2005-08-18, 20:59
Medlem
Skades avatar
Tycker att lax är väldigt gott och kan ibland äta det flera gånger i veckan. Dock undrar jag om det verkligen är nyttigt att göra det så ofta? Visst sägs det att fiskfett är nyttigt och att svenska folket borde äta mer fisk, men det kan ju säkert bli för mycket av det goda också. Dessutom kanske lax är en fisk vars kött innehåller mycket tungmetaller? Nån som vet om det finns nån "riktlinje" för hur ofta/hur mycket lax man bör äta?
Citera
2005-08-18, 21:21
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skade
Tycker att lax är väldigt gott och kan ibland äta det flera gånger i veckan. Dock undrar jag om det verkligen är nyttigt att göra det så ofta? Visst sägs det att fiskfett är nyttigt och att svenska folket borde äta mer fisk, men det kan ju säkert bli för mycket av det goda också. Dessutom kanske lax är en fisk vars kött innehåller mycket tungmetaller? Nån som vet om det finns nån "riktlinje" för hur ofta/hur mycket lax man bör äta?

Har inget direkt svar på din fråga. Det ända jag vet är att östersjölaxen innehåller dioxin och att gravida kvinnor inte ska äta för mycket av den. Ta dock en tankeställare innan du köper lax, för laxen håller på att gå samma öde som torsken, nämligen att den blir utfiskad.
Citera
2005-08-18, 21:22
Medlem
Drömmarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skade

Ät så mycket lax du vill. Det finns farliga ämnen i allting, det är ingenting man kan undvika. Man får cancer av chips, brutna ben av potatis och man blir dum i huvudet av Aftonbladet. Att försöka undvika alla så kallade "faror" går inte.
Citera
2005-08-18, 22:08
Medlem
Deannas avatar
Är du inte gravid eller planerar att bli det den närmaste tiden så kan du äta lax hur ofta du vill enligt Livsmedelsverket.
Jag antar att du köper din fisk i affären och då är det ofta odlad lax från tex Norge. Är det dock vildfångad lax från Östersjön bör du kanske inte äta den varje dag (gäller föresten alla feta fiskar i Östersjön).

/Deanna, fiskhandlare och pescatorian.
Citera
2005-08-18, 23:41
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Är du inte gravid eller planerar att bli det den närmaste tiden så kan du äta lax hur ofta du vill enligt Livsmedelsverket.
Jag antar att du köper din fisk i affären och då är det ofta odlad lax från tex Norge. Är det dock vildfångad lax från Östersjön bör du kanske inte äta den varje dag (gäller föresten alla feta fiskar i Östersjön).

/Deanna, fiskhandlare och pescatorian.

Jag vill även påpeka att man inte bör äta Norsk fjordlax heller eftersom den är ett stort hot mot den vilda laksen. Det bästa alternativet är att köpa Regnbågs(lax) från Sverige. Smakar exakt likadant som lax
Citera
2005-08-19, 00:04
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Jag vill även påpeka att man inte bör äta Norsk fjordlax heller eftersom den är ett stort hot mot den vilda laksen. Det bästa alternativet är att köpa Regnbågs(lax) från Sverige. Smakar exakt likadant som lax

Det är mer ett moraliskt problem än ett kostproblem.. Sen tror jag att det är relativt svårt att hitta regnbåge i vanliga ICAaffärer, men dock finns laxen både i hel och delar i de flesta affärer. Då gäller det att hitta en odlare som odlar regnbåge, vilket kanske inte är det lättaste.. Dock är regnbågsodlingar vanligare än laxodlingar i Sverige då regnbågen är lättare att odla..

Jag kan inte riktigt hålla med om att regnbågslax och vanlig lax är riktigt samma sak.. Visst, laxfiskar båda två.. Men jämför de båda fiskarna, det är både viss skillnad i smak och utseende. Exempelvis är laxen fetare (tjockare), det märks tydligt då man filéat fisken.. En regnbågsfilé blir ganska så tunn, det har betydeles tex grillning.. (Laxar blir också betydligt större än regnbågar)

Om vi ska slå ett slag för fisksorter måste jag passa på att slå ett slag för rödingen som står i en klass för sig.. Idag finns det att få tag på odlad röding till ett hyffsat pris (runt hundringen kilot) och rödingen slår både regnbågen och laxen!
Citera
2005-08-19, 00:13
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Om vi ska slå ett slag för fisksorter måste jag passa på att slå ett slag för rödingen som står i en klass för sig.. Idag finns det att få tag på odlad röding till ett hyffsat pris (runt hundringen kilot) och rödingen slår både regnbågen och laxen!

Detta låter mycket bra . Seså, då har vi löst problemet. Kila nu iväg och köp Röding. mate
Citera
2005-08-19, 00:26
Bannlyst
Skäms! Det är stor skillnad på lax och regnbåge, både i smak, storlek och konsistens. Båda fiskarna är visserligen läckerheter, men godast är ändå en nyfångad bäcköring med salt och peppar, grillad över öppen eld. Röding går också an, men får lämna företräde till andraplatsen för harren, som när den är färsk (inte annars) är en otroligt läcker fisk. Men då måste den antingen ätas vid kanten av älven direkt efter fångst eller frysas direkt.
Citera
2005-08-19, 00:35
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyTim
Skäms! Det är stor skillnad på lax och regnbåge, både i smak, storlek och konsistens. Båda fiskarna är visserligen läckerheter, men godast är ändå en nyfångad bäcköring med salt och peppar, grillad över öppen eld. Röding går också an, men får lämna företräde till andraplatsen för harren, som när den är färsk (inte annars) är en otroligt läcker fisk. Men då måste den antingen ätas vid kanten av älven direkt efter fångst eller frysas direkt.

Frysa harr? Hur då? Blockfrysa? Har aldrig lyckats frysa harr med bra resultat.
Däremot är gravad harr en höjdare!!
Citera
2005-08-19, 11:48
Medlem
onits avatar
Lax i sig, är nog så nyttigt, men fisk eller vilt ofta, innebär som sagt en del gifter. Dessa lär du väl kanske inte lida mycket av inom de närmaste 20 åren..iofs...
Citera
2005-08-20, 02:15
Medlem
roadrashs avatar
ppm-halten av diverse gifter räcker för att avskräcka mig från att äta östersjöfisk iaf.
Citera
2005-08-20, 14:11
Medlem
Portas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Lax i sig, är nog så nyttigt, men fisk eller vilt ofta, innebär som sagt en del gifter.

Vilt??!

Visst samlas det tungmetaller i lever och njurar hus äldre djur,
men i övrigt känner jag inte till att de skulle innehålla gifter.

Vad menar du, har jag missat något?

Porta <---- tycker inte om inälvsmat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här