Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Någon som kan förklara hur man räknar ut arean på en kvadrat med runda hörn? ex: 40*40 med R15 i varje hörn. Håller på att porta en topp så jag vill veta ung var jag hamnat.
När jag har ämnet är uppe, arean på en triangel, hur räknar man då?
Det snabbaste är nog att ta reda på aren på hela kvadraten. Sen ta reda på arean hos en kvadrat som en circel med samma radie som de i hörnen precis får plats i. Alltså om radien hos cirkeln är 1 blir kvadratens area 2*2. En circel som precis får plats i en fyrkant tar upp circa 79 %, eller 21 % om man räknar från andra hållet, vilket vi ska göra. Eftersom det bara är ett av hören på den tänkta kvadraten som går bort får du dela resultatet med fyra, men om det finns fyra lika stora rundade hörn i kvadraten behöver du inte göra någonting.
Först hela kvadratens area: 10*10=100
Sen den tänkta kvadraten i hörnet som precis täcker cirkeln. Vi säger att cirkeln har radien 2: 4*4=16
Allt som går bort av den täntka cirkelns area: 16*0.21=3,36
(Följande steg kan du skippa om "kvadraten" är symmetrisk)
3,36/4=0,84
0,88 är hur mycket som går bort i ett av hörnen där radien hos cirkeln är 2.
Det finns fyra hörn i en kvadrat, alltså går det bort fyra gånger så stor area: 0,84*4=3,36
För att få reda på den totala arean får du subtrahera 100 med 3,36, vilket blir 96.74.
Arean hos en triangel är basen gånger höjden dividerat med två. Anledningen kan du se om du drar ett streck från ena hörnet i en kvadrat till motsatta hörn. Då får du se att kvadraten består av två stycken trianglar. Det lättaste sättet är alltså att räkna ut araen för två trianglar och sedan dividera svaret med två för att få en triangel.
För att du ska kunna få veta ett så exakt värde som möjligt i din uträkning med kvadraten ger jag dig ett så exakt värde som jag orkar angående förhållandet mellan en kvadrats area och en cirkels area: 0,78539816339744830961566084581988 %
Jag är lite trött nu så jag kan ha missförstått vad du har skrivit eller råkat göra något slarvfel själv, ellerkanske helt enkelt skrivit så otydligt att du inte förstår en enda mening. I så fall ber jag om ursäkt så får jag försöka imorgon igen.