2017-06-08, 11:18
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Enligt bibeln skapades Adam 4026 f.Kr.

Det står inte hur länge sedan jorden och universum skapades, eftersom skapelsedagarna inte är samma sak som jordens 24 timmars dygn.
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det vet du inget om egentligen.

Vad vet jag inget om? Nu är du otydlig igen, menar du första raden eller andra raden?

Citat:
Och det är oväsentligt, då jag jämför med de som tror på en ung jord, i denna tråd. Så det kan du ta med dem.

Ja jag blev nog OT när jag undrade hur man kan vara säker på något när man ständigt ändrar sig.
Citera
2017-06-08, 11:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Falsk analogi, evolutionsteorin är inte en matematisk teori så som med Higgs-partikeln.
Jag skrev "ungefär som".

Citat:
All slags bevisning handlar i slutändan om att man personligen accepterar bevisen eller inte. Bara för att många människor accepterar en viss bevisning behöver det inte betyda att det är sant.

Nej. Ett bevis är ett bevis oavsett om man tror på det eller inte.
Citera
2017-06-08, 11:31
Medlem
Citat:
Vi ateister är inget "vi". När ska du förstå det? Självklart kan det vara subjektivt hur stark varje ateist tycker en vetenskaplig teori är.

Jo jag har alltid förstått att ateister är splittrade, ändå backar ni alltid upp varandra, och dom flesta är så spiksäkra på vad dom tror på. Och du är det också tills jag ställer dig mot väggen, då ska jag prata med någon annan som är insatt i frågan.

Citat:
Det viktiga är ju vad vetenskapen själv anser, eller hur?

Det beror på vad du menar med "vetenskapen", jag själv har stort förtroende för dom flesta vetenskapliga metoderna, men inte alla slutsatser som vetenskapsmän kommer fram till.

Citat:
Tycker du teister världen över är överens om vilken gud som existerar, och vilken skrift som ska följas?

Jag har för mig att du anklagat Gud för detta. Det går alltså bra för ateister att vara splittrade, men inte för troende?

Citat:
Ta det med vetenskapen, inte med mig. Jag är inte utbildad.

Som vanligt, men det är du som kommer med påståendena och inläggen. Jag trodde detta var ett forum där man diskuterar och argumenterar för sin sak, inte att man bara kopierar och klistrar in artiklar.
Citera
2017-06-08, 11:36
Medlem
Citat:
Det går inte att missförstå, att om jorden är 6000 år, då kan inte människan vara 300 000 år.

Jo det går att missförstå om man bara läser ditt inlägg och artikeln men utelämnar trådens ämne.

Då kan man tolka det som att du pratar om hur länge människan existerat.

Citat:
Ja, jag förstår vad du menar.

Det lät inte så innan, man jag kanske missförstår igen när du skriver:

"Om du nu accepterar att jorden funnis under hela tiden människor funnits?"
Citera
2017-06-08, 11:38
Medlem
Citat:
Vad vet jag inget om? Nu är du otydlig igen, menar du första raden eller andra raden?

Ja jag blev nog OT när jag undrade hur man kan vara säker på något när man ständigt ändrar sig.
Hur lång en skapelsedag är kan du inte styrka.

Vem ändrar sig? Vetenskapen ändrar sig när nya upptäckter görs. Att ateiserna Axel och Bertil uttrycker sig olika har inget med att "ändra sig" att göra. Det är för det första två olika personer.
Citera
2017-06-08, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skrev "ungefär som".

Det hjälper inte. Med Higgs-partikeln så kom man fram till att det förmodligen existerar en sådan partikel genom matematiska beräkningar. Med evolutionsteorin kommer man fram till att dom felande länkarna förmodligen existerar på grund av antaganden, visserligen grundat på bevis, men inte direkta bevis på evolution från en art till en annan.

Genom bevisen som existerar kan man även anta en massa andra saker förutom evolution eftersom dom direkta bevisen inte existerar, men med matematiken så är det antingen eller, logiska beräkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej. Ett bevis är ett bevis oavsett om man tror på det eller inte.

I och för sig om du menar så, men jag pratar om det som t.ex. kiss74 menar med "vetenskapen", att en majoritet av vetenskapsmän har accepterat en viss bevisning som sann, men det behöver inte betyda att all bevisningen som majoriteten av vetenskapsmän accepterar är sann, det kan existera falska bevis i forskarvärlden, fabricerade bevis.

