• 1
  • 2
2005-08-20, 15:27
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porta
Vilt??!

Visst samlas det tungmetaller i lever och njurar hus äldre djur,
men i övrigt känner jag inte till att de skulle innehålla gifter.

Vad menar du, har jag missat något?

Porta <---- tycker inte om inälvsmat

Tja, renköttet innehöll tidigare rätt höga halter av onyttiga ämnen i samband med nedfallet från Tjernobyl, något som dock är helt borta nu. Jag förstår inte hur viltkött från Norra Norrland ska kunna innehålla några gifter, speciellt om djuret inte gör något annat än att springa på myrar och äta videbuskar.
Citera
2005-08-20, 15:36
Medlem
Mysonoxens avatar
Alltsedan jag började laga mat har jag fått rådet att frysa östersjölax innan jag gravar den. Jag har konstigt nog aldrig ifrågasatt rådet utan fryst på utan att reflektera över vad det beror på. Bakterierna hamnar väl enbart i dvala om de fryses och dör väl först vid kokning (vilket gud förbjude då det gäller gravlax)?
Citera
2005-08-20, 15:54
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Alltsedan jag började laga mat har jag fått rådet att frysa östersjölax innan jag gravar den. Jag har konstigt nog aldrig ifrågasatt rådet utan fryst på utan att reflektera över vad det beror på. Bakterierna hamnar väl enbart i dvala om de fryses och dör väl först vid kokning (vilket gud förbjude då det gäller gravlax)?

Men ska frysa all fisk man gravar, äter rå eller tillagar på låg temperatur tex kallrökning.
Det är inte bakterier, utan parasiter man vill ha bort, dessa dör i frysen..
Citera
2005-08-20, 16:00
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Men ska frysa all fisk man gravar, äter rå eller tillagar på låg temperatur tex kallrökning.
Det är inte bakterier, utan parasiter man vill ha bort, dessa dör i frysen..

Tackar för info!

Apropå parasiter ligger ju maskar nära till hands. Jag var ute och fiskade sik i barndomen med min morfar och han berättade under fångsten att han aldrig åt sik. Jag frågade varför eftersom jag själv gillade rökt sik och då drog han upp kniven, sprättade upp en siks maginnehåll och ut kom en helvetes massa mask. Sikrom är det enda jag kunnat äta sedan dess och det är gott men jag fick en traumatisk upplevelse som suttit i i över 30 år vad gäller att äta sikkött. Låter fånigt men de gånger efter jag provat att äta rökt sik har det vänt sig i magen på mig.

Måste kanske gå i terapi för att begripa varför jag kan äta romen men inte köttet...
Citera
2005-08-20, 18:33
Medlem
Portas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Tja, renköttet innehöll tidigare rätt höga halter av onyttiga ämnen i samband med nedfallet från Tjernobyl, något som dock är helt borta nu.

OK, tack för påminnelsen om Tjernobyl, cesiumet har väl en halveringstid runt 30 år, så det får vi nog dras med ett tag.

Hur mycket Cs-137 finns det kvar i vår miljö och var finns det? http://www.ssi.se/kaernkraft/Bonfort...dor/Svar6.html
Karta över var det föll ner: http://www.ssi.se/kaernkraft/Bonfort...var6karta.html

Mitt kött kommer dock från marker som klarade sig undan nerfallet,
lätt att glömma när man inte är direkt drabbad.

Porta
Citera
2014-06-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Det är mer ett moraliskt problem än ett kostproblem.. Sen tror jag att det är relativt svårt att hitta regnbåge i vanliga ICAaffärer, men dock finns laxen både i hel och delar i de flesta affärer. Då gäller det att hitta en odlare som odlar regnbåge, vilket kanske inte är det lättaste.. Dock är regnbågsodlingar vanligare än laxodlingar i Sverige då regnbågen är lättare att odla..

Jag kan inte riktigt hålla med om att regnbågslax och vanlig lax är riktigt samma sak.. Visst, laxfiskar båda två.. Men jämför de båda fiskarna, det är både viss skillnad i smak och utseende. Exempelvis är laxen fetare (tjockare), det märks tydligt då man filéat fisken.. En regnbågsfilé blir ganska så tunn, det har betydeles tex grillning.. (Laxar blir också betydligt större än regnbågar)

Om vi ska slå ett slag för fisksorter måste jag passa på att slå ett slag för rödingen som står i en klass för sig.. Idag finns det att få tag på odlad röding till ett hyffsat pris (runt hundringen kilot) och rödingen slår både regnbågen och laxen!
nästan all lax som säljs på ica är regnbåge men marknadsförs som lax. Läs den lilla innehållsförteckningen. Så att du skulle se skillnad pä utseende och smak är, ledsen att säga det men det är inbillning...
Citera
2014-06-28, 22:29
Medlem
hundsatans avatar
Äter man för mycket lax så dör den ut och då kan man inte äta mera lax...
Citera
2014-06-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundsatan
Äter man för mycket lax så dör den ut och då kan man inte äta mera lax...

Därför äter jag mycket lax och fisk just nu eftersom de kan ta slut när som helst så är det bäst att passa på medan de finns! Fiskar kommer dock inte dör ut utan myndigheter kommer införa förbud eller införa extrema kvoter/skatter så fisken bli löjlig dyra. Jag är därför inte orolig att fisken kommer att dö ut. De kommer i värsta fall bara att försvinna från affärerna!
Citera
2014-06-29, 09:43
Medlem
Ratis avatar
Enda laxen jag äter kommer från Nordnorge. Enda anledningen att jag inte äter det så ofta är för att jag inte vill lessna på det.
Citera
2014-06-29, 09:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_oneee
nästan all lax som säljs på ica är regnbåge men marknadsförs som lax. Läs den lilla innehållsförteckningen. Så att du skulle se skillnad pä utseende och smak är, ledsen att säga det men det är inbillning...

Du vet att du svarade på ett nio år gammalt inlägg?

Och nej, lax som säljs på Ica är odlad norsk lax (salmo salar).
Regnbågsöring är en helt annan fisk som oftast säljs som "laxforell" eller "regnbågslax".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in