2012-02-19, 10:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag måste nog hålla med Käg om att det finns något hastigt i marsch!.

Men det betyder ju inte att det är så.
Citera
2012-02-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men det betyder ju inte att det är så.
Nej, det gör det inte, men jag är ganska övertygad om att en inte obetydlig mängd språkbrukare upplever ordet på det sättet. Om så inte är fallet skulle jag och Käg Malax ha fått för oss detta oberoende av varandra, vilket kanske inte är så troligt.
Citera
2012-02-19, 10:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, det gör det inte, men jag är ganska övertygad om att en inte obetydlig mängd språkbrukare upplever ordet på det sättet. Om så inte är fallet skulle jag och Käg Malax ha fått för oss detta oberoende av varandra, vilket kanske inte är så troligt.

Fast "marsch" är ju framför allt en "verkställighetsorder" och ett "kommandoord". Det finns ju även en sådan som heter "på stället marsch".
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-02-19 kl. 11:02.
Citera
2012-02-19, 11:01
Medlem
Citat:
Fast "marsch" är ju framför allt en "verkställighetsorder" och ett "kommandoord". Det finns ju även en sådan som heter "på stället marsch".
Men vi måste skilja mellan allmänspråk och fackspråk.
Citera
2012-02-19, 11:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men vi måste skilja mellan allmänspråk och fackspråk.

Visst, men jag tycker även att det forkortade "i säng" indikerar att det ska ske omgående. Det behövs varken "marsch" eller "pannkaka" där.
Citera
2012-02-19, 11:10
Medlem
Citat:
Visst, men jag tycker även att det forkortade "i säng" indikerar att det ska ske omgående. Det behövs varken "marsch" eller "pannkaka" där.
Jag har rotat lite i några litteraturkällor och funnit följande. Det verkar inte vara en militärisk kontext. Inte heller tycks det vara möjligt att koppla ordet till en konkret marschsituation.

Citat:
Inte annat än jag vet går såna där målar-
jäntor omkring i nedkippade tofflor, nattsärk och
målarförkläde, med en ostkant i ena mungipan
och en cigarrett i den andra, smutsig och ner-
kletad. Och ni ska bada och frukostera! Min fru,
jag börjar misstänka att ni saknar talang. Marsch
upp med er bara. Ni ska få en kopp kaffe smör
och bröd och en korv.
(Hjalmar Bergman, Clownen Jac s. 197)

(Här är för övrigt en bra sida om man behöver en textsamling att söka i: litteraturbanken.se)
Citera
2012-02-19, 11:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har rotat lite i några litteraturkällor och funnit följande. Det verkar inte vara en militärisk kontext. Inte heller tycks det vara möjligt att koppla ordet till en konkret marschsituation.

(Hjalmar Bergman, Clownen Jac s. 197)

(Här är för övrigt en bra sida om man behöver en textsamling att söka i: litteraturbanken.se)

Citat:
Marsch upp med er bara.

Det är väl ett bra bevis på att det handlar om själva uppmaningen. Det vill säga ett lystringsord, vilket i sig är utmärkande för disciplin som präglar det militära förhållningssättet.
Citera
2012-02-19, 11:31
Medlem
Citat:
Det är väl ett bra bevis på att det handlar om själva uppmaningen. Det vill säga ett lystringsord, vilket i sig är utmärkande för disciplin som präglar det militära förhållningssättet.
Kan marsch på militärspråk användas som uppmaning eller lystringsord när det inte är fråga om konkreta marscher? I så fall skulle det ju kunna vara denna användning som är lånad i citatet ovan. Men om så inte är fallet finns det inget som har med någon form av förflyttning att göra (det är svårt att tänka sig att man marscherar upp ur sängen), så vad uttrycker marsch då? Jag vet inte. Men jag tycker att det finns något hastigt över det hela. Det faktum att det är en sträng order kanske implicerar att det ska gå fort, och att det är så denna (eventuella) betydelseutvidgning har uppstått?
Senast redigerad av In-Fredel 2012-02-19 kl. 11:33.
Citera
2012-02-19, 11:53
Medlem
egon2bs avatar
Ponera att en nyinryckt rekryt, som haft svårigheter att strama upp sig i de första övningarna på kaserngården, han får enskild undervisning av en anvisad vicekorpral. För att något variera tillmälena så använder vicekorpralen omväxlande
Framåt arrrsch, bonnläpp!
Framåt arrrsch, pannkaka!
Som metaforer finns kedjan bonnläpp, pannlapp, pannkaka. Sedan fastnar uttrycket »marsch pannkaka« i det folkliga medvetandet genom sin karaktär av (militär) oxymoron. Vad den slappa pannkakan inte gör, det är just att marschera. Oxymoroner kan vara en mnemonisk tillgång både å det enskilda planet och i det kulturella arvet.
Senast redigerad av egon2b 2012-02-19 kl. 11:57.
Citera
2012-02-19, 12:31
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Marsch pannkaka är väl ett uttryck som nästan uteslutande används till barn, eller mellan vuxna som på lek tillfälligt intar rollen av förälder respektive barn (i vår anti-auktoritära kultur framförs väl de flesta "befallningar" gärna lite halvt ironiskt i den mån de inte helt skrivs om till andra uttrycksformer). Den kuriösa kombinationen torde därför härröra från barnkammarens värld, där marsch erinrar om den tid då barn gärna bibringades disciplin genom krigs- och soldatlekar, men där befallningen sedan mjukas upp med smekordet pannkaka - det är väl inte ovanligt att barn kärleksfullt liknas vid bullar, kakor, smulor, frön, klimpar, degklumpar, gryn, paltar osv. Det är alltså "pappas" och "mammas" traditionella sfärer som förenas i uttrycket.
Citera
2012-02-19, 13:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Vad den slappa pannkakan inte gör, det är just att marschera. Oxymoroner kan vara en mnemonisk tillgång både å det enskilda planet och i det kulturella arvet.

Du har aldrig läst "Sagan om pannkakan"? Den marscherar inte, men den är snabb.

http://ingelaslekstuga.se/pannkakan/pannkakan.htm
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-02-19 kl. 13:19.
Citera
2012-02-19, 13:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Marsch pannkaka är väl ett uttryck som nästan uteslutande används till barn, eller mellan vuxna som på lek tillfälligt intar rollen av förälder respektive barn (i vår anti-auktoritära kultur framförs väl de flesta "befallningar" gärna lite halvt ironiskt i den mån de inte helt skrivs om till andra uttrycksformer). Den kuriösa kombinationen torde därför härröra från barnkammarens värld, där marsch erinrar om den tid då barn gärna bibringades disciplin genom krigs- och soldatlekar, men där befallningen sedan mjukas upp med smekordet pannkaka - det är väl inte ovanligt att barn kärleksfullt liknas vid bullar, kakor, smulor, frön, klimpar, degklumpar, gryn, paltar osv. Det är alltså "pappas" och "mammas" traditionella sfärer som förenas i uttrycket.

Det stämmer naturligtvis, men det går ju inte att förbise "pannkakans" förekomst i allahanda olika uttryck. Jag tror att man får betrakta "pannkakan" som tolkningsbart även inom samma uttryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in