• 1
  • 2
2014-05-17, 20:34
Medlem
jymdjakets avatar
Tjo,

Är en no-life som drar in 34k före skatt och har väldigt lite utgifter (runt 10k under en dyr månad kanske). Låter alla pengar som blir över sitta på mitt Swedbank-konto i nuläget, men det känns lite onödigt i.o.m. att det inte blir någon ränta.

Vad finns det för sparalternativ som kräver väldigt lite ansträngning och där pengarna växer hyfsat? Har inget emot att låsa upp större summor under ett eller flera år om det behövs eftersom jag lever så pass billigt ändå.
Citera
2014-05-17, 20:47
Bannlyst
Lite aktier kanske ? in på nordnet och kika.
Citera
2014-05-17, 20:50
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosken
Lite aktier kanske ? in på nordnet och kika.

Problemet är att jag är nybörjare när det gäller aktier. Är inte heller speciellt ekonomiskt "intresserad", så skulle nog kännas jobbigt att lära sig.
Citera
2014-05-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Problemet är att jag är nybörjare när det gäller aktier. Är inte heller speciellt ekonomiskt "intresserad", så skulle nog kännas jobbigt att lära sig.

Då skulle i alla fall jag rekommendera Avanza Zero, en fond som är helt gratis. Lätt att ordna så att en viss summa går dit varje månad med hjälp av autogiro.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero

Där kan du enkelt se hur fonden utvecklats under föregående år/månader.
Citera
2014-05-17, 21:11
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yberturk
Då skulle i alla fall jag rekommendera Avanza Zero, en fond som är helt gratis. Lätt att ordna så att en viss summa går dit varje månad med hjälp av autogiro.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero

Där kan du enkelt se hur fonden utvecklats under föregående år/månader.

Ursäkta nybörjarfråga, men representerar grafen värdet per insatt krona, så att man tjänat runt 8% om man satt in pengar i mitten av februari?
Citera
2014-05-17, 21:13
Medlem
jymdjakets avatar
Gäller att veta när det är dags att dra sig ur också. Vet inte hur vanligt det är för aktiefonder att krascha helt.
Citera
2014-05-17, 21:18
Medlem
Danielsantanders avatar
Som tidigare svar skulle jag rekommendera Avanza Zero för en person utan större intresse för aktier.
Citera
2014-05-17, 21:36
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielsantander
Som tidigare svar skulle jag rekommendera Avanza Zero för en person utan större intresse för aktier.

Ungefär hur stor skulle du säga att risken är? Är det värsta som brukar hända att man får en svaka på några år där man ligger under insättningsvärdet, eller är det relativt vanligt att det aldrig återhämtar sig också?
Citera
2014-05-17, 21:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Ungefär hur stor skulle du säga att risken är? Är det värsta som brukar hända att man får en svaka på några år där man ligger under insättningsvärdet, eller är det relativt vanligt att det aldrig återhämtar sig också?
AZ följer stockholmsbörsens 30 största noterade bolag, så chansen är relativt liten att den aldrig skulle återhämta sig. På sikt bygger världsekonomin på tillväxt och utan det så blir det katastrof.

Du kan räkna med att bli rik över en längre tidsperiod om du investerar på börsen (givetvis över hela världen, att endast investera i Sverige rekommenderar jag inte) då det fortfarande finns miljarder människor som inte konsumerar likt oss i väst och dessa är framtidens värdeskapare.

Det är endast idioter som försöker "köpa lågt och sälja högt" som förlorar pengar, och detta innefattar majoriteten av alla som håller på med aktier skulle jag säga, så du bör inte vara orolig. (här är givetvis inte de medräknade som blivit lurade av sin bank att investera i fonder med dyra avgifter, vilket också är ett kasst alternativ)
Citera
2014-05-17, 23:14
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Är en no-life som drar in 34k före skatt och har väldigt lite utgifter (runt 10k under en dyr månad kanske)

Du har väldigt bra förutsättningar att bygga upp en strålande ekonomi men tycker du skall skynda långsamt. Om du lever för 10K i månaden bör du en normalmånad kunna lägga undan kring 15K och jag tycker att aktier och fonder är vägen att gå om man kan lägga undan så pass mycket.

Av det du skriver få jag en känsla att du har sparat ett tag men lagt det på en vanlig bank. Jag skulle tro att du har en del i den bufferten. Så här skulle jag gjort:

1. Öppnat ett sparkonto hos en nischbank som ger bättre ränta (med insättningsgaranti) och satt in en buffert där till större utgifter, alternativt spontana saker som resor osv. Hit skulle jag fört över en del pengar så jag känt mig bekväm.

2. Sedan skulle jag haft kvar en minibuffert på min vanliga bank som är mindre för mer akuta mindre utgifter.

3. Resten skulle jag börjat att investera med på antingen Nordnet eller Avanza. Du kan ju ha sparat ihop en bra summa redan och om även de flesta (inklusive mig) tycker att du bör satsa på fonder och aktier bör man inte gå in med hela beloppet samtidigt på börsen. Börsen står rätt högt just nu och även om man över tid förhoppningsvis kommer tjäna på börsen så är det dumt att gå in med allt direkt.

Låt säga (för att räkna enkelt) att du har 120 K över när du lagt undan till buffert skulle jag lagt in 10 K i månaden (av det du redan sparat) + att du lägger undan per en månad. Vi säger 15 K. Då skulle jag alltså år 1 puttat in 25 K per månad i investeringar och år 2 och framåt bli det då 15K i månaden.

