• 1
  • 2
2014-05-16, 15:35
Medlem
Trots att många sedan tidigare har genomskådat tiggeriet och dess sjuka verksamhet så finns det uppenbarligen många som fortfarande ger pengar.
När ska uppdrag granskning ta upp detta och visa på sanningen om det?

Visa på den industri det verkligen är, visa på vad alla pengar går till, visa på hur fattiga många av de egentligen är.

Janne J är rätt man, när kommer det?
Citera
2014-05-16, 15:39
Medlem
CindyXs avatar
Det har gjorts en hel del granskningar på just tiggeriet och alla har kommit fram till att det rör sig om fattigdom och det finns ingenting som visar på att det skulle vara organiserat.

Du har tyvärr som många andra fallit offer för SD's felaktiga och grundlösa retorik. Den typen av påhitt om tiggeri har vi dessutom sett förrut i våran historia

http://ligator.wordpress.com/2014/05...iggeriet-1933/
Värt att läsa, mycket bra källor om du nu känner dig tveksam
Citera
2014-05-16, 15:40
Medlem
Separatistens avatar
Egentligen borde det inte vara så svårt.

Filma på kvällen vart tiggarna tar sig, och vem som för dom dit.

Filma på morgonen den omvända visan.

Gör detta på ett antal olika platser så lär man snart hitta ett mönster.

De som säger sig vara emot trafficing kan ju knappast var för tiggeri, eller?

Lukas Moodysson vore ju den ultimate filmaren men då blir det kanske inte en verklighetsbaserad film.
Citera
2014-05-16, 15:43
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Det har gjorts en hel del granskningar på just tiggeriet och alla har kommit fram till att det rör sig om fattigdom och det finns ingenting som visar på att det skulle vara organiserat.

Du har tyvärr som många andra fallit offer för SD's felaktiga och grundlösa retorik. Den typen av påhitt om tiggeri har vi dessutom sett förrut i våran historia

Really?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa-har-jobbar-de

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sv...-tiggeriforbud

"All form av tiggeri är förtäckt organiserad brottslighet som omsätter stora summor pengar över hela Västeuropa, berättar Kajsa Wahlberg på Rikspolisstyrelsen."
Citera
2014-05-16, 15:46
Medlem
Film på youtube där någon i Stockholm spionerat på en tiggare.

http://www.youtube.com/watch?v=Q9hXoM_3sRE
Citera
2014-05-16, 15:47
Medlem
Citat:

Men du har väldigt fel. Förklara då följande:

1. Varför har många zigenare i Rumänien stora hus som kostar flera miljoner att bygga? Var komemr dessa pengar ifrån?

2. Varför har många tiggare iphones och snygga kläder när de inte tigger?

3. Hur kan en zigenarkärring som ej kan läsa eller något lyckas hitta till ICA i exempelvis Örebro eller Lund?

4. Varför tigger inte ndra fattiga från övriga Europa utan bara romer?

5. Varför ljuger media om att inga barn tigger? När jag själv sett flera stycken!
Citera
2014-05-16, 16:00
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Film på youtube där någon i Stockholm spionerat på en tiggare.

http://www.youtube.com/watch?v=Q9hXoM_3sRE

Jag har sett betydligt "värre" saker än det där i Göteborg, bland annat.

Problemet är att media INTE vill granska detta, eftersom det sägs gynna mörka krafter.

Tyvärr gynnar man ju andra krafter istället...men så långt har man inte tänkt.
Citera
2014-05-16, 16:05
Medlem
CindyXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Men du har väldigt fel. Förklara då följande:

Citat:
1. Varför har många zigenare i Rumänien stora hus som kostar flera miljoner att bygga? Var komemr dessa pengar ifrån?
Källa på det? uppenbarligen påhitt såklart, läste du ens länken i mitt förra inlägg?

Citat:
2. Varför har många tiggare iphones och snygga kläder när de inte tigger?
Kläder kan man i princip få gratis, telefon har nästan alla nuförtiden, det är inte en kostnad. Att dom skulle ha splitter nya iphones är i regel en myt. Ifall jag köper en ny telefon så kommer jag återigen ge min gamla till en hemlös. Men då får dom inte tigga mer enligt dig då?
Sen kan man fråga sig varför du vill att fattiga människor inte får äga nånting? Han kanske vill att sin familj ska kunna kontakta h*n eller ha kontakt med soc eller liknande? Eller är det så att du vill/kräver att alla hemlösa, utsatta och fattiga ska gå runder barfota i trasor och aldrig får äga någonting som ger dom en gnutta chans till en riktig inkomst?

