Citat:
Ursprungligen postat av
Querijuice
Hejsan FB, tänkte räcka ut en hand och be om lite tips och idéer.
Jag har en nettolön på 25k och har knegat i nu sju år och sparat,sparat och sparat.
Ville försöka lära mig om aktier och investeringar, men det har gått käpprakt. Förlorade bland annat 200k som var i princip allt jag hade i 24masaffären.
Idag har jag dryga 300k, hälften på bankfonder och hälften i aktier. Fonderna ger en viss avkastning, och aktierna ligger på dryga någon %plus.
Vad kan man hitta på? Jobba extra? Bli bättre på aktier? Investera i fastigheter?
Någon som har förslag, eller idéer? Tacksam för svar.
Mvh -ROI.
Börja lyssna på Sparpodden med Günther Mårder och Jan Dinkelspiel om du vill få en hyfsad strategi i ditt privatsparande. Se till att du har en buffert så att du inte går på knäna ifall du förlorar dina investeringar.
Se till att ha en stabil grund i din aktieportfölj, exv. tycker jag att investmentbolagen är värda att ha sitt största innehav i. Sen får du bestämma själv hur mycket risk du är villig att ta beroende på hur lång sparhorisont du har.
Det är alltid lättare att se över sina utgifter än inkomster för att få mer pengar kvar i kassan varje månad så där skulle jag börja, känner du att du behöver ännu mer pengar in så är det väll kanske dags att börja fjäska för chefen eller skaffa ett extrajobb.
Lycka till.