• 6
  • 7
2014-05-20, 23:23
Medlem
Känner igen din situation.. Fick stå ut med min mamma som blev tokförbannad för det minsta tänkbara, oftast bara småsaker. Hon skrek så att hela lägenheten dånade varje dag under flera år. Det var ett helvete att växa upp med. Lustigt att ingen kontaktade polisen eller dylikt. Detta började när min mor och far separerade. När farsan flyttade ut var han ett svin och gjorde det väldigt svårt för hennes ekonomi. (han är väldigt snål) Hon hade ett jobb som gav dåligt betalt och måste försörja fyra söner. När några år passerade lyckades hon hitta ett bra jobb och slutade tänka på farsan. Hon har också en sambo som har gjort henne mycket gladare. Detta gav tillbaka hennes glädje och ro. Nu kan jag t o m skratta tillsammans med henne vilket jag inte kunnat gjort på länge. Vet att det kan vara omöjligt att snacka om situationen men försök inte att göra något som kan skada er relation förevigt. Det kommer nog fixa sig tillslut, men det kan tyvärr ta lång tid.
Senast redigerad av krinke 2014-05-20 kl. 23:34.
Citera
2014-05-21, 00:02
Medlem
Hampzs avatar
Mitt tips är att du en dag uppfyller alla din fars krav plus lite till.
Tex hjälpa till att städa bostaden, ansträng dig, få honom stolt.
Sedan på kvällen äter ni kvällsmat tillsammans, håll en god ton med honom.
Släng fram en bild på dig som liten/bebis där din pappa på bild ser glad/lycklig ut tillsammans med dig.
(Självklart vid rätt tillfälle. Förhoppningsvis känner han nostalgi känslor.)

Lägg upp ett samtal om att du är trött och mår psykiskt dåligt över eran situation, försök prata ut lugnt och sansat.
Att du inte tycker att det är okej hur han beter sig, att han går över gränsen.
Troligtvis har han krav på dig som 18åring, och tycker troligtvis att du är vuxen nog att hjälpa till med 50% av hushållsarbetet.
Jag tror att det är mycket där skon klämmer av vad jag läst. Tex det om brödsmulorna du nämnde.
Det är troligtvis mycket som ligger bakom hans agerande som du själv inte förstår, därför är det väldigt viktigt att ni pratar ut och förstår varandra.
Jag personligen tror att detta kan vara en bra idé, finns ingen anledning för honom att bli arg denna stund.

Är absolut ingen psykolog eller nått, försöker bara sätta mig in i båda parter, dock ger det inte honom någon rätt att agera som han gör.

Lycka till.
Citera
2014-05-21, 00:23
Medlem
Garnetts avatar
Låter som min gamla alkoholiserade mor som försökte sparka in min sovrumsdörr om nätterna när man var tretton ... tills hon somnade och drunknade i badkaret.
Bästa som kunnat hända min bror och mig, hur sjukt det än låter.

Hoppas du slipper något sådant och att det löser sig mellan er. Alkohol och ilska är inget recept på mentalt välmående, förlorade föräldrar likaså.

Sköt om dig!
Senast redigerad av Garnett 2014-05-21 kl. 00:30.
Citera
2014-05-23, 15:50
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampz
Släng fram en bild på dig som liten/bebis där din pappa på bild ser glad/lycklig ut tillsammans med dig.

Lägg upp ett samtal om att du är trött och mår psykiskt dåligt över eran situation, försök prata ut lugnt och sansat.
Troligtvis har han krav på dig som 18åring, och tycker troligtvis att du är vuxen nog att hjälpa till med 50% av hushållsarbetet.
Jag tror att det är mycket där skon klämmer av vad jag läst. Tex det om brödsmulorna du nämnde.
Det är troligtvis mycket som ligger bakom hans agerande som du själv inte förstår, därför är det väldigt viktigt att ni pratar ut och förstår varandra.
Jag personligen tror att detta kan vara en bra idé, finns ingen anledning för honom att bli arg denna stund.

Är absolut ingen psykolog eller nått, försöker bara sätta mig in i båda parter, dock ger det inte honom någon rätt att agera som han gör.

Lycka till.

Kan vara värt för ts att försöka. Tyvärr är det så att tonåringar behöver sova mycket, släng fram någon statistik för hur mycket sömn som behövs, så att din far förstår. Han kan ha glömt. Blir inte bättre av att tonåringen dessutom är morgontrött. Om det är så att farsan är arg över att ts inte är tillräckligt aktiv under sin vakna tid kan det ta sig sådana här uttryck. Var superaktiv när du är vaken, då kan din far inte klaga på något. Plugga på bra, var social och tillsammans med din farsa, kompisar, engagera dig i saker, ha en aktiv fritid.
Citera
2014-05-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampz

Lycka till.
Hallå. Jag förstår att du skriver detta i all välmening. Men alla vi som har haft en tuff uppväxt vet hur tufft det kan vara. Ts måste bli behandlad med respekt. Om hans far nu anser att han är vuxen och skall hjälpa till så får han ju också säga det i en vuxen attityd. Det fungerar ju inte att behandla sin unge illa ena stunden och sedan vilja ha hans arbete.

Ingen vuxen skulle ju acceptera att bli behandlad på det viset. Med andra ord. Om Ts far vill att han skall vara vuxen så får han också vara vänlig.

Sedan håller jag med dig. Att ha ett samtal med sin far låter som en väldigt bra plan. Speciellt som du säger med att bra bemötande. Det är ju såklart det roligaste om det kan leda till en bra dialog. Men Ts skall inte behöva "fjäska" först. Hans far har visat respektlöshet. Nu är det dags för fadern att skärpa till sig.

Dock så håller jag med föregående talare. Dra inte igång något bråk. Det blir bara tråkigt i efterhand.

Mvh
Senast redigerad av TungviktSurfare 2014-05-23 kl. 16:53.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in