Citat:
Ursprungligen postat av
Lirades
Verkligen stort tack för ditt svar!
2an: vad menas med konto här? Bankkonto? Jag har ett privatbankkonto och ett företagsbankkonto. Dessvärre har jag ibland använt privatbankkontot för företagsköp och företagsbankkontot för privatköp när kort strulat bla. Så revisorn kan alltså ej fixa bokföringen med endast fakturor ut/in där jag skrivit datum längst upp på alla enligt fråga 1?
5an: Om jag får en faktura från ett företag på 5 äpplen 15 december 2013 men ändrar mig och vill ha 3 äpplen och 10 bananer så makulerar dem fakturan och den skickar en faktura som ersätter den och får den nya 15 januari 2014 och betalar den även då direkt. Då har jag alltså en makulerad faktura från 15 dec 2013 och en ny betald 15 jan 2014:
5.1: Ska båda dessa med?
5:2: Till vilket års bokföring ska dessa med?
6: Ska makulerade fakturor alltid med i bokföringen?
Tack på förhand!
Om du har en revisor så är det även en god idé att ställa frågorna till denne. .
2: Nej, hen måste veta varifrån pengarna kommer. Om du köper något till företaget blir det egen insättning (företagets egna kapital ökar) och om du köper privata saker med företagskortet blir det eget uttag (kapitalet minskar). Talar av egen erfarenhet, sluta krångla! Köp allt till företaget med företagskortet, betala alla räkningar från företagskontot och minimera antalet insättningar/uttag från företagskonto då varje insättning/uttag måste bokföras (då det påverkar balansräkningen och saldot i företaget)
5. Bra fråga. Rent principiellt ska alla upplupna kostnader/intäkter samt förutbetalda periodiskas innan årsbokslutet. Innebär att om den makuleras innan årsskiftet och du ej har betalt något så skulle du ej behöva bokföra den. De makulerade ska inte bokföras så länge du ej får kreditfaktura.