• 1
  • 2
2014-05-19, 13:12
Medlem
Jag börjar tappa greppet!

Jag och min sambo har gemensam ekonomi. Vi flyttade ihop för 6 månader sedan.
Hon har eget företag, jag är sjukskriven och har varit de i 6 månader nu.

Jag skötte privatekonomin från dag 1!
jag har betalat alla räkningar hemma, vilket gjort att jag fått lägga hela inkomsten jag har på just det.

Jag får in ca 11 500kr rent i månaden!
Med hyra och telefonräkningar, försäkringar, barnomsorg, så är dom slut samma dag som jag får dom.

Jag har själv ett lån på 75 000 som jag betalar på, ca 1200 / månad.

Hennes företag går nätt och jämt runt, och jag står och ser hur räkningarna kommer in.
Pga att jag betalat alla fakturor, har inte vissa autogiro dragningar utförts, vilket gör att försäkringarna är obetalda och ska in idag.

Vi har absolut 0 kr sparat, allt sparkapital (de lilla jag hade) har gått till räkningar och annat.

denna månad har vi 14500 kr i räkningar hemma, jag har drygt 10 500 efter pengarna dragits från mitt lån.
vi räknade att hon har drygt 3000 kr över på företaget efter alla räkningar, vilket ger oss pengar till räkningar med inte till mat..
Har 300 kr att leva på nu till den 27e..

Bilen har gått sönder och jag behöver laga den, (för att ens kunna sälja) men har en svåger som hjälper mig och ligger ute med pengar åt mig.

Det värsta är att vi knappt har råd med mat, hennes företag blir det inget över på och jag räknar småpengar i burken i skåpets.

Vad ska jag göra? Justnu kan jag inte tänka.
Ingen av oss har någon anmärkning, men ett lån är det inte att prata om då jag är arbetslös och sjukskriven..
Citera
2014-05-19, 13:16
Medlem
tardudenipruttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zExe

jag har betalat alla räkningar hemma, vilket gjort att jag fått lägga hela inkomsten jag har på just det.

Med hyra och telefonräkningar, försäkringar, barnomsorg, så är dom slut samma dag som jag får dom.

Hennes företag går nätt och jämt runt, och jag står och ser hur räkningarna kommer in.
Pga att jag betalat alla fakturor, har inte vissa autogiro dragningar utförts, vilket gör att försäkringarna är obetalda och ska in idag.

Vi har absolut 0 kr sparat, allt sparkapital (de lilla jag hade) har gått till räkningar och annat.

denna månad har vi 14500 kr i räkningar hemma, jag har drygt 10 500 efter pengarna dragits från mitt lån.
vi räknade att hon har drygt 3000 kr över på företaget efter alla räkningar, vilket ger oss pengar till räkningar med inte till mat..

Bilen har gått sönder och jag behöver laga den, (för att ens kunna sälja) men har en svåger som hjälper mig och ligger ute med pengar åt mig.

Det värsta är att vi knappt har råd med mat, hennes företag blir det inget över på och jag räknar småpengar i burken i skåpets.

Ingen av oss har någon anmärkning, men ett lån är det inte att prata om då jag är arbetslös och sjukskriven..

Sälja prylar? har självprecis börjat sälja prylar och man kan dra in schysta summor ( drog in 2000kr på 1 dag ) gå med i köp/sälj grupp på facebbok till staden du bor i
Citera
2014-05-19, 13:18
Medlem
Om hennes firma knappt går runt så sälj eller lägg ner och se till att hon tar ett vanligt kneg.
Citera
2014-05-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardudeniprutten
Sälja prylar? har självprecis börjat sälja prylar och man kan dra in schysta summor ( drog in 2000kr på 1 dag ) gå med i köp/sälj grupp på facebbok till staden du bor i

Ja har inga prylar direkt, mest barnens saker, min ekonomi pajade helt när min föredetta chef sket i att betala lön på 3 månader, därav var jag tvungen att låna, eftersom jag hamnade efter flera månader.

