Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2014-05-20, 00:05
Medlem
Nu är detta säkert inte möjligt och bara en gissning från min sida men kräver inte csn bara pengar när du inte pluggar längre? kan du inte söka några kurser nu till sommaren eller om du inte gått klart ditt program sedan tidigare fortsätta på det och meddela csn att du pluggar igen. Sedan skiter du i att plugga och jobbar på som vanligt tills skulden är borta, alternativt ber en kompis låna dig pengar för csn och fkassan tills du är inskriven på en skola igen.

Alternativt lånar 10k av en polare som betalar från sitt eget konto till CSN i 5 månaders tid.

Fast CSN tar betalt 4 gånger om året, nu i maj och nästa gång är i september? eller får vissa betala per månad?

Någon som vet hur CSN fungerar som kan upplysa?
Senast redigerad av DekaSteka 2014-05-20 kl. 00:18.
Citera
2014-05-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruz78
60K på kronofogden. Kommer aldrig kunna få en tjej eftersom jag inte kan resa och göra saker med henne. Jag ser rätt bra ut och snackar ofta med tjejer, men jag får ångest av att ha en tjej på kroken som tror att jag är stabil och med ordnade förhållanden, när jag egentligen är en looser. Jag kan kanske få tjejen, men när jag talar om min situation så är det kört. Tack och hej leverpastej.. Kan inte direkt betala skulden heller.. Om dom drar mig till existensminimum så har jag inte råd att betala CSN och underhåll för min son och då växer en ny skuld. Moment 22, mina damer och herrar. FFL. Ingen ide att fråga mig om jag inåt.e kan prata med fogden om detta.. Har gjort zet tusen gånger och dom kommer inte tillgodo-räkna för CSN och barnbidrags-delen. Fucked så in i röven är jag. Ingen kärlek för mig inte. Ciao.

Lär dig precis som resten av världen skilja mellan att "leva" och att "existera". Du får njuta så länge du kan betala hyran! Och så länge du kan sitta här och småäta, strötitta och spamma.
Citera
2014-05-20, 15:39
Medlem
Om 60k kan få dig att ge upp fullständigt så bör du nog inte skaffa tjej eller familj i framtiden.

Försäkringskassan (om du har varit smart nog att se till att de betalar till mamman och sedan betalar du till dem) inkomstprövar dessutom summan du ska betala. Tjänar du tillräckligt lite pengar så sjunker summan. Vet en polare till mig som hade lite jobbigt med sitt företag i startfasen... han betalade runt 200 spänn varje månad (mamman får alltså hela beloppet utbetalat). Detta är dessutom inget som du ska återbetala när du kommer på fötter igen.

Still... bryta ihop och ge upp för sketna 60k... mesvarning.
Citera
2014-05-20, 16:42
Medlem
Korbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruz78
Det är ju du som är efterbliven. Jag kommer få ett existensminimum?!?!?! Och av dom pengarna ska jag pröjsa 2000kr i mån i avgift till CSN och f kassan! Dolda kameran?!?! Va en jävel å va dum.

Du förstår väl att du inte behöver betala underhåll om du inte har någon inkomst. Lev på existensminimum och betala CSN 500kr i månden och du behöver inte betalar underhåll om du inte har någon inkomst. Du har inte ens pratat med försäkringskassan om det och skulle ditt barn bo hos dig oftare skulle du inte behöva betala underhåll heller.

Du väljer själv dina val, jobba arslet av dig och betala av din skuld på ett halvår/år.

Vad är det att gnälla om? Du får leva lite knapert ett tag och handla ica basic, göra storkok och inte supa.

Eller vara den här losern du startade tråden med och vara skuldsatt resten av livet.

Lev på akassa och slipp betala dina månadsbetalningar tills csn.
Citera
2014-05-20, 23:15
skaffa inneboende ?
Citera
2014-05-21, 11:21
Medlem
arnold2k5s avatar
Ryck upp dig för fan.
Det är lätt att hamna i en dålig situation (jag gjorde de själv pga strul med CSN efter att en professor jag läste en kurs hos blev sjukskriven = fick inte in mina poäng på 5 månader).

Den här terminen har jag därför fått knega rätt mycket extra för att betala tillbaka skulder etc som jag då drog på mig.

Har betalat tillbaka 15 000 och dessutom sparat ihop 20 000 till en annan grej. Alltså i runda slängar 7000 kr varje månad och då har jag ändå rätt höga utgifter pga en segelbåt bland annat och höga levnadsomkostnader pga träning och kost (jämfört med människor i min omgivning såklart).

Hur?
Genom att knega järnet vid sidan av studierna och leva "snålt".

Skaffa en inneboende, hitta extrajobb på helgerna, sälj det du kan, gör upp en budget.
60K borde inte ta mer än ett år för en person med normal inkomst att betala av helt ärligt.
Dela ut tidningar på helgerna (om du har bil) borde ge dig iaf 4k extra varje månad.

4*12=48k.
Citera
2014-05-21, 20:19
Medlem
CsSs avatar
Ok. Du har barn, jobb, bostad och ett liv. Sen anser du att det är ingenting värt för sketna 60 000. Känns som du behöver hjälp på ett annat plan, men det hör ju inte hit.

Nåväl. Tyvärr är det väl så att FK ser din inkomst som just inkomst, sen om du svirar upp din inkomst, köper bilar, spelar eller har utmätning, skiter dom i. Kanske du kan ansöka om anstånd, kolla här: http://www.forsakringskassan.se/wps/...df?MOD=AJPERES

Kopierat från KFM:
"Kan jag få behålla extra pengar i min löneutmätning om jag betalar underhållstöd till Försäkringskassan?

Om du kan visa att du frivilligt betalar underhållsstöd för ett barn direkt till Försäkringskassan kan du få tillägg för det. Men det gäller bara om din löneutmätning görs för skulder som har sämre rätt än underhållsstödet. Till exempel kan du få tillägg om du har löneutmätning enbart för enskilda ärenden, det vill säga skulder till företag eller privatpersoner, eftersom sådana ärenden har lägre sämre företrädesrätt än underhållsstöd. Om det däremot ingår till exempel skatteskulder i din löneutmätning får du inte tillägget, eftersom skatteskulder har samma företrädesrätt som skulder för underhållsstöd."

Så, värre än så blir det inte. Du överlever.
Citera
2014-05-21, 20:26
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korbo
Du förstår väl att du inte behöver betala underhåll om du inte har någon inkomst. Lev på existensminimum och betala CSN 500kr i månden och du behöver inte betalar underhåll om du inte har någon inkomst. Du har inte ens pratat med försäkringskassan om det och skulle ditt barn bo hos dig oftare skulle du inte behöva betala underhåll heller.

1: Han har ju både jobb och inkomst?

2: Och det är helt gratis att ha barn?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här