• 1
  • 2
2005-08-19, 13:43
Medlem
PiLLerILLers avatar
Med anledning av denna tråd, undrar jag varför det är sådan inkonskvens i modererandet. Det som skrivs i denna tråd, är av samma karaktär som i andra trådar i olika forum. De flesta moderatorerna låter det passera utan åtgärd, eftersom de vet att det kan bli lite OT ibland, men oftast styrs diskussionen snabbt tillbaka utan tillsägelser av moderator.

Jag säger inte detta som sanning, men det känns som om moderatorn i fråga låter sitt dåliga humör gå ut över användarna, då denne själv fått lätt kritik i nämnda tråd.
Citera
2005-08-19, 17:07
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Med anledning av denna tråd, undrar jag varför det är sådan inkonskvens i modererandet. Det som skrivs i denna tråd, är av samma karaktär som i andra trådar i olika forum. De flesta moderatorerna låter det passera utan åtgärd, eftersom de vet att det kan bli lite OT ibland, men oftast styrs diskussionen snabbt tillbaka utan tillsägelser av moderator.

Jag säger inte detta som sanning, men det känns som om moderatorn i fråga låter sitt dåliga humör gå ut över användarna, då denne själv fått lätt kritik i nämnda tråd.

Jag har läst igenom tråden och förutom att den gått off-topic en del så har jag svårt att se vad det är du egentligen syftar på?

På vilket sätt skulle ansvarig moderator vara inkonsekvent? Jag ser bara ett fåtal moderatorsingrepp i tråden och dom är väl konsekventa i den bemärkelsen att dom riktas till samtliga användare.
Citera
2005-08-19, 17:18
Bannlyst
Är det LadyTiera som inlägget syfter på? Ser inte vart hon är okonsekvent i just den tråden. Jag tror problemet bottnar i att skaparen av denna tråd inte har något förtroende för LT som moderator. Om så är fallet, vore det väl bättre att skapa en tråd som berör det, istället för att leta fel som inte finns?
Citera
2005-08-19, 17:48
Medlem
jrosens avatar
PiLLerILLer du bör svara på Envers frågor här ovanför annars har jag svårt att se vad denna tråd skulle vara bra för? Om du är bitter över en moderators agerande så är det inte riktigt rätt sätt att gå.

Och till övriga håll er till topic, inlägg som inte var det har blivit raderade..
(denna moderatoråtgärd skall inte tas i tråden utan i PM)

/moderator
Citera
2005-08-19, 23:21
Medlem
PiLLerILLers avatar
Jag har absolut inga problem med Lady Tiera. Hon skall ha heder för att hon orkar moderera på frivillig basis. Men det är inkonsekvent att hoppa in efter halva diskussionen och då ta fram hårdhandskarna. Tråden i sig har varit full av bl a personliga påhopp och ot-kommentarer ända från början.

I exepelvis forumet för alternativa sexualiteter delas det sällan ut tillsägelser för personliga påhopp, trots att det vimlar av dem. Där modereras ytterst lite öht.

Vad jag menade med den här tråden var att jag efterlyste någon sorts gemensam tolkningspolicy, så att man inte känner att det är skillnad på vad man kommer undan med i de olika forumen. Vissa moderatorer är faktiskt på gränsen till helt inaktiva, medan andra älskar att smälla regelboken i skallen på folk. Det var alltså inte riktat mot LT personligen.
Citera
2005-08-20, 01:08
Bannlyst
Citat:
Jag har absolut inga problem med Lady Tiera. Hon skall ha heder för att hon orkar moderera på frivillig basis. Men det är inkonsekvent att hoppa in efter halva diskussionen och då ta fram hårdhandskarna. Tråden i sig har varit full av bl a personliga påhopp och ot-kommentarer ända från början.

I exepelvis forumet för alternativa sexualiteter delas det sällan ut tillsägelser för personliga påhopp, trots att det vimlar av dem. Där modereras ytterst lite öht.