Jag ska försöka få ut försäkringpengar från sjukförsäkringen min chef tecknade genom kollektivavtalet, men det är ju en hel uppsjö av blanketter som ska fyllas i av både mig och min fd arbetsgivar. .
Citera
2014-05-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltelleringetelr
Om hennes firma knappt går runt så sälj eller lägg ner och se till att hon tar ett vanligt kneg.

Arbetsmarknaden är inte den bästa idag, och vi som bor i en mindre stad där arbetslösheten är hög har skit svårt att få ett jobb..
Citera
2014-05-19, 13:25
Medlem
killen30s avatar
Trist det låter och svårt. Men ni måste få in mer pengar samt strypa utgifter. Sen hur, är väl det många funderar på. Men gör en budgettavla och se vad ni kan spara in på samt kolla upp extrajobb/svartjobb osv, pengar måste in. Samt hennes företag, är det en kassako i vanliga fall? eller är det så här det ser ut jämnt? Ja då kanske din sambo får inse att hon måste skaffa ett annat jobb som ger bättre utdelning den 27. Att leva som ni gör nu kommer bara leda till kronofogden och ni går isär.
Citera
2014-05-19, 13:36
Medlem
02-02-2012s avatar
Ta alla räkningar och skriv upp dem på ett papper, en lång lista på allt! Sedan tittar du på var de stora summorna finns och ser om du kan sänka dem. Jag gjorde detta när jag hade räkningar och lyckades sänka dem med närmare femhundingen, jag kanske hade mer utgifter än andra har men det är likväl möjligt att spara stora pengar om man tar itu med vad som kostar.

Jag vet inget om hur din ekonomii ser ut men det finns ofta stora möjligeter att spara in pengar. Sedan kan du fundera på vad maten kostar. Har man tid och kan laga eget (dvs inga halvfabrikat) så spar man mycket! Dessutom blir det godare. Underskatta inte att använda frysen om du hittar något billigt eller gör ett storköp.
Citera
2014-05-19, 13:39
Medlem
Varför är du sjukskriven?
Och om hon får in 3000 från sitt företag så är det nog dags att titta på något annat.
A kassan ger ju tom mer.
Citera
2014-05-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zExe

Har inget svar på vad du ska göra men måste bara säga att SHIT vad jobbigt och att jag lider med dig! Ärligt.
Citera
2014-05-19, 13:44
Medlem
Nellieees avatar
Se även över vilka abonnemang/räkningar som tar extra avgift för att ni får pappersfaktura, vissa tar ju en faktureringsavgift på 25-50 kr. Kanske inte stora belopp, men det gör ändå en liten skillnad om man istället väljer autogiro eller e-faktura.

Som andra redan har skrivit så kan det vara bra att skriva ner alla utgifter/fakturor, se över vilka man kan göra något åt. Ring och jämför kostnader för försäkringar, tele/bredbansabonnemang, om ni har kanalpaket så kanske ni inte behöver alla kanaler osv osv. Om bilen inte fungerar och kommer stå ett tag, ställ av den så att ni inte betalar skatt och försäkring i onödan.

När det gäller mat så kan man göra stor skillnad beroende på var och vad man köper, bättre att storhandla än att smådutta flera gånger i veckan.

När det gäller hennes företag så kanske det kan finnas en hel del som kan ses över även där när det gäller kostnader osv, eventuellt se sig om efter ett extrajobb?
Citera
2014-05-19, 13:51
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Nar tror du att du kommer borja jobba igen?
Tjejen maste ju helt klart skaffa sig ett riktigt, avlonat, jobb. Vad gor hennes foretag?
Citera
2014-05-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardudeniprutten

Hur lyckades du med det?

Alla är ju så extremt snåla på de sidorna

Men som sagt, prova sälja saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in