• 1
  • 2
2014-05-18, 10:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Med tanke på börsens värdering i förhållande till vinsterna skulle jag ta det lugnt med att placera nu.

Iof är det alltid bra att köpa på sig kontinuerligt, så börja lite försiktigt med insättningarna/köpen. Går börsen ner en period kan man med fördel öka insättningarna förstås.

Att rekommendera är väl att köpa lågkostnadsfonder som Avanza Zero och Spiltan Investmentbolagfond.

Där har du en bra bas för ett långsiktigt kvalitetssparande, där avgifterna inte kommer att göra dig ruinerad.

Man måste också försöka se bortom all psykologi och vara iskall när man placerar på börsen. Går det ner får man absolut inte sälja. Då ska man köpa istället!!

I långa loppet är jag övertygad om att börsen är ett bra ställe att ha sina pengar på i genomsnitt.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-05-18 kl. 11:15.
Citera
2014-05-18, 11:24
Medlem
Kör 70/30 index/ränta i ett ISK, det är en bra kombination. Känner du dig inte bekväm med volatiliteten i aktierna, öka ränteandelen. Fördelen är att du kommer undan väldigt billigt avgiftsmässigt också.
Citera
2014-05-18, 21:37
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Ursäkta nybörjarfråga, men representerar grafen värdet per insatt krona, så att man tjänat runt 8% om man satt in pengar i mitten av februari?

Jepp. Köpte man för 10000 kronor för tre månader sen så är värdet 10731 kronor nu

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Courtaget blir ENORMT om han skall köpa 2-3 fonder och dessutom aktier i ett bolag varje mån, för ynka 15k.

Har du 100kr i courtage (avrundat uppåt från 80kr, som jag tror att Avanza tar för svenska aktier, OBS! USA aktier har högre courtage) så blir det 1% i bara courtage-avgifter på 10tusen. 2% på 5tusen. Det är löjligt mycket.

Finns knappt några fonder med köp- eller säljavgift, och det är inget courtage för att köpa fonder. Sen tar Avanza 39 kronor i courtage vid köp av svenska aktier, inte 80. Så det är inget problem.
Senast redigerad av Terrorist-Hubert 2014-05-18 kl. 21:40.
Citera
2014-05-18, 23:21
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Jepp. Köpte man för 10000 kronor för tre månader sen så är värdet 10731 kronor nu

Finns knappt några fonder med köp- eller säljavgift, och det är inget courtage för att köpa fonder. Sen tar Avanza 39 kronor i courtage vid köp av svenska aktier, inte 80. Så det är inget problem.

39 spänn ja om man sitter o geggar på minsta möjliga. Sen när procent satserna kickar in, då är det inte så billigt längre
Citera
2014-05-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o-
Kör 70/30 index/ränta i ett ISK, det är en bra kombination. Känner du dig inte bekväm med volatiliteten i aktierna, öka ränteandelen. Fördelen är att du kommer undan väldigt billigt avgiftsmässigt också.
Jag hade avrått från att räntespara i ett isk. Räntespara bör man göra utanför isk. Annars håller jag med om fördelningen.
Citera
2014-05-19, 11:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
39 spänn ja om man sitter o geggar på minsta möjliga. Sen när procent satserna kickar in, då är det inte så billigt längre
Öh, va?

Avanza har 0.15% courtage över 26000kr. Handlar du för 100 000kr så betalar du 150kr i courtage.

Jag tror inte att de människorna som sitter och handlar för runt 100 000kr per order bryr sig så väldigt mycket om den struntsumman. Eller är det dyrt menar du?
Citera
2014-05-19, 19:43
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Öh, va?

Avanza har 0.15% courtage över 26000kr. Handlar du för 100 000kr så betalar du 150kr i courtage.

Jag tror inte att de människorna som sitter och handlar för runt 100 000kr per order bryr sig så väldigt mycket om den struntsumman. Eller är det dyrt menar du?

Om man jämför med andra ja, aza är billigt för zigenare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in