Vad jag menade med den här tråden var att jag efterlyste någon sorts gemensam tolkningspolicy, så att man inte känner att det är skillnad på vad man kommer undan med i de olika forumen. Vissa moderatorer är faktiskt på gränsen till helt inaktiva, medan andra älskar att smälla regelboken i skallen på folk. Det var alltså inte riktat mot LT personligen.

Kolla hennes signatur, det står:
Jag är sjukledig men moddar efter ork.
Kanske därför hon kom in lite sent, pga att hon moddar efter ork...
Vi ska vara tacksamma för att hon moddar öht för att hon mår dåligt :/
Citera
2005-08-20, 06:58
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:

Det är en åsikt som du har rätt att ha. Däremot är det moderatorn som gör den slutliga bedömningen. LT har fullt riktigt och flera ggr i tråden påtalat det du säger. Vad mer kan man begära?

Vad gäller personliga påhopp framstår du knappast som något föredöme i den tråden.

Citat:
I exepelvis forumet för alternativa sexualiteter delas det sällan ut tillsägelser för personliga påhopp, trots att det vimlar av dem. Där modereras ytterst lite öht.Vad jag menade med den här tråden var att jag efterlyste någon sorts gemensam tolkningspolicy, så att man inte känner att det är skillnad på vad man kommer undan med i de olika forumen. Vissa moderatorer är faktiskt på gränsen till helt inaktiva, medan andra älskar att smälla regelboken i skallen på folk. Det var alltså inte riktat mot LT personligen.

Så länge det är människor och inte robotar som modererar så tror jag nog man får finna sig i att viss diskrepans i åtgärdsvilligheten kan finnas hos moderaterna. Regelverket styr i stor utsträckning hur disciplinära reprimander skall delas ut och för vad, men bedömningar kan ju skifta från människa till människa.
Citera
2005-08-20, 09:45
Medlem
PiLLerILLers avatar
Märkligt det här....jag ställde en enkel fråga och får höra att jag är bitter, samt blir kritiserad för personliga påhopp i en tråd där större delen av påhoppen är mot mig.

Vad har det ens med saken att göra?
Jag använde den tråden som exempel på att modereringen gick från 0-100 någonstans i mitten. Inte för att jag sitter och tjurar om det som diskuteras och inte heller riktar jag kritik mot LT's arbete.

Men jag tycker vi skiter i den saken. Jag är inte intresserad av svaret längre, iaf inte om det tvunget måste levereras med överlägsen ton.
Citera
2005-08-20, 10:20
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Märkligt det här....jag ställde en enkel fråga och får höra att jag är bitter, samt blir kritiserad för personliga påhopp i en tråd där större delen av påhoppen är mot mig.

Varför är det märkligt? Tycker du att dina personangrepp är mer tolererbara och OK än andras? När jag läste hela tråden slog det mig ganska per omgående att du höll en otrevlig, överlägsen och snorkig ton i vissa inlägg, likväl som att vissa andra gjorde det? Att en gör fel, ger det andra rätt att fortsätta göra lika fel?

Citat:
Jag använde den tråden som exempel på att modereringen gick från 0-100 någonstans i mitten. Inte för att jag sitter och tjurar om det som diskuteras och inte heller riktar jag kritik mot LT's arbete.

Vi har förstått att du trots din något luddiga formulering i ditt initala inlägg här menar det, och du har också fått ett svar på varför det kan förekomma.

Citat:
Men jag tycker vi skiter i den saken. Jag är inte intresserad av svaret längre, iaf inte om det tvunget måste levereras med överlägsen ton.

Om det är min ton du åsnyftar ser jag inte på vilket sätt den skulle vara överlägsen? Jag försöker leverera sakliga och neutrala svar på din fråga, om du upplever dessa svar som formulerade i överlägsen ton beklagar jag att du uppfattar det så, men då är det ju ganska uppenbart var felet ligger.
Citera
2005-08-20, 11:04
Medlem
PiLLerILLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Varför är det märkligt? Tycker du att dina personangrepp är mer tolererbara och OK än andras? När jag läste hela tråden slog det mig ganska per omgående att du höll en otrevlig, överlägsen och snorkig ton i vissa inlägg, likväl som att vissa andra gjorde det? Att en gör fel, ger det andra rätt att fortsätta göra lika fel?

