Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-30, 22:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Sen tror många tyvärr att när Bibeln talar om ”jorden” så menas det hela jorden. Det är givetvis fel.

Där har du varit för .... men lämnade det så snart det började bli för semantisk långsökt.
Citera
2014-07-01, 08:25
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Även om det levde folk på andra ställen i världen så var floden endast menad till Noas folk. Om du läser t.ex. Luke 17:26-30 så står det att Gud gjorde slut på Noas folk. Det står inte att alla människor utplånades från jordens yta.

...

So God said to Noah, "I am going to put an end to all people, for the earth is filled with violence because of them. I am surely going to destroy both them and the earth. Genesis 6:13

Först argumenterar du för att det inte är allt folk på jorden som avses.Sen tar du ett citat som klart säger att allt folk avses. Hur tänkte du nu?
Citera
2014-07-01, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Först argumenterar du för att det inte är allt folk på jorden som avses.Sen tar du ett citat som klart säger att allt folk avses. Hur tänkte du nu?

"Keep asking me the same question and maybe an answer will pop up."
Citera
2014-07-01, 18:04
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Om du hade följt diskussionen från början så hade du kanske förstått vad jag syftade till. Jag kan ge dig en kort summering på vad jag menar. När författaren använder ordet "jorden" i Bibeln så syftar han antingen till hela jorden eller bara till marken. I Genesis 6:13 syftar den tex till marken.
Citera
2014-07-01, 18:15
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Om du hade följt diskussionen från början så hade du kanske förstått vad jag syftade till. Jag kan ge dig en kort summering på vad jag menar. När författaren använder ordet "jorden" i Bibeln så syftar han antingen till hela jorden eller bara till marken. I Genesis 6:13 syftar den tex till marken.

Hur vet du det?
Citera
2014-07-01, 18:18
Medlem
dcafes avatar
Citat:

Jag förstod att det var det du syftade till. Men nu stod det också om människor i citatet. Och hur många människor som täcktes har du också uttalat dig om. Du kan inte ignorera bitar som inte passar dig i texter du citerar och samtidigt föra en saklig diskussion.
Citera
2014-07-01, 20:42
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
Hur vet du det?
Hur jag vet att ordet "jorden" inte betyder alltid hela jorden? Det finns flera verser som visar detta, och ett exempel där "jorden" inte betyder hela jorden är följande vers:

My punishment is greater than I can bear, Behold, Thou hast driven me out this day from the face of the earth; .. Genesis 4:13‑14

Här står det att Kain blev utkastad från "jorden". Vad menas det med jorden i denna kontext, anser du? Om du menar att "jorden" betyder hela jorden så betyder det att Kain blev utkastad från planeten, vilket givetvis är en orimlig tolkning. I denna kontext betyder jorden inte hela jorden, det betyder ett landområde.
Senast redigerad av kunskap1 2014-07-01 kl. 20:55.
Citera
2014-07-01, 20:53
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag förstod att det var det du syftade till. Men nu stod det också om människor i citatet. Och hur många människor som täcktes har du också uttalat dig om. Du kan inte ignorera bitar som inte passar dig i texter du citerar och samtidigt föra en saklig diskussion.
Jag ignorerar inga bitar. Jag försöker bara förstå vad författaren menar med texten. Det finns ett flertals exempel när författaren nämner ordet "jorden" så menar han inte hela jorden. Om vi tolkar tex ordet "jorden" i Genesis 6:13 till ett landområde så betyder det att alla människor som levde på det landområdet dog, dvs. detta syftar till Noas folk. Du kan även läsa detta i Luke 17:26-30 där det står tydligt att Gud gjorde slut på Noas folk, inte alla människor. Varför ska Gud straffa oskyldiga människor på andra ställen i världen som inte fick veta något om Noa?
Senast redigerad av kunskap1 2014-07-01 kl. 20:56.
Citera
2014-07-01, 20:59
Medlem
Citat:
Jag ignorerar inga bitar. Jag försöker bara förstå vad författaren menar med texten. Det finns ett flertals exempel när författaren nämner ordet "jorden" så menar han inte hela jorden. Om vi tolkar tex ordet "jorden" i Genesis 6:13 till ett landområde så betyder det att alla människor som levde på det landområdet dog, dvs. detta syftar till Noas folk . Du kan även läsa detta i Luke 17:26-30 där det står tydligt att Gud gjorde slut på Noas folk, inte alla människor. Varför ska Gud straffa oskyldiga människor på andra ställen i världen som inte fick veta något om Noa?
Så ingen av Noas folk var oskyldig? Alla barn var enligt Gud skyldig till något hemskt och borde straffas genom drunkning? För mig spelar det ingen roll hur stor floden var eftersom det inte finns något som bevisar en flod överhuvudtaget... men jag gillar att spela med för sakens skull....
Citera
2014-07-01, 21:01
Medlem
guderis avatar
Citat:
Hur jag vet att ordet "jorden" inte betyder alltid hela jorden? Det finns flera verser som visar detta, och ett exempel där "jorden" inte betyder hela jorden är följande vers:

My punishment is greater than I can bear, Behold, Thou hast driven me out this day from the face of the earth; .. Genesis 4:13‑14

Här står det att Kain blev utkastad från "jorden". Vad menas det med jorden i denna kontext, anser du? Om du menar att "jorden" betyder hela jorden så betyder det att Kain blev utkastad från planeten, vilket givetvis är en orimlig tolkning. I denna kontext betyder jorden inte hela jorden, det betyder ett landområde.

