Citat:
Ursprungligen postat av
CAAC
Hej alla flashbackare.
Har en fråga till er som nu har cirkulerat hos mig ett tag.
Har blivit nyanställd på ett jobb och kommer tjäna ca 21 efter skatt.
Har totalt ungefär 7 mils resväg till och från jobbet.
Har 10 000 på utgifter ( Räkningar, mat etc ) och resten av pengarna ska gå åt sparande + transport till och från jobbet )
Behöver en bil nu på sommaren,dels för att åka till och från jobbet och dels föratt avända privat. Egentligen behöver jag typ vad som helst , besiktat och skattat som rullar. I ungefär 10-20 k klassen, Exempelvis en volkswagen golf.
Problemet är att jag inte har pengarna att köpa bilen just nu, utan får vänta tills nästa löning och kanske näst nästa och köpa en bil då, och då blir de ganska försent.
Ett annat annat alternativ är avis hyrbilar. Har lyckats boka en nyare Mercedes C klass med dieselmotor (2013) som inte drar lika mycket soppa för ett jävligt bra pris. Får pröjsa ungefär 1465 kr per vecka.
Problemet där är att jag inte kan ha den fullmånad, för då blir det ett månadspris med bara 300 mil i månaden, vilket inte räcker till. Då måste jag ha den lite ojämna dagar, men de funkar för mig. Självrisken vid skada är 7500 kr.
Fördelen med det är att jag då har bil när jag än behöver, och slipper vänta tills nästa löning.
Vilket av de alternativen borde jag göra , vilket tjänar jag bäst på?
Nästan 6000 i månaden bara för hyrbil, sedan tillkommer bränsle dessutom?
Du kan ta ett blancolån med ganska hög ränta och ändå komma undan betydligt billigare genom att köpa en lite äldre bil.