• 1
  • 2
2014-05-15, 22:27
Medlem
Liradess avatar
Jag har kontantmetoden och ska alltså:

UT - Skriva datum jag betalar med mitt företagskort på fakturor jag betalar
IN - Och sedan skriva datum pengarna når mitt konto på fakturor jag får betalt för

1. Korrekt?

2. Är detta tillräckligt för att sedan kunna lämnad det vidare till en revisor så att hen kan göra resten? Eller bör jag göra/lämna något mer?

-------
Sen:

3. Skickar jag en faktura december 2013 men får betalat januari 2014. Ska denna lämnas till revisorn också eller är det för 2014 den ska in?

4. Och tvärtom: får jag en faktura 2013 men betalar först jan 2014. Vilket år ska denna med i?

5. Ändrar jag en faktura dec 2013 som makuleras och så får jag en helt ny jan 2014 som ersätter denna. Vilket år ska dessa med? Ska båda med? I samma år?

5.2 Ska alltid makulerade med?

Tacksam för svar.
Citera
2014-05-15, 23:30
Medlem
Fopolls avatar
Kontantmetoden innebär att löpande fakturor (både kundfakturor och leverantörsfakturor) bokförs när de betalas. I samband med bokslut måste du dock likt faktureringsmetoden göra en genomgång över vilka fakturor som skickats och inkommit men som inte ännu blivit betalda. Dessa ska du därmed bokföra som kundfordringar respektive leverantörsskuld per din bokslutsdag (som verkar vara 31 dec tolkat av ditt inlägg).

Tips: https://www.skatteverket.se/download...5833/28205.pdf
Citera
2014-05-16, 12:32
Medlem
Liradess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Kontantmetoden innebär att löpande fakturor (både kundfakturor och leverantörsfakturor) bokförs när de betalas. I samband med bokslut måste du dock likt faktureringsmetoden göra en genomgång över vilka fakturor som skickats och inkommit men som inte ännu blivit betalda. Dessa ska du därmed bokföra som kundfordringar respektive leverantörsskuld per din bokslutsdag (som verkar vara 31 dec tolkat av ditt inlägg).

Tips: https://www.skatteverket.se/download...5833/28205.pdf

STORT tack för ditt svar. Tyvärr verkar jag så grön på det här att jag inte fattar svaret. Jag försökte märka upp mina frågor så att den som svarar kan hålla isär svaren och göra dem lika lätta att förstå som frågorna (förhoppningsvis hehe) så att en gröngörling som jag kan förstå hehe.

Exempel:

1. Korrekt?

1. Svar: jag det är korrekt. och sen kanske en fördjupning. osv.
Citera
2014-05-18, 23:22
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lirades
Jag har kontantmetoden och ska alltså:

UT - Skriva datum jag betalar med mitt företagskort på fakturor jag betalar
IN - Och sedan skriva datum pengarna når mitt konto på fakturor jag får betalt för

1. Korrekt?

2. Är detta tillräckligt för att sedan kunna lämnad det vidare till en revisor så att hen kan göra resten? Eller bör jag göra/lämna något mer?

-------
Sen:

3. Skickar jag en faktura december 2013 men får betalat januari 2014. Ska denna lämnas till revisorn också eller är det för 2014 den ska in?

4. Och tvärtom: får jag en faktura 2013 men betalar först jan 2014. Vilket år ska denna med i?

5. Ändrar jag en faktura dec 2013 som makuleras och så får jag en helt ny jan 2014 som ersätter denna. Vilket år ska dessa med? Ska båda med? I samma år?

5.2 Ska alltid makulerade med?

Tacksam för svar.

1. Korrekt
2. Ja, om konto du betalar ifrån är angivet
3. 2013, då den ska periodiskas inför årsbokslutet för att tydliggöra företagets ekonomiska ställning.
4. Samma som 3.
5. Förtydligande krävs från din sida
Citera
2014-05-19, 14:13
Medlem
Liradess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
1. Korrekt
2. Ja, om konto du betalar ifrån är angivet
3. 2013, då den ska periodiskas inför årsbokslutet för att tydliggöra företagets ekonomiska ställning.
4. Samma som 3.
5. Förtydligande krävs från din sida

Verkligen stort tack för ditt svar!

2an: vad menas med konto här? Bankkonto? Jag har ett privatbankkonto och ett företagsbankkonto. Dessvärre har jag ibland använt privatbankkontot för företagsköp och företagsbankkontot för privatköp när kort strulat bla. Så revisorn kan alltså ej fixa bokföringen med endast fakturor ut/in där jag skrivit datum längst upp på alla enligt fråga 1?

5an: Om jag får en faktura från ett företag på 5 äpplen 15 december 2013 men ändrar mig och vill ha 3 äpplen och 10 bananer så makulerar dem fakturan och den skickar en faktura som ersätter den och får den nya 15 januari 2014 och betalar den även då direkt. Då har jag alltså en makulerad faktura från 15 dec 2013 och en ny betald 15 jan 2014:

5.1: Ska båda dessa med?
5:2: Till vilket års bokföring ska dessa med?

6: Ska makulerade fakturor alltid med i bokföringen?

Tack på förhand!
Citera
2014-05-19, 21:14
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lirades
Verkligen stort tack för ditt svar!

2an: vad menas med konto här? Bankkonto? Jag har ett privatbankkonto och ett företagsbankkonto. Dessvärre har jag ibland använt privatbankkontot för företagsköp och företagsbankkontot för privatköp när kort strulat bla. Så revisorn kan alltså ej fixa bokföringen med endast fakturor ut/in där jag skrivit datum längst upp på alla enligt fråga 1?

5an: Om jag får en faktura från ett företag på 5 äpplen 15 december 2013 men ändrar mig och vill ha 3 äpplen och 10 bananer så makulerar dem fakturan och den skickar en faktura som ersätter den och får den nya 15 januari 2014 och betalar den även då direkt. Då har jag alltså en makulerad faktura från 15 dec 2013 och en ny betald 15 jan 2014:

5.1: Ska båda dessa med?