Sann vetenskap handlar inte om vad majoriteten tycker är sant, utan om vad som i verkligheten är sant, och det är i slutändan något som varje människa måste avgöra själv, annars följer man bara strömmen och riskerar att bli lurad. Dom flesta genombrott i vetenskapen har berott på att en människa gått mot strömmen och har tänkt annorlunda, och ofta har hånats av resten av forskarvärlden.
Citera
2017-06-08, 12:00
Medlem
Citat:
Jo jag har alltid förstått att ateister är splittrade, ändå backar ni alltid upp varandra, och dom flesta är så spiksäkra på vad dom tror på. Och du är det också tills jag ställer dig mot väggen, då ska jag prata med någon annan som är insatt i frågan.

Det beror på vad du menar med "vetenskapen", jag själv har stort förtroende för dom flesta vetenskapliga metoderna, men inte alla slutsatser som vetenskapsmän kommer fram till.

Jag har för mig att du anklagat Gud för detta. Det går alltså bra för ateister att vara splittrade, men inte för troende?

Som vanligt, men det är du som kommer med påståendena och inläggen. Jag trodde detta var ett forum där man diskuterar och argumenterar för sin sak, inte att man bara kopierar och klistrar in artiklar.
Självklart är ateister splittrade. Jag tillhör även gruppen som inte tror på spöken, eller enhörningar. "Vi" är också hemskt splittrad om många saker.
Om du frågar mig saker jag inte är insatt i, t.ex. vetenskapliga teorier, då kommer jag att hänvisa till vetenskpen. Att du anser det är att "ställa mig mot väggen" får stå för dig. Jag har aldrig påstått att jag är vetenskapsman, så jag anser mig inte vara ställd mot väggen.
Citera
2017-06-08, 12:02
Medlem
Citat:
Hur lång en skapelsedag är kan du inte styrka.

Jo det kan jag visst, det har jag gjort i andra trådar. Om du är intresserad, ta det i en lämplig tråd.

Citat:
Vem ändrar sig? Vetenskapen ändrar sig när nya upptäckter görs. Att ateiserna Axel och Bertil uttrycker sig olika har inget med att "ändra sig" att göra. Det är för det första två olika personer.

Vetenskapen ändrar sig, och då kan dom lika gärna kunna ändra sig till att människan är 6000 år gammal, om den nu inte är "bortom allt tvivel. Vi vet ATT" människan är 300.000 år gammal.
Citera
2017-06-08, 12:03
Medlem
Citat:
Jo det går att missförstå om man bara läser ditt inlägg och artikeln men utelämnar trådens ämne.

Då kan man tolka det som att du pratar om hur länge människan existerat.

Det lät inte så innan, man jag kanske missförstår igen när du skriver:

"Om du nu accepterar att jorden funnis under hela tiden människor funnits?"
Ja, det går att missförstå om man tror att människan är äldre än jorden. Men jag trodde tydligen fel på den punkten....
För att klargöra: om jorden är 6000 år, så borde inte människan kunna vara 300 000 år.
Citera
2017-06-08, 12:07
Medlem
Citat:
Jo det kan jag visst, det har jag gjort i andra trådar. Om du är intresserad, ta det i en lämplig tråd.

Vetenskapen ändrar sig, och då kan dom lika gärna kunna ändra sig till att människan är 6000 år gammal, om den nu inte är "bortom allt tvivel. Vi vet ATT" människan är 300.000 år gammal.
Ja, vetenskapen ändrar sig om sådana bevis dyker upp. Dock finns inte mycket som pekar på det.
Jag tror det mest är vissa kristna som tror så, baserat på uträkningar från bibeln. Det är alltså inte en vetenskaplig "gren" som har räknat ut att nuvarande teorier är fel.
Citera
2017-06-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ja, vetenskapen ändrar sig om sådana bevis dyker upp. Dock finns inte mycket som pekar på det.

Vad baserar du detta påståendet på? Dina egna efterforskningar eller vad andra säger?
Citera
2017-06-08, 12:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det hjälper inte. Med Higgs-partikeln så kom man fram till att det förmodligen existerar en sådan partikel genom matematiska beräkningar. Med evolutionsteorin kommer man fram till att dom felande länkarna förmodligen existerar på grund av antaganden, visserligen grundat på bevis, men inte direkta bevis på evolution från en art till en annan.

Genom bevisen som existerar kan man även anta en massa andra saker förutom evolution eftersom dom direkta bevisen inte existerar, men med matematiken så är det antingen eller, logiska beräkningar.
Många av de felande länkarna har hittats. Övergångsformerna existerar och de är dessutom i många fall identifierade. En stor del visar mer oansenliga förändringar mellan ganska likartade och närbesläktade arter, men andra är vad som populärt kommit att kallas just ”felande länkar”, mellanliggande nivåer som överbryggar det evolutionära glappet mellan distinkta grupper. Förändringar i beteende, anatomi och ekologi har slagits fast i så åtskilda varelser som mikroorganismer, mygg, lax, finkar och möss. Det är, bokstavligen talat, evolution i full verksamhet.

Men det är OT.

QUOTE]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in