Citat:
3. Hur kan en zigenarkärring som ej kan läsa eller något lyckas hitta till ICA i exempelvis Örebro eller Lund?
haha va??? bara för hon kan känna igen namnet Lund, betyder väl inte det att personen kan läsa en helt text. Tror du folk som inte kan läsa inte kan göra någonting för dom själva?

Citat:
4. Varför tigger inte ndra fattiga från övriga Europa utan bara romer?
För romer blir extremt utsatta och diskrimerade i sitt hemland. Rumänien nekar eu-bidrag för romer för att det är så tabu att hjälpa de. Om du tänker till lite så kan man faktiskt föreställa sig att man nog måste komma från en jävligt pissig bakgrund för att det ska va värt att sätta sig i ett pisskallt regnigt land och sitta på en gata för småmynt hela dagarna

Citat:
5. Varför ljuger media om att inga barn tigger? När jag själv sett flera stycken!
Vad hemskt
Citera
2014-05-16, 16:10
Medlem
Rasande-Roses avatar
Hade det varit 90-tal nu med dessa zigenartiggare, så hade nog en granskning av dessa ljusskygga lurendrejare varit fullt möjligt. På den tiden vågade man ju t.om säga just zigenare. Men efter den senaste tidens drev mot alla med kritiska åsikter om tiggeriet samt tusentals snyftartiklar, så är nog den typen av objektiv journalistik ett yrkesmässigt självmord även för Janne Josefsson. Men klart är att det skulle vara intressant att se hur de organiserar tryckeriet av blufflappar och liknande.

Zigenarna tigger inte för att de är utsatta eller diskriminerade. De är just "utsatta" för att de väljer att tigga istället för att söka jobb eller studera. Det är en självvald kulturell inriktning för den zigenska folkgruppen. De har livnärt sig på tiggeri, bedrägerier och stölder i alla tider. De har helt enkelt självmant valt bort arbete och att göra rätt för sig.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2014-05-16 kl. 16:12.
Citera
2014-05-16, 16:11
Medlem
Citat:
Källa på det? uppenbarligen påhitt såklart, läste du ens länken i mitt förra inlägg?

Kläder kan man i princip få gratis, telefon har nästan alla nuförtiden, det är inte en kostnad. Att dom skulle ha splitter nya iphones är i regel en myt. Ifall jag köper en ny telefon så kommer jag återigen ge min gamla till en hemlös. Men då får dom inte tigga mer enligt dig då?
Sen kan man fråga sig varför du vill att fattiga människor inte får äga nånting? Han kanske vill att sin familj ska kunna kontakta h*n eller ha kontakt med soc eller liknande? Eller är det så att du vill/kräver att alla hemlösa, utsatta och fattiga ska gå runder barfota i trasor och aldrig får äga någonting som ger dom en gnutta chans till en riktig inkomst?

haha va??? bara för hon kan känna igen namnet Lund, betyder väl inte det att personen kan läsa en helt text. Tror du folk som inte kan läsa inte kan göra någonting för dom själva?

För romer blir extremt utsatta och diskrimerade i sitt hemland. Rumänien nekar eu-bidrag för romer för att det är så tabu att hjälpa de. Om du tänker till lite så kan man faktiskt föreställa sig att man nog måste komma från en jävligt pissig bakgrund för att det ska va värt att sätta sig i ett pisskallt regnigt land och sitta på en gata för småmynt hela dagarna

Vad hemskt

Har du varit i Rumänien?
Citera
2014-05-16, 17:14
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:

Haha, du är rolig du. "Inga bevis" påstår du, men samtidigt har flera personer dömts i svensk domstol för att ha utnyttjat tiggare. I de värsta fallen tiggare med funktionsnedsättning - vilket tydligen inbringar mer pengar. Från Göteborgsposten:

"Ett exempel är en yngre handikappad man från Ukraina som tiggde i Stockholmstrakten Han placerades utanför kyrkor och köpcentrum och tjänade mellan 5 000 och 6 000 kronor om dagen. Senare dömdes ett par för att ha köpt och utnyttjat honom. Straffet blev fängelse i drygt fem år."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ar-organiserat

Så lätt var det att sticka hål på ditt argument.
Citera
2014-05-16, 17:22
Medlem
CindyXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Har du varit i Rumänien?

Det har jag inte men även om jag hade varit det så tvivlar jag på att jag hade kommit i kontakt med Romer där oavsett. Som jag förstått det så utgör Romer enbart 3-10% av befolkningen eller liknande.
Att Romer är en väldigt utsatt grupp i Rumänien samt den mest diskrimerade gruppen i hela Europa är ingen hemlighet.
Jag förstår inte hur någon kan ha missat det och dessutom tro att den här folkgruppen lever i överflöd.
Speciellt inte efter samma knep att svartmåla Romer genom historien på exakt samma sätt har hänt tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in