Om du har riktigt mycket besparingar skulle jag nog dragit ut på det ännu längre. Eftersom du har ett guldläge så bör du sätta dig in hur börsen fungerar. Hur man hittar billiga bolag osv. Personligen kan jag bara lägga undan 5-7 tusen per månad så har inte satt mig in i allt även om jag är intresserad av ekonomi. Du däremot har ju ett guldläge så om jag var du skulle jag plöjt alla aktieböcker jag kommit åt och läst allt jag kommit över.

Sedan är det flera i denna tråd som rekommenderar Avanza Zero. Det är den bra fond och jag har själv den i min portfölj. Men om jag kunde lägga undan 15 K i månaden som dig så skulle jag verkligen inte lägga allt i Avanza Zero eftersom det finns så mycket att köpa. Jag skulle:

- Hittat 2-3 fonder jag gillade och trodde på, Avanza Zero kan vara en

- Hitta stabila bolag som ger utdelning. H&M, Skanska, Lundbergs, Fortum osv osv.

- Skulle även ha tittat på stabila bolag i USA.

Jag skulle alltså bygga en balanserad portfölj med ett par fonder men mestadels stabila bolag som ger utdelningar varje år. Jag skulle investerat 50% av de 15K uppdelat på 2-3 fonder + att jag skulle köpt aktier i 1 bolag för resten av pengarna per månad för att courtaget inte skall vara så stort per aktieköp.
Citera
2014-05-17, 23:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Du har väldigt bra förutsättningar att bygga upp en strålande ekonomi men tycker du skall skynda långsamt. Om du lever för 10K i månaden bör du en normalmånad kunna lägga undan kring 15K och jag tycker att aktier och fonder är vägen att gå om man kan lägga undan så pass mycket.

Av det du skriver få jag en känsla att du har sparat ett tag men lagt det på en vanlig bank. Jag skulle tro att du har en del i den bufferten. Så här skulle jag gjort:

1. Öppnat ett sparkonto hos en nischbank som ger bättre ränta (med insättningsgaranti) och satt in en buffert där till större utgifter, alternativt spontana saker som resor osv. Hit skulle jag fört över en del pengar så jag känt mig bekväm.

2. Sedan skulle jag haft kvar en minibuffert på min vanliga bank som är mindre för mer akuta mindre utgifter.

3. Resten skulle jag börjat att investera med på antingen Nordnet eller Avanza. Du kan ju ha sparat ihop en bra summa redan och om även de flesta (inklusive mig) tycker att du bör satsa på fonder och aktier bör man inte gå in med hela beloppet samtidigt på börsen. Börsen står rätt högt just nu och även om man över tid förhoppningsvis kommer tjäna på börsen så är det dumt att gå in med allt direkt.

Låt säga (för att räkna enkelt) att du har 120 K över när du lagt undan till buffert skulle jag lagt in 10 K i månaden (av det du redan sparat) + att du lägger undan per en månad. Vi säger 15 K. Då skulle jag alltså år 1 puttat in 25 K per månad i investeringar och år 2 och framåt bli det då 15K i månaden.

Om du har riktigt mycket besparingar skulle jag nog dragit ut på det ännu längre. Eftersom du har ett guldläge så bör du sätta dig in hur börsen fungerar. Hur man hittar billiga bolag osv. Personligen kan jag bara lägga undan 5-7 tusen per månad så har inte satt mig in i allt även om jag är intresserad av ekonomi. Du däremot har ju ett guldläge så om jag var du skulle jag plöjt alla aktieböcker jag kommit åt och läst allt jag kommit över.

Sedan är det flera i denna tråd som rekommenderar Avanza Zero. Det är den bra fond och jag har själv den i min portfölj. Men om jag kunde lägga undan 15 K i månaden som dig så skulle jag verkligen inte lägga allt i Avanza Zero eftersom det finns så mycket att köpa. Jag skulle:

- Hittat 2-3 fonder jag gillade och trodde på, Avanza Zero kan vara en

- Hitta stabila bolag som ger utdelning. H&M, Skanska, Lundbergs, Fortum osv osv.

- Skulle även ha tittat på stabila bolag i USA.

Jag skulle alltså bygga en balanserad portfölj med ett par fonder men mestadels stabila bolag som ger utdelningar varje år. Jag skulle investerat 50% av de 15K uppdelat på 2-3 fonder + att jag skulle köpt aktier i 1 bolag för resten av pengarna per månad för att courtaget inte skall vara så stort per aktieköp.
Courtaget blir ENORMT om han skall köpa 2-3 fonder och dessutom aktier i ett bolag varje mån, för ynka 15k.

Har du 100kr i courtage (avrundat uppåt från 80kr, som jag tror att Avanza tar för svenska aktier, OBS! USA aktier har högre courtage) så blir det 1% i bara courtage-avgifter på 10tusen. 2% på 5tusen. Det är löjligt mycket.
Citera
2014-05-17, 23:25
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Courtaget blir ENORMT om han skall köpa 2-3 fonder
De flesta fonder har dock inget courtage, åtminstonde inte de jag har ägt. Men visst, man bör håla koll på att fonden man väljer inte har köp/säljavgifter vilken står i informationen av fonden. Om man låter sin gammelbank välja fonder så kan man räkna med köp och säljavgifter. Jag hade fonder som SEB skötte förut och de hade givetvis valt fonder som innehöll sådana avgifter.

Förvalningsavgiften bör också vara låg, under 0.4 är väl att rekommendera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in