Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Jag vill även påpeka att man inte bör äta Norsk fjordlax heller eftersom den är ett stort hot mot den vilda laksen. Det bästa alternativet är att köpa Regnbågs(lax) från Sverige. Smakar exakt likadant som lax

Det är mer ett moraliskt problem än ett kostproblem.. Sen tror jag att det är relativt svårt att hitta regnbåge i vanliga ICAaffärer, men dock finns laxen både i hel och delar i de flesta affärer. Då gäller det att hitta en odlare som odlar regnbåge, vilket kanske inte är det lättaste.. Dock är regnbågsodlingar vanligare än laxodlingar i Sverige då regnbågen är lättare att odla..
Jag kan inte riktigt hålla med om att regnbågslax och vanlig lax är riktigt samma sak.. Visst, laxfiskar båda två.. Men jämför de båda fiskarna, det är både viss skillnad i smak och utseende. Exempelvis är laxen fetare (tjockare), det märks tydligt då man filéat fisken.. En regnbågsfilé blir ganska så tunn, det har betydeles tex grillning.. (Laxar blir också betydligt större än regnbågar)
Om vi ska slå ett slag för fisksorter måste jag passa på att slå ett slag för rödingen som står i en klass för sig.. Idag finns det att få tag på odlad röding till ett hyffsat pris (runt hundringen kilot) och rödingen slår både regnbågen och laxen!