Citat:
Är en no-life som drar in 34k före skatt och har väldigt lite utgifter (runt 10k under en dyr månad kanske)
Du har väldigt bra förutsättningar att bygga upp en strålande ekonomi men tycker du skall skynda långsamt. Om du lever för 10K i månaden bör du en normalmånad kunna lägga undan kring 15K och jag tycker att aktier och fonder är vägen att gå om man kan lägga undan så pass mycket.
Av det du skriver få jag en känsla att du har sparat ett tag men lagt det på en vanlig bank. Jag skulle tro att du har en del i den bufferten. Så här skulle jag gjort:
1. Öppnat ett sparkonto hos en nischbank som ger bättre ränta (med insättningsgaranti) och satt in en buffert där till större utgifter, alternativt spontana saker som resor osv. Hit skulle jag fört över en del pengar så jag känt mig bekväm.
2. Sedan skulle jag haft kvar en minibuffert på min vanliga bank som är mindre för mer akuta mindre utgifter.
3. Resten skulle jag börjat att investera med på antingen Nordnet eller Avanza. Du kan ju ha sparat ihop en bra summa redan och om även de flesta (inklusive mig) tycker att du bör satsa på fonder och aktier bör man inte gå in med hela beloppet samtidigt på börsen. Börsen står rätt högt just nu och även om man över tid förhoppningsvis kommer tjäna på börsen så är det dumt att gå in med allt direkt.
Låt säga (för att räkna enkelt) att du har 120 K över när du lagt undan till buffert skulle jag lagt in 10 K i månaden (av det du redan sparat) + att du lägger undan per en månad. Vi säger 15 K. Då skulle jag alltså år 1 puttat in 25 K per månad i investeringar och år 2 och framåt bli det då 15K i månaden.
Om du har riktigt mycket besparingar skulle jag nog dragit ut på det ännu längre. Eftersom du har ett guldläge så bör du sätta dig in hur börsen fungerar. Hur man hittar billiga bolag osv. Personligen kan jag bara lägga undan 5-7 tusen per månad så har inte satt mig in i allt även om jag är intresserad av ekonomi. Du däremot har ju ett guldläge så om jag var du skulle jag plöjt alla aktieböcker jag kommit åt och läst allt jag kommit över.
Sedan är det flera i denna tråd som rekommenderar Avanza Zero. Det är den bra fond och jag har själv den i min portfölj. Men om jag kunde lägga undan 15 K i månaden som dig så skulle jag verkligen inte lägga allt i Avanza Zero eftersom det finns så mycket att köpa. Jag skulle:
- Hittat 2-3 fonder jag gillade och trodde på, Avanza Zero kan vara en
- Hitta stabila bolag som ger utdelning. H&M, Skanska, Lundbergs, Fortum osv osv.
- Skulle även ha tittat på stabila bolag i USA.
Jag skulle alltså bygga en balanserad portfölj med ett par fonder men mestadels stabila bolag som ger utdelningar varje år. Jag skulle investerat 50% av de 15K uppdelat på 2-3 fonder + att jag skulle köpt aktier i 1 bolag för resten av pengarna per månad för att courtaget inte skall vara så stort per aktieköp.