Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-05-26, 18:22
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Hejsan FB, tänkte räcka ut en hand och be om lite tips och idéer.
Jag har en nettolön på 25k och har knegat i nu sju år och sparat,sparat och sparat.
Ville försöka lära mig om aktier och investeringar, men det har gått käpprakt. Förlorade bland annat 200k som var i princip allt jag hade i 24masaffären.

Idag har jag dryga 300k, hälften på bankfonder och hälften i aktier. Fonderna ger en viss avkastning, och aktierna ligger på dryga någon %plus.
Vad kan man hitta på? Jobba extra? Bli bättre på aktier? Investera i fastigheter?
Någon som har förslag, eller idéer? Tacksam för svar.
Mvh -ROI.

Börja lyssna på Sparpodden med Günther Mårder och Jan Dinkelspiel om du vill få en hyfsad strategi i ditt privatsparande. Se till att du har en buffert så att du inte går på knäna ifall du förlorar dina investeringar.

Se till att ha en stabil grund i din aktieportfölj, exv. tycker jag att investmentbolagen är värda att ha sitt största innehav i. Sen får du bestämma själv hur mycket risk du är villig att ta beroende på hur lång sparhorisont du har.

Det är alltid lättare att se över sina utgifter än inkomster för att få mer pengar kvar i kassan varje månad så där skulle jag börja, känner du att du behöver ännu mer pengar in så är det väll kanske dags att börja fjäska för chefen eller skaffa ett extrajobb.

Lycka till.
Citera
2014-05-27, 02:46
Medlem
Investera inte i så efterblivna saker så ska du se att det går.
Citera
2014-05-31, 09:07
Medlem
sasos avatar
kolla på den
https://www.youtube.com/watch?v=xS06J67mV7w
Citera
2014-06-12, 17:03
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajmson
Investera inte i så efterblivna saker så ska du se att det går.

det har man lyckats göra i såklart
nu investerar jag mer försiktigt och långsiktigt, främst genom stora svenska AB
Citera
2014-06-12, 17:04
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
kolla på den
https://www.youtube.com/watch?v=xS06J67mV7w

tack! ska ta en titt alldeles strax. youtube <3
Kikade på den precis, intressant. Om jag uppfattat det rätt är det dom påpekar, mest att långsiktiga aktier i stabila företag är vägen?
Senast redigerad av Querijuice 2014-06-12 kl. 17:16.
Citera
2014-06-12, 17:07
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Börja lyssna på Sparpodden med Günther Mårder och Jan Dinkelspiel om du vill få en hyfsad strategi i ditt privatsparande. Se till att du har en buffert så att du inte går på knäna ifall du förlorar dina investeringar.

Se till att ha en stabil grund i din aktieportfölj, exv. tycker jag att investmentbolagen är värda att ha sitt största innehav i. Sen får du bestämma själv hur mycket risk du är villig att ta beroende på hur lång sparhorisont du har.

Det är alltid lättare att se över sina utgifter än inkomster för att få mer pengar kvar i kassan varje månad så där skulle jag börja, känner du att du behöver ännu mer pengar in så är det väll kanske dags att börja fjäska för chefen eller skaffa ett extrajobb.

Lycka till.

Tack ViperVen för ett utförligt svar! Uppskattas. Utgifterna är i mitt fall, jag slösar mycket på ungefär ingenting. Har börjat kolla över det mera och blivit mer ekonomisk. Känns skönt. Tips på några sköna extraknäck? Har ett jobb jag älskar och jobbar väl 80h veckor, men man kanske kan hitta något extra.
Som t.ex. panta burkar på summerburst, gick rykten om att det gav en sjuk hacka
Citera
2014-06-12, 18:01
Medlem
sasos avatar
Citat:
tack! ska ta en titt alldeles strax. youtube <3
Kikade på den precis, intressant. Om jag uppfattat det rätt är det dom påpekar, mest att långsiktiga aktier i stabila företag är vägen?

nej,preferensaktier!
kolla här:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/06/09/det-glimrar-inte-om-alla-preferensaktier.html
Citera
2014-06-19, 05:08
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
nej,preferensaktier!
kolla här:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/06/09/det-glimrar-inte-om-alla-preferensaktier.html

jaha okej, tackar!
har du några trevliga tips på hur man håller sig uppdaterad inom aktiebranschen och ökar sina chanser att göra bra investeringar?
Citera
2014-06-19, 05:11
Medlem
recyclameras avatar
Citat:
jaha okej, tackar!
har du några trevliga tips på hur man håller sig uppdaterad inom aktiebranschen och ökar sina chanser att göra bra investeringar?

sök dig till skansen...
nej men jag är ungefär lika insatt som du och kan behöva ett sånt tips....
Citera
2014-06-23, 22:40
Medlem
Det har varit uppe tidigare i tråden, men jag trycker på det en gång till.

Trygga aktier ger trygg avkastning.
Du verkar ha hållit på ett tag så du kan förmodligen en del. Köp stabila bolag som du tror på och behåll. Det lönar sig i längden och du sparar tid på att inte jaga snabba klipp

Lycka till!
Citera
2014-06-23, 22:58
Medlem
Kolla också upp P/E tal, direktavkastning och liknande. Kan också vara bra att skaffa ett investeringssparkonto. Affärsvärlden, Privataaffärer, Aktiespararen, DI, Nordnet och Avanza har ju också en hel del analyser och tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in