Fick igång datorn nu och texten fanns kvar så du får det svaret också
Japp, jag är då en av de som menar att någon av dessa produkter (eller någon annan) är överlägsen. Först och främst,
lyssna inte på idioterna som säger att protein är protein och att det inte spelar någon roll vilket du köper!
Som ni har konstaterat är protein inget mirakelmedel. Protein är i princip mat i pulverform (sedan vätskeform när du blandar). Fördelen med detta är att det tas snabbare upp i kroppen, och är oftast lättare att ta med sig till gymmet så att man kan få i sig proteinet så snabbt som möjligt efter passet. Det finns först och främst olika sorters protein, där whey (vassle på svenska) är det vanligaste och "bästa" (för muskelbyggning). Detta är dock utvunnet från mjölk så om du har en mjölkallergi eller grav laktosallergi så är det bättre att du kör någon annan proteinkälla istället (t.ex. äggprotein eller "beefprotein").
Alla produkterna du länkade innehåller iallafall vassle, så hittills ser allt grönt ut. Nu är det så att det finns olika sorters vassle. Du har Whey Concentrate (WPC), Whey Isolate (WPI) samt Whey Hydrolyzate (osäker på stavning). Av dessa tre produkter spelar det ingen jättestor roll vilken du väljer. Koncentratet är ett bra protein som jag använder i nuläget. Isolatet är i princip koncentratet med fördelen att man har filtrerat bort fett och kolhydrater (laktos). Detta kan vara bra om man vill ha så rent protein som möjligt, dvs om man är väldigt noga med hur mycket fett och kolhydrater man får i sig på en dag. En nackdel är dock att man även filtrerar bort flera nyttiga ämnen som finns i fettet. En annan nackdel är att priset ofta är lite dyrare. Är du laktosintolerant så är detta dock ett bättre alternativ, då det mesta laktosen är borttaget. Är du allvarligt laktosintolerant lär du dock reagera på den ändå, och då är det bättre att köra en annan proteinkälla som jag nämnde tidigare (alternativt knapra laktaspiller som bryter ner laktosen, vet dock inte hur bra detta är). Själv klarar jag inte ens av isolatet så jag blir tvungen att knapra piller (då jag inte vill släppa vasslet) och då kan jag lika gärna köra koncentrat, eftersom pillrena hjälper lika bra mot båda. Hydrolyzat har jag inte så mycket information om, men det sägs väl vara ungefär som isolat, dvs filtrerat. Ingen aning hur bra det är.
Tröttnat på att läsa? Tråkigt. Dessa produkter kan tyvärr framställas på flera olika sätt. Vissa metoder är självklart bättre. Det du främst ska undvika är isolat (eller annat) som du ser är framställt genom "Ion-exchange process" vilket fullkomligt förstör proteinet. Leta istället efter Crossflow (mikro/ultra) filtrerat protein (denna process kan dock också variera kraftigt, då det krävs väldigt låg temperatur vid tillverkningen för att proteinet ska förbli "helt").
Jag är hyffsat säker på att ISOLATE FX (gymvaruhuset) är Whey Isolate och att Original whey FX (gymvaruhuset) är Whey Concentrate. Om du blev något visare på det jag skrev tidigare så kan du kanske välja vilken av dessa du vill ha. Enligt deras innehållsförteckning osv så ser båda okej ut, men innehåller som sagt olika mycket fett och kolhydrater.
Muscletech Phase8 är ett så kallat blandprotein där man slängt i alla möjliga sorters protein och påstår att det då skulle vara bättre. Detta är självklart inte sant och jag skulle undvika detta. Taget från innehållsförteckningen: Proteinblandning [Mjölkproteinkoncentrat(källa för kalciumkaseinat och vassleprotein), Vassleproteinkoncentrat,Micellärt kasein,Kalciumkaseinat, Hydrolyserat vassleproteinisolat, Vassleproteinisolat]. Proteinen står i den ordningen att det det finns mest av står först, alltså mjölkproteinkoncentrat som inte ens är vassle. De olika kaseinvarianterna är långsamt nedbrytande protein som man normalt tar som mellanmål eller innan läggdags, alltså inte efter träning.
Arnold är ett annat bland protein men innehåller iallafall bara koncentrat, isolat och hydrolysat.
Det var så långt jag hann skriva innan datorn dog och jag nöjer mig med att posta det. Tillsammans med det tidigare inlägget så tror jag du kan komma fram till vilket protein du ska välja (eller åtminstone inte välja). Det finns som sagt inget mirakelprotein, men det finns väldigt många skitprotein. Välj inte något av dem!