1 Mosebok 4:13-15Svenska 1917 (SV1917)

13 Då sade Kain till HERREN: »Min missgärning är större än att jag kan bära den.

14 Se, du driver mig nu bort ifrån åkerjorden, och jag måste gömma mig undan för ditt ansikte. Ostadig och flyktig skall jag bliva på jorden, och så skall ske att vemhelst som möter mig, han dräper mig.»

Åkerjorden står det ju klart och tydligt, inte jorden
Citera
2014-07-01, 21:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt din bibeltolkning ibland. Men just nu ler jag, säga vad man vill men ibland sprider du faktiskt glädje med dina påhitt

Kul att jag sprider lite glädje.

(Ber om ursäkt att jag inte svarat ditt inlägg i tid för övrigt.)

Citat:
1. Haha va? Det levde alltså inga människor i Amerika eller Australien vid tiden för syndafloden?
I Australien har det bott människor i 60 000 - 70 000 år...
I Amerika runt 14 000 år...räcker inte det?

2. OM du skulle rätt, vilket du inte har, vad spelar det för roll om det inte bor människor på varje kvadratmeter???? "Nä, det bodde ingen i antarktis, alltså kan det inte betyda hela jorden". Det är nonsens rakt igenom.
Vänligen se mitt inlägg till Truthiness.

Citat:
Aha, den hade bara otur och flög åt fel håll? Borde den inte kunna få en rätt bra överblicksbild från luften?
Jag tror att det var en ganska omfattande översvämning som sannolikt täckte hela eller stora delar av Mesopotamien. Ingen torr mark syntes inom stora avstånd och av denna anledning kunde duvan inte hitta torr mark enligt texten. Men det betyder inte som sagt att hela jorden var täckt med vatten. När duvan släpptes andra gången hittade hon ett olivträd. Det kan ju vara så att hon hittade det på torr mark längre bort där vattnet inte översvämmade området. Det kan vara en möjlig förklaring.

Citat:
Är väl inget konstigt? Vattnet torkade upp från de ställen där det tidigare varit land men nu varit i ett års tid. Vad är problemet?
Ja, men problemet är att texten säger att jorden blev torr. Då måste det ju menas att hela jorden blev torr, med andra ord får inget vatten finnas kvar på jorden. Även haven måste bli torra. Typ ungefär som denna bild visar. Annars har man inte rätt att säga att jorden blev torr om man nu menar hela jorden. Vi kan iaf vara överens att jorden i detta fall inte betyder hela jorden så här långt?
Citat:
Nej, du har påstått det.

Och du gav ingen som helst förklaring för min poäng med bergstopparna. Berätta nu för mig: DU säger att arken landade på typ bergsfoten eller vad det nu är. Arken står still. I två månader. SEN efter två månader kan noa se bergstopparna för att vattnet sjunkit undan.

Ser du inte problemet? Hur kan han vara nedanför bergstopparna om bergstopparna blir synliga först efter två månader? Kan vi inte åtminstone vara överrens om att OAVSETT vilket berg han landar på så landar han iaf i princip högst upp i berget?

Han kan ju ha landat på något berg (inte nödvändigtvis på toppen) som inte behöver vara väldigt hög och sedan blev bergstopparna under honom synliga när vattnet sjönk. Kan vara en möjligt förklaring. Sen står det inte i texten att han landade 5000m över marken.

Citat:
Jag vill också fortfarande ha en förklaring över båtbyggnationen som jag nämnde innan.
Det står inte i texten att Noa byggde arken själv eller att han hade sju dagar på sig att bygga. Han fick tydliga instruktioner av Gud hur arken skulle byggas och inget fel kan uppstå när en allvetande Gud ger instruktioner, eller hur? Sönerna hjälpte säkert till med båtbyggnationen. Om vi nu antar att endast sönerna hjälpte så till tar det cirka 65 år att bygga arken. Se denna referens:
http://www.icr.org/article/how-could-noah-have-built-ark-all-by-himself/
Senast redigerad av kunskap1 2014-07-01 kl. 21:40.
Citera
2014-07-01, 21:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan ge dig en kort summering på vad jag menar. När författaren använder ordet "jorden" i Bibeln så syftar han antingen till hela jorden eller bara till marken. I Genesis 6:13 syftar den tex till marken.

Som jag nyss skrev: Semantisk akrobatik.

Ord som "alla" och "allastädes" användas i olika konstellationer med annan information i båda gen. 6 och gen. 7 på ett odiskutabellt éntydigt sätt, som inte indikerar nån lokal-översvämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in