Du vägrar tydligen att förstå vad jag säger. Det var en hätskt debatt med många personangrepp och därför fick den illustrera det jag menade.

Jag ogillar att du vänder på det och idiotförklarar mig som en jävla gnällspik, som sitter och piper över diskussionen. Jag har inte påstått att jag inte varit snorkig, fördömande och förolämpat folk, men det har heller ingenting med den frågan jag ställde att göra.

Här är svaret på min fråga:
Så länge det är människor och inte robotar som modererar så tror jag nog man får finna sig i att viss diskrepans i åtgärdsvilligheten kan finnas hos moderaterna. Regelverket styr i stor utsträckning hur disciplinära reprimander skall delas ut och för vad, men bedömningar kan ju skifta från människa till människa.

Det resterande ni fick ur er är dravel om att jag är bitter, är inte det ett jävla påhopp?
Citera
2005-08-20, 11:06
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Om det är min ton du åsnyftar ser jag inte på vilket sätt den skulle vara överlägsen? Jag försöker leverera sakliga och neutrala svar på din fråga, om du upplever dessa svar som formulerade i överlägsen ton beklagar jag att du uppfattar det så, men då är det ju ganska uppenbart var felet ligger.

Jag ville egentligen inte ingripa, utan bara läsa svaren från modds... Dessutom kan PiLLerILLer kan säkert fomulera det mycket bättre...

Jag har dock upplevt samma sak när det gäller överlägsen ton:
Citat:
...om du upplever dessa svar som formulerade i överlägsen ton beklagar jag att du uppfattar det så, men då är det ju ganska uppenbart var felet ligger.

Hoppas att jag missförstår vad du menar här... Men, för mig är det du skriver en indirekt men personlig påhopp, ingenting annat. Tråkigt nog kommer det från moderator.

-----------
Tillägg: Dessutom är det sådana formuleringar som gör att man blir frustrerad och försöker svara på sådana påhopp, som så småningom resulterar i OT...
-----------

En sak som ni modds borde fundera (länge) på är hur man blir av med alla "fjortisar", med sina vidriga livssyn, attackerar varenda seriös debatt på FB. Då handlar det inte enbart om forum diverse sex-forum. Det går utanför gränsen för vad som är yttrandefrihet, med tanke på hur ofta de spottar på folk...

Det är t o m mer troligt att ni modds har bättre koll på hur mycket OT och trams inlägg ni raderar varje dag, och vilka som skriver dem.

Ett exempel:
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=238101

"En varning efter omröstning"? Vet ni hur många användare (både medlemmar och modds) på FB blev skitirriterade på hans personangrepp, dessutom under flera dagar?

I den angivna tråden "Tjejer, skulle ni tacka ja till sex för pengar?" kan inte läsa någonting annat än massa OT & trams (som i övrigt ligger kvar), hur tråden spårar ur efter massa OT-svar till PiLLerILLer, och i mån av plats, resten av diskussionen.

Visst svarar PiLLerILLer ett eller ett annat påhopp, men aldrig med samma ton... Tvärtom, hennes svar är oftast underhållende ironiskt.

/Cody
Citera
2005-08-20, 11:17
Medlem
LadyTieras avatar
Cody, raderar vi får vi skit för det från vissa och ros från andra, raderar vi inte utan försöker styra upp debatten med vänliga pekpinnar så får vi skit för det från vissa och ros från andra, hur vi än gör blir det inte rätt men vi gör vårt bästa.

and 14-isar och det du syftar på i slutet av ditt inlägg så kan vi inte bara slänga ut folk för att de är irriterande, vi följer samma regler som för alla andra och kan inte varna/banna folk utan stöd i reglerna eller stöd i hur vi brukar hantera saker, visst det är skitirriterande att behöva stå ut med och modda folk som man privat anser vara ägg, men någon måste göra det och fb låter alla komma till tals tills den personen genom att bryta mot reglerna upprepade gånger själv har avsagt sig rätten att vara här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in