2014-05-18, 11:45
Medlem
gasproxs avatar
Hej!

Har två år kvar på min utbildning och är tjänstledig från ett bra jobb tills dess. Jag äger en bostad i dagsläget som jag planerar att sälja och göra en fin vinst på. Vill sedan köpa en lägenhet trots att jag studerar.

Om man skulle göra en kreditupplysning på mig i dagsläget skulle inkomståret 2012 vara det senaste synliga inkomståret (i och med att deklarationerna för -13 inte är klara ännu) och då hade jag en årsinkomst på ca 330k. Liknande inkomst 2010 och 2011 också.

Vill låna 2,25 Mkr och kommer kunna lägga ca 400k i kontantinsats. Vill helst inte behöva ha en medlåntagare. Och för er som kommer att avråda mig som student från att låna så mycket pengar; i dagsläget sitter jag och betalar 8000:- i månaden för ett andrahandskontrakt på en liten etta. Ett bolån på 2,25 Mkr är mitt billigaste alternativ i dagsläget.

Frågan är; hur ska jag gå tillväga för att få bolån? Ser bankerna det som att jag "bara" är student trots att jag faktiskt har en garanterad fast anställning i och med min tjänstledighet?

Kan jag helt undvika att berätta att jag studerar i och med att en kreditupplysning faktiskt kommer att visa en vanlig årsinkomst?

Finns det några banker som skulle gå med på att slopa amorteringskraven till och med det att jag är klar med min utbildnig? Har ingen koll alls på hur mycket som är förhandlingsbart nu för tiden...

Vilka banker är "snällast"?

Tack på förhand!
Citera
2014-05-18, 12:09
Medlem
John-Pauls avatar
Troligen vill banken att du lägger 20%, kanske 25%, har du 400 så blir över 2 mille antagligen svårt och dom vill försäkra sig om att din framtida betalningsförmåga, är den inte på plats så kan du ställa in besöket.
Citera
2014-05-18, 12:18
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Troligen vill banken att du lägger 20%, kanske 25%, har du 400 så blir över 2 mille antagligen svårt och dom vill försäkra sig om att din framtida betalningsförmåga, är den inte på plats så kan du ställa in besöket.

Jaha! Menar du att de kräver en högre kontantinsats än vanligt om man inte uppfyller de traditionella formkraven?
Citera
2014-05-18, 13:52
Medlem
Diablo1118s avatar
Tänk också på att om du säljer din nuvarande bostad så räknar CSN det som inkomst. Finns flera trådar om folk som missat det här på FB.
Citera
2014-05-18, 15:54
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tänk också på att om du säljer din nuvarande bostad så räknar CSN det som inkomst. Finns flera trådar om folk som missat det här på FB.

Ja, det är ju det också. Men hur funkar det, påverkas både studielånet OCH studiebidraget? Jag trodde nämligen bara att det var bidraget för den terminen då försäljningen skulle äga rum som i så fall skulle ryka. Men om studielån och bidrag påverkas så känns det ju lite väl häftigt...

Funderar i så fall på att ge bort min bostadsrätt till min mamma så att den står i hennes namn när "jag" säljer den. Då kan väl CSN inte säga något?
Citera
2014-05-18, 17:08
Medlem
SBAB sägs vara snälla, de ville att jag skulle lägga 500000 själv och låna 1300000 på min lön som är 27000 brutto, om du får låna 2,25 med en kontantinsats så får du gärna berätta vilken bank du pratat med
Citera
2014-05-18, 17:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Fribeloppet, den summa pengar en låntagande student får tjäna, uppgår i dag till 146200kr.

om din inkomst under ett kalenderhalvår är högre än fribeloppet, får du mindre studiemedel. Studiemedlen minskar med högst 61 procent av den del av inkomsten som går över fribeloppet. Både bidraget och lånet minskar proportionellt.

Återbetalning krävs in nästkommande taxeringsår.

Vid återkrav utgår en straffränta med 5, 71 procent.

Källa: Centrala Studiestödsnämnden

Angående lösningen till din mamma vet jag inte men det låter konstigt om de inte har något sätt som gör att det inte är möjligt.
Citera
2014-05-20, 13:00
Medlem
Känns ju lite sådär men du skulle ju kunna ta studieledigt för att kunna få in pengarna från försäljningen. Eller så startar du ett aktiebolag som äger bostaden.

Jag har själv åkt på granskning på CSN och då vill dom ha in kontrakt mm från försäljningen.
Är det så att du inte kan lämna t.ex lönespecifikationer eller köpekontrakt och bevisa när inkomsten skedde så drar dom ett snitt på hela året (kan ju vara fördelaktigt beroende på).
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in