2005-08-18, 20:44
Medlem
h8_religions avatar
hur många här kommer ihåg detta fantastiska program? hur många avsnitt fanns egentligen?

jag skulle aldrig bli gladare om svt eller nån annan kanal, beslöt sig för att visa dessa program igen. Kalle e så jävla skön, speciellt när dom e på kollo
2005-08-18, 20:50
Medlem
Jag minns Anderssonskans Kalle väl. Riktigt kul att kolla på, speciellt den "rultiga" polisen som sprang runt och skulle stoppa deras sattyg. Var dock tyvärr en massa år sedan jag tittade på det. Har två VHS band av värdelös kvalitet här hemma nånstans med inspelade avsnitt... så åtminstånde två finns det
Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer med info om avsnitten. Men jag var bara tvungen att låta dig veta att du inte är ensam om att älska dom programmen
2005-08-19, 00:22
Medlem
Cineastens avatar
Anderssonskans Kalle har såvitt jag vet aldrig gjorts som tv-serie. Däremot har det gjorts flera filmer om honom. Arne Stivell regisserade två filmer - Anderssonskans Kalle 1972 och Anderssonskans Kalle i busform 1973 med Sten Åke Cederhök i rollen som den fete polisen Jonsson och Tord Tjädersten i rollen som Kalle. Sickan Carlsson spelade hans temperamentsfulle moder.

Innan dess gjordes det inte mindre än 4 filmer 1922, 1923, 1934 och 1950. Jag tror inte att det går att få tag i de 4 första filmerna. De två sista ska dock gå att få tag i hos välsorterade videonasare. Själv har jag bara en av filmerna (inspelad från tv4).
2005-08-19, 03:09
Medlem
Stockholmsnatts avatar
De är rätt roliga speciellt i den de är på kollo.

Lägerledaren: "Bara för att det är Lördag i dag så får de stora grabbarna gå och lägga sig klockan niie ikväll, medans smågrabbarna lägger sig klockan 8 då va, skall vi säga så då grabbar?"
i klass med "Så såg vi sommaren då" journalfilmerna

Om du inte lyckas lokalisera någon videohandlare som kan tillgodose dig med Anderssonskans Kalle så finns de på DC++

Anderssonskans.Kalle.VHSRiP.SVCD.SWEDiSH-RULLSTOL
Anderssonskans.Kalle.I.Busform.VHSRiP.SVCD.SWEDiSH -RULLSTOL
2010-01-05, 21:11
Medlem
feed-mes avatar
Nu lyfter jag tråden igen! Hahahaha Anderssonskans Kalle är skönaste programmet fråb 70 talet! Finns inte en DVD till salu?
2011-11-02, 21:32
Medlem
Folkskyggs avatar
Tycker det verkar synd att två 70-tals klassiker går till spillo.

Att de varken kommer som dvd eller visas alls på tv. Har förgäves sökt efter någon ansvarig utgivare som man kan kontakta och höra om de tänkt lansera de på dvd. Men produktionsbolagen som var inblandande finns inte ens idag. Hittade dock en "trailer" som Egmont gjorde 1990 för köpfilm. Så kanske Egmont som sitter på rättigheterna, men hittar ingen mailadress så man kan kontakta.
2012-12-17, 03:24
Medlem
offe_mans avatar
Jag minns dem som riktigt roliga.
Men minns inte om han hittade på jävelskap med mening eller lite mer som Emil, som försökte göra bra.
2012-12-17, 09:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offe_man
Jag minns dem som riktigt roliga.
Men minns inte om han hittade på jävelskap med mening eller lite mer som Emil, som försökte göra bra.

Det var harmlösa med dagens mått mätt töntiga hyss där Kalle och hans "ligistvänner" kastade små smällare i närheten av kärringarna när de gick på dass ute på gården, stökade med tvätten som hängde på tvättlinor, sköt slangbella, la häftstift på magisterns stol osv. Inte som busandet idag som går ut på att vandalisera och eller förnedra offret in absurdum.

Anderssonskans Kalle påminde rätt mycket om Emil ja.
2016-06-29, 12:02
Medlem
Strychnos avatar
Filmer diskuteras i forumet: (FB) Film: allmänt

Tråd låst.

/Moderator.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in