• 1
  • 2
2014-05-18, 23:07
Medlem
Hej, jag vill börja med att säga att jag är väldigt osäker på vart jag skulle skapa tråden så mod kan gärna flytta den om det behövs.

Det är så att en person funnits på ratsit och upplysning så länge jag känt personen men nu för någon månad sen upptäckte jag att han inte längre finns där. Jag vet att han befinner sig i Sverige fortfarande så han har inte flyttat utomlands, någon skyddad identitet är det inte heller då jag känner honom och vet med stor säkerhet att han inte behöver det. Jag är ganska säker på att han inte har en lägenhet utan bor hos kompisar (det har han gjort i flera år). Det ska tilläggas att killen inte är haj på datorer och jag tror inte han skulle kunna fixa något själv så att han försvann.

Det jag undrar är alltså hur man kan försvinna från ratsit för jag trodde att alla som är folkbokförda i Sverige står med där? Man står väl med även fast man inte är kriven på en adress? Och om man är borta från ratsit, finns man då med i sktteverkets uppgifter.

Tackar så jätte mycket för svar och som sagt ändra förumet om det behövs.

(förlåt om jag skriver osammanhängand)
Citera
2014-05-18, 23:24
Medlem
miikoss avatar
Troligvist så hämtar de uppgifternas elektroniskt ifrån SPAR.

Som jag har förstått det så ska adressuppgifter försvinna ur SPAR tre år, efter senaste kända svenska adress.
Senast redigerad av miikos 2014-05-18 kl. 23:27.
Citera
2014-05-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Troligvist så hämtar de uppgifternas elektroniskt ifrån SPAR.

Som jag har förstått det så ska adressuppgifter försvinna ur SPAR tre år, efter senaste kända svenska adress.

Okej, så om man inte varit skriven på en adress på tre år så försvinner man? Fast jag tror att han varit skriven på adresser men inte bott där. Verkar så himla konstigt att han bara försvann. Men försvinner man från ratsit så är man väl inte folkbokförd i Sverige längre? Men tror du han finns med om jag ringer till typ skatteverket, jag har hans personnummer.
Citera
2014-05-18, 23:36
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Okej, så om man inte varit skriven på en adress på tre år så försvinner man? Fast jag tror att han varit skriven på adresser men inte bott där. Verkar så himla konstigt att han bara försvann. Men försvinner man från ratsit så är man väl inte folkbokförd i Sverige längre? Men tror du han finns med om jag ringer till typ skatteverket, jag har hans personnummer.

Han har antagligen varit skriven på en adress han inte bott på, någon har sedan antingen manuellt bett skatteverket folkbokföra bort honom, eller så har detta skett automatiskt om man anses ej kontaktbar.
Då kan dom välja att folkbokföra han på senaste kända adress eller helt enkelt skriva bort honom helt.

Det brukar kunna stå "Utan känt hemvist" om du kollar på typ upplysning.se.

Men ja, du kan prova ringa skatteverket och se, det kostar inget och dom frågar inte varför du vill veta.
Citera
2014-05-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Han har antagligen varit skriven på en adress han inte bott på, någon har sedan antingen manuellt bett skatteverket folkbokföra bort honom, eller så har detta skett automatiskt om man anses ej kontaktbar.
Då kan dom välja att folkbokföra han på senaste kända adress eller helt enkelt skriva bort honom helt.

Det brukar kunna stå "Utan känt hemvist" om du kollar på typ upplysning.se.

Men ja, du kan prova ringa skatteverket och se, det kostar inget och dom frågar inte varför du vill veta.

Han står inte på upplysning heller, så konstig. Ja, jag får väl ringa skatteverket då.
Citera
2014-05-18, 23:50
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Hej, jag vill börja med att säga att jag är väldigt osäker på vart jag skulle skapa tråden så mod kan gärna flytta den om det behövs.
Man finns inte på Ratsit om man
- Avlider
- Flyttar utomlands
- Är under 16 år (eller är det 18?)
- Har skyddade personuppgifter
- Saknar känd hemvist (detta verkar dock inte gälla alla)

Så de är de tänkbara förklaringarna gällande personen du söker. En annan förklaring kan vara att personen bytt namn.
Citera
2014-05-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Man finns inte på Ratsit om man
- Avlider
- Flyttar utomlands
- Är under 16 år (eller är det 18?)
- Har skyddade personuppgifter

Så de är de tänkbara förklaringarna gällande personen du söker. En annan förklaring kan vara att personen bytt namn.

Okej, ja det finns ju bara två av de alternativen och som sagt tvivlar jag på skyddad identitet så det måste nog va det med saknar känd hemvist.
Citera
2014-05-19, 03:23
Medlem
MrWins avatar
Namnbyte?
Citera
2014-05-19, 07:38
Medlem
Justitiemords avatar
Misstänker att det rör sig om en så kallad "teknisk avregistrering" vilket innebär att personnumret helt enkelt avregistreras från folkbokföringen utan att personen avlidit eller utvandrat, 21 § Folkbokföringslagen; detta sker efter att personen under två år varit folkbokförd utan känt hemvist.

Ratsit hämtar, genom något kreditupplysningsföretag, sina uppgifter från SPAR - Statens personandressregister - som gallrar uppgifterna senast tre år efter att dessa avregistrerats i folkbokföringen, 16 § SPAR-förordningen.
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Uppgifterna finns kvar i fem år hos SPAR, varifrån kreditupplysningsföretag hämtar sin data. Först är personnumret folkbokfört som utan känt hemvist i två år, därefter avregistreras det i folkbokföringen. Statusen hos SPAR blir då något i stil med "obefintlig", eller liknande. När sedan tre år passerat, är SPAR tvingade att radera personnumret enligt ovan nämnda förordning.
Senast redigerad av Justitiemord 2014-05-19 kl. 08:05. Anledning: stavning + tillägg
Citera
2014-05-19, 10:47
Medlem
_killahs avatar
Det kvarstår ju dock fortfarande.
hur blir man detta.
21 § Folkbokföringslagen; detta sker efter att personen under två år varit folkbokförd utan känt hemvist.
Citera
2014-05-19, 11:23
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det kvarstår ju dock fortfarande.
hur blir man detta.
21 § Folkbokföringslagen; detta sker efter att personen under två år varit folkbokförd utan känt hemvist.
Genom att flytta utan att anmäla adressändring. När någon myndighet sedan skickar en handling och får denna i retur, så anmäls detta till Skatteverket. Skatteverket gör sedan en så kallad bosättningsutredning och försöker komma i kontakt med den berörde eller dennes anhöriga. Misslyckas detta, blir det utan känt hemvist.
Citera
2014-05-19, 13:39
Medlem
trottwells avatar
Personen är troligen överförd till Obefintlighetsregistret.

"Om en person varit folkbokförd utan känd hemvist oavbrutet under minst 2 år kan personen, om det inte finns skäl som talar emot det, avregistreras från folkbokföringen som obefintlig och överföras till obefintlighetsregistret. Normalt sett överförs endast svenskar och medborgare i de nordiska länderna till obefintlighetsregistret"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Obefintlighetsregistret

http://www.skanskan.se/article/20100...omdas-register
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här