2014-05-16, 08:22
Medlem
Detta kanske ska ligga under juridik istället?

Jag snackade lite med några som körde EPA-traktor och de påstår att de köper utslitna gamla bildäck hos däckbytarfirmor. Eftersom man inte åker så fort så slits inte däcken lika mycket som på en vanlig bil och då kan begagnade däck med fortfarande lagligt mönsterdjup vara ett bra alternativ (läs billigt).

Frågan är om man får göra så? Alltså, däckfirman tar ju ut en skrotningsavgift/miljöavgift för varje bildäck som lämnas in, får de då sälja däcken vidare? Däcket blev ju inte skrotat så det känns lite som det är lurar personen som fick avgiften på halsen.
Citera
2014-05-16, 08:42
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Detta kanske ska ligga under juridik istället?

Jag snackade lite med några som körde EPA-traktor och de påstår att de köper utslitna gamla bildäck hos däckbytarfirmor. Eftersom man inte åker så fort så slits inte däcken lika mycket som på en vanlig bil och då kan begagnade däck med fortfarande lagligt mönsterdjup vara ett bra alternativ (läs billigt).

Frågan är om man får göra så? Alltså, däckfirman tar ju ut en skrotningsavgift/miljöavgift för varje bildäck som lämnas in, får de då sälja däcken vidare? Däcket blev ju inte skrotat så det känns lite som det är lurar personen som fick avgiften på halsen.
De tar inte ut en avgift på inlämnade däck, däremot är det miljöavgift på nya däck, som dessutom inte kommer däckfirman till godo.

Ja, det är lagligt.
Citera
2014-05-16, 08:46
Medlem
zepofans avatar
Ligger inte miljöavgiften i nypriset på däck? Jag har aldrig fått betala extra för att bli av med de gamla däcken när jag bytt.
Visst är det fult av däckfirman att ta betalt för att ta hand om gamla däck mot betalning, men olagligt är det nog inte.
Citera
2014-05-16, 11:01
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ligger inte miljöavgiften i nypriset på däck? Jag har aldrig fått betala extra för att bli av med de gamla däcken när jag bytt.
Visst är det fult av däckfirman att ta betalt för att ta hand om gamla däck mot betalning, men olagligt är det nog inte.
Är det egentligen så fult?
Vänder man på det och firman är ärlig så tjänar alla parter på det. Eparaggaren får ett friskare däck än han annars skulle ha. Miljön mår bättre om en produkt används till den är riktigt slut.
Firman tjänar några få kronor o får samtidigt in fyra däck som är helt slut.
Winwin för mig.

Ska sanningen fram så är inte detta något nytt. Vet iaf en firma som sålde begagnat till personbilar.
Ägaren var på den tiden en personlig vän o jag köpte av honom när jag fick cordsläpp (stavning).
De däcken var finare än de jag redan hade.
Som jag förstod det så byter väldig många däck redan vid 4-5mm. Min spekulation är att det oftast är firmabilar som byte på ren intervall o inte efter skick.
Senast redigerad av provocative77 2014-05-16 kl. 11:05.
Citera
2014-05-16, 11:30
Medlem
zepofans avatar
Om däckfirman påstår att de måste ta ut "miljöavgift" för att ta hand om däcken så tycker jag att det är lite fult, eftersom de inte alls "måste" det. Självklart kan de erbjuda kunden att ta hand om hans avlagda däck mot en kostnad om han själv inte vill åka till återvinningsstationen med dem, men då är det en deal mellan säljare och kund och har inget med miljöavgifter att göra. Vad däcknasaren sen gör med däcken är hans ensak.
Citera
2014-05-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
De tar inte ut en avgift på inlämnade däck, däremot är det miljöavgift på nya däck, som dessutom inte kommer däckfirman till godo.

Ja, det är lagligt.

De gånger jag har köpt nytt däck så har firman tagit hand om mitt gamla.
På kvittot står det en separat rad miljöavgift (eller liknande) och sedan en summa. Jag har bara antagit att det är en avgift för mitt gamla däck.

Vars går avgiften?
Citera
2014-05-16, 14:56
Medlem
morkfromorks avatar
Har alltid varit så, en kund som byter alla fyra men två har lagligt mönster = win win.

Och epa/a-traktor kan köra på valfria däcka, inga mönsterkrav.
Citera
2014-05-16, 16:42
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
De gånger jag har köpt nytt däck så har firman tagit hand om mitt gamla.
På kvittot står det en separat rad miljöavgift (eller liknande) och sedan en summa. Jag har bara antagit att det är en avgift för mitt gamla däck.

Vars går avgiften?
http://www.svdab.se/show.asp

Det är för att du ska kunna just lämna de gamla utslitna utan att betala nåt.
Citera
2014-05-16, 22:36
Medlem
blackboxens avatar
Vad spelar det för roll om dom säljer vidare dom? Om du vill konka vidare på dina gamla däck så får du väl göra det då..

Är väl bra att dom kommer till nytta.
Citera
2014-05-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackboxen
Vad spelar det för roll om dom säljer vidare dom? Om du vill konka vidare på dina gamla däck så får du väl göra det då..

Är väl bra att dom kommer till nytta.

Jo, jättebra att de återanvänds, eller något.
Om det hade varit så att avgiften togs ut när man lämnade in däcken så vore det ju lurendrejeri, eftersom däcken aldrig skrotades, utan såldes vidare, men nu säger folk här att avgiften tas ut när nya däck säljs och då är det inte lurendrejeri längre, typ.

Sedan vore det kanske bättre att man bara sålde nya dyra däck till EPA-nissar så har de inte råd att göra massa burnouts i tid o otid, vilket är en belastning för miljön, men det är en annan fråga.
Citera
2014-05-17, 14:29
Medlem
Adam211s avatar
Ja, så länge mönsterdjupet är godkänt. Jag köper endast begagnade däck och då får jag 4st med hyfsat bra mönster + balansering för 700kr.
Citera
2014-05-17, 15:09
Medlem
Man betalar inget för att lämna in gamla däck till en däckfirma. Man kan lämna in gamla däck helt gratis även om man inte köper några däck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in