2014-05-19, 20:30
Medlem
Hej!

Har nyligen börjat i en skytteklubb och lärt mig det mesta redan. Det jag inte förstår och har svårt att acceptera är att man endast får ha ett klass A vapen. Att man måste styrka behov om man vill ha licens på mer än ett A vapen och det gör man endast genom att vara klass 3 skytt. Vilket jag inte har tid eller lust att uppnå.

Jag kanske vill träna med mer än ett A vapen? Varför ska man kunna ha flera gevär men bara en pistol?
Citera
2014-05-19, 20:34
Medlem
Pistoler är lättare att dölja, smuggla, använda vid rån osv.
Citera
2014-05-19, 20:38
Medlem
Aldrig hört att man bara får ha en grovpistol utan att motivera. Jag har två grovpistoler utan att ha motiverat dem.
Hade de bett mig motivera dem hade jag sagt att en av dem är för precision och en för fält.
Sen kan du ju ha några till de olika divisionerna i IPSC och PPC.
Citera
2014-05-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Pistoler är lättare att dölja, smuggla, använda vid rån osv.

Jag är ingen brottsling och det är inte heller 99% av medlemmarna i skytteklubbar, varför ska vi behöva lida för det då

Hur kan man som vapen entusiast nöja sig med endast en grov pistol? T.ex så skulle jag vilja ha en Sig P226 9mm, P229 .40S&W och en revolver. Och det anser jag bara är en början..

Jag skjuter för att det är kul. Var är det roliga att endast kunna skjuta med en pistol :S ? Kommer ju tröttna på den förr eller senare, eller tröttna på att skjuta med en viss kaliber.
Citera
2014-05-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Aldrig hört att man bara får ha en grovpistol utan att motivera. Jag har två grovpistoler utan att ha motiverat dem.
Hade de bett mig motivera dem hade jag sagt att en av dem är för precision och en för fält.
Sen kan du ju ha några till de olika divisionerna i IPSC och PPC.

Mycket märkligt.. Vår skytteledare som skjutit i 40 år, sa upprepande gånger under utbildningen att man måste vara klass 3 skytt för att få licens på mer än ett A vapen.
Citera
2014-05-19, 20:46
Medlem
Det kan vara klubbens egna regler för att skriva ut ett behovsintyg till dig.
Citera
2014-05-19, 20:47
Medlem
Såhär svara han när jag ställde frågan i ett mail.

"Vid ett flertal tävlingar i länet och några tävlingar med 9 mm kan man få ett andra a vapen annat än 9 mm
Vid länstävlingar deltagar man oftast med två starter, c vapen och a vapen
Ett andra a vapen 9 mm fordras att man är klass 3 skytt, dvs att man skjutit genomsnittligt guld på 7 serier i länstävlingar och gjort detta tre gånger under året"
Citera
2014-05-19, 20:55
Medlem
Det han skriver är bara trams. Byt klubb efter att du fått din första grovpistol.
Sig P229 i .40 är ganska värdelöst i de alla skyttegrenar jag kan komma att tänka på så ett tips är att avvakta med just den tills du kommit in lite mer i skyttet.
Ammon är dyr och pistolen och kalibern ger dig bara nackdelar så jag rekomenderar att du väljer en P229 i 9mm i stället, eller om du tvunget ska ha en .40 tittar på en helt annan pistol.
Citera
2014-05-19, 20:58
Medlem
CudLifes avatar
Systemet ar val uppbyggt sa att man inte ska slappa igenom for manga vapen vilket i sin tur ar en bra grej, eller?
Citera
2014-05-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Det han skriver är bara trams. Byt klubb efter att du fått din första grovpistol.
Sig P229 i .40 är ganska värdelöst i de alla skyttegrenar jag kan komma att tänka på så ett tips är att avvakta med just den tills du kommit in lite mer i skyttet.
Ammon är dyr och pistolen och kalibern ger dig bara nackdelar så jag rekomenderar att du väljer en P229 i 9mm i stället, eller om du tvunget ska ha en .40 tittar på en helt annan pistol.

Ok tack! Det låter som en bra plan.
Citera
2014-05-19, 21:37
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CudLife
Systemet ar val uppbyggt sa att man inte ska slappa igenom for manga vapen vilket i sin tur ar en bra grej, eller?

Hur många vapen som "släpps igenom" är fullkomligt ointressant,
då fler vapen hos laglydiga medborgare inte innebär mer problem
(ja eller snarare problem ö.h.t., då laglydiga vapenägare inte ställer till med några problem)

Däremot så är det bra att kunna begränsa vilka som får köpa vapen.

Det är lika naturligt som att fler registrerade och besiktade bilar
på ett oförändrat antal bilförare inte innebär större problem med rattfylleri,
eller att fler köksknivar i varje hem leder till fler knivmord.
Citera
2014-05-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Hur många vapen som "släpps igenom" är fullkomligt ointressant,
då fler vapen hos laglydiga medborgare inte innebär mer problem
(ja eller snarare problem ö.h.t., då laglydiga vapenägare inte ställer till med några problem)

Däremot så är det bra att kunna begränsa vilka som får köpa vapen.

Det är lika naturligt som att fler registrerade och besiktade bilar
på ett oförändrat antal bilförare inte innebär större problem med rattfylleri,
eller att fler köksknivar i varje hem leder till fler knivmord.

Det där är en sanning med modifikation. Även vapen hos de laglydiga kan få fötter. De kan hamna på villovägar genom stölder, inbrott eller helt enkelt förändrat sinnestillstånd hos ägaren. Inte så supervanligt kanske men ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in