärr bättre på Kinesisk än Thailändsk så jag kan inte bidra med så mycket.
Dock är pasta (en. Paste) ett absolut måste när man tillagar Thai.
Det är en kamp mellan att hitta balansen mellan söt, stark och sur!

Något lätt att göra är Tom Kha Gai, kycklingsoppa/gryta med grönsaker och kokosmjölk, har en moster från Kambodja och deras mat är ganska lik på flera håll.
Citera
2014-05-20, 09:30
Medlem
3 smaksättare som jag inte klarar mig utan är iaf ostronsås, fisksås och thai soya (seasoning sauce som den heter här iaf).

Sen om du vill göra egna pastor och soppor/grytor så brukar mycket innehålla Galanga, Limeblad och Citrongräs.

Detta är då thai mat.

Sen använd inte för mycket kött i maten.
Citera
2014-05-20, 23:55
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
3 smaksättare som jag inte klarar mig utan är iaf ostronsås, fisksås och thai soya (seasoning sauce som den heter här iaf).

Sen om du vill göra egna pastor och soppor/grytor så brukar mycket innehålla Galanga, Limeblad och Citrongräs.

Detta är då thai mat.

Sen använd inte för mycket kött i maten.

Förutom pad krapow då

http://2.bp.blogspot.com/-xR6CgH8vKc...gapore%2B6.JPG

Nej skämtar bara,, Håller med alla om deras tips här ovanför.
Citera
2014-05-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Förutom pad krapow då

http://2.bp.blogspot.com/-xR6CgH8vKc...gapore%2B6.JPG

Nej skämtar bara,, Håller med alla om deras tips här ovanför.

Hehe. Dock så brukar mängden kött vara den samma bara att det är mindre grönsaker. Samma med Laab. Men äter mycket ris i förhållande till kött.
Citera
2014-05-23, 06:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Hehe. Dock så brukar mängden kött vara den samma bara att det är mindre grönsaker. Samma med Laab. Men äter mycket ris i förhållande till kött.

Jag håller med om det, jag glömde ju säga att dom brukar ha ris och stekt ägg till..
Så som man fått det, kanske för att man ser ut som en smal farang? nåja..

http://cache1.asset-cache.net/gc/100...2Lkky5thogil0Z
Citera
2014-05-28, 11:42
Medlem
jag brukar göra som i kinarestaurangen:

strimlad biff steks med gul lök och paprika
hacka en vårlök fint och häll i
nudlar kokas för att sedan blandas in i röran

smaksatt med soya (du kan självklart smaksätta med vad du vill, men detta blir skitgott!)
Citera
2014-05-28, 14:33
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refillable
...kinarestaurangen...

Är inte Kinamat OT? Handlade tråden inte om japansk och thailändsk mat? Om inte, behövs verkligen en tråd till om kinesisk mat? Det finns ju en redan!???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in