• 1
  • 2
2005-08-19, 13:22
Medlem
Andrew Martins avatar
När jag som göteborgare ska köpa en munk då innebär det en kokosbulle med gräddfyllning, helst en avlång variant. En donut (friterad, rund med socker på) kallar jag kort och gott för just donut. Jag har haft många diskussioner med folk från andra delar av landet om detta. De kallar det som jag kallar för munk för gräddbulle, kokosboll mm, och donut kallar de för munk. Jag vet att det är vedertaget http://sv.wikipedia.org/wiki/Munk_(bakverk) men är det verkligen bara i Göteborg vi benämner sakerna så här?

Vad säger ni? Vad säger ni göteborgare?
Citera
2005-08-19, 13:37
Medlem
hårdkårs avatar
Jag är Stockholmare man vad tusan.
Detta är vad jag kallar munk
Även de såkallade donutterna kallar jag munk och en kokosboll är en kokosboll.
Citera
2005-08-19, 13:38
Medlem
Håller med föregående talare, själv är jag från norra norrland
Citera
2005-08-19, 13:39
Medlem
Evaristos avatar
I min värld - som är Uppsala - är en munk lika med det du kallar donut. Din göteborgsmunk har väl snarare äggviteskum som fyllning, inte grädde...? Här kallas den kokosboll. Med chokladöverdrag är det en mumsmums (tyvärr, men det står så löjligt på paketet...)
Citera
2005-08-19, 13:45
Medlem
Andrew Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
I min värld - som är Uppsala - är en munk lika med det du kallar donut. Din göteborgsmunk har väl snarare äggviteskum som fyllning, inte grädde...? Här kallas den kokosboll. Med chokladöverdrag är det en mumsmums (tyvärr, men det står så löjligt på paketet...)

Äggviteskum är det ja. En kokosboll för mig har inte äggviteskum som fyllning utan kakaofyllning. Mumsmums är ju ett varumärke, det finns fler som tillverkar "munkar". Har dock hört flera från Sthlm med omnejd att det kallas så där.
Citera
2005-08-19, 13:53
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew Martin
Äggviteskum är det ja. En kokosboll för mig har inte äggviteskum som fyllning utan kakaofyllning.
OK, för mig är det en chokladboll, eller i kamraters sällskap en negerboll.
Citera
2005-08-19, 13:56
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
En munk är samma sak som en donut.
En kokosboll är en negerboll med kokos istället för pärlsocker.
En skumboll är en skumboll....eller en chokladboll med skum i. (Aha-upplevelse: Scumball fick en ny innebörd.)
En avlång sådan heter skumraket.
Tycker jag som är född och uppväxt i sthlm.
Citera
2005-08-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
En munk är samma sak som en donut.
En kokosboll är en negerboll med kokos istället för pärlsocker.
En skumboll är en skumboll....eller en chokladboll med skum i. (Aha-upplevelse: Scumball fick en ny innebörd.)
En avlång sådan heter skumraket.
Tycker jag som är född och uppväxt i sthlm.
Skriver under på detta.

//Leg. dalmas
Citera
2005-08-19, 15:35
Medlem
Företagarsvinets avatar
Nej, nej, nej, en munk är en sockrad bulle UTAN hål och med vaniljkräm eller sylt insprutat i mitten, inget annat. En donut är en donut, alltså med hål i och en kokosboll är en, tja kokosboll.

Hur man kan få en mumsmums till en munk är obegripligt. Ni har uppenbara brister i grundläggande konditorikunskap.
Citera
2005-08-19, 15:39
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet
Nej, nej, nej, en munk är en sockrad bulle UTAN hål och med vaniljkräm eller sylt insprutat i mitten, inget annat. En donut är en donut, alltså med hål i och en kokosboll är en, tja kokosboll.

Hur man kan få en mumsmums till en munk är obegripligt. Ni har uppenbara brister i grundläggande konditorikunskap.

Nej, nej, nej. Då heter det vaniljmunk eller syltmunk. Sådeså.
Citera
2005-08-19, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Jag är Stockholmare man vad tusan.
Detta är vad jag kallar munk
Även de såkallade donutterna kallar jag munk och en kokosboll är en kokosboll.

precis så är det

Citat:
Nej, nej, nej, en munk är en sockrad bulle UTAN hål och med vaniljkräm eller sylt insprutat i mitten, inget annat. En donut är en donut

precis som godess sa ovan är detta inget annat än snick-snack!
Citera
2005-08-19, 17:30
Medlem
the_mountains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet

Om man tittar på Företagarsvinets avatar ser man väl som har mest erfarenhet av sånt här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in