• 1
  • 2
2005-08-19, 09:57
Medlem
ajerikssons avatar
Har ett innertak som börjat att lossna och undrar nu om ngn vet hur man kan göra för att stoppa förfallet?
Jag vill helst slippa plocka ut innertaket, lossa tyget utan att det går sönder, limma på tyget & fästa tyget & montera fast taket igen.

Har funderat på lim men vet inte vilket då jag inte vill ha fläckar + hur skall man få in limmet mellan tyget & taket?

Har funderat på nålar & dylika fästanordningar men det skulle se skabbigt ut.

Har funderat om en värmepistol skulle göra susen d.v.s. värma upp det befintliga limmet & trycka fast tyget.

Är det någon som vet hur man gör eller har några tips.
Citera
2005-08-19, 10:07
Medlem
TeEsErs avatar
Och så berättar du vilken bil du har!!!!!!!

/T
Citera
2005-08-19, 10:17
Medlem
Evaristos avatar
...eller berätta åtninstone vad för slags innertak det är. Äldre bilar har ofta nåt textilmaterial som är spänt och fäst mot lister i taket. Bakom tyget är det tomt så att man kan knacka i plåten. Modernare bilar har nåt fast material som tyget är limmat mot.
Citera
2005-08-19, 10:44
Medlem
ajerikssons avatar
Ooops, glömde visst den detaljen, ursäkta.

Bilen är en Saab 900s -91.
Citera
2005-08-19, 10:54
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajeriksson
Ooops, glömde visst den detaljen, ursäkta.

Bilen är en Saab 900s -91.

Hängande innertak är vanligt på dem.
Jag har fixat till flera sådana med liminjektion. Av en bekant som är tandläkare har jag fått injektionssprutor med kanyler. Fyll sprutan med något lämpligt lättflytande lim, sätt på kanylen och sätt igång och ge taket liminjektioner. Tack vare kanylen kan du sticka igenom tyget och hålet blir så litet att det inte syns sedan. Det blir naturligtvis inte perfekt men det ser mycket bättre ut.
Citera
2005-08-19, 11:05
Medlem
Styrbjörns avatar
Om du kan pilla av tyget i en kant så du komer till med en sprayburk, kan du spraya på sprayklister. Det funkar bra. Finns att köpa i de flesta bildelsbutiker.
Citera
2005-08-19, 11:09
Medlem
ajerikssons avatar
Tack för tipset men är det inte lätt att det blir mkt rynkor då?
Citera
2005-08-19, 11:11
Medlem
ajerikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjörn
Om du kan pilla av tyget i en kant så du komer till med en sprayburk, kan du spraya på sprayklister. Det funkar bra. Finns att köpa i de flesta bildelsbutiker.

Vilket fabrikat skall det vara på limmet? Artikelnummer skulle uppskattas...
Citera
2005-08-19, 11:11
Medlem
Ron Jeremys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjörn
Jag fixade taket på en 900 genom att medelst mattkniv skära taket längs ena kanten, från fram- till bakruta och sedan öste jag på med spraylim från 3M, ett alldeles förträffligt klister för ändamålet. Gör man det snuggt så syns reparationen inte alls, möjligen då snittet efter kniven.

Om det är en slit och slängbil så kan man alltid använda en vanlig häftapparat och skjuta fast taket med en miljon klammer. Inte så snyggt men det hänger i alla fall inte.
Jobbigt då taket hänger så man inte kan se något i backspegeln.
Citera
2005-08-19, 11:16
Medlem
Styrbjörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajeriksson
Vilket fabrikat skall det vara på limmet? Artikelnummer skulle uppskattas...

3M som nämnts är bra. Eller Würth. Limmet ska vara av kontaktlim-typ.
Citera
2005-08-20, 10:06
Medlem
Erk Swedes avatar
Innertak

Regel nummer 1 med innertak är att man ska hålla till där det är hiskeligt varmt, och sträcka helt sinnesjukt.
Är det för svalt när man spänner börjar det hänga när bilen står i solen.
Citera
2005-08-20, 14:50
Medlem
ajerikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Regel nummer 1 med innertak är att man ska hålla till där det är hiskeligt varmt, och sträcka helt sinnesjukt.
Är det för svalt när man spänner börjar det hänga när bilen står i solen.

Så en värmepistol kanske inte är en dum idé?
Får se vad det står för info på limmet, skulle vara dumt om det börjat att brinna vid 80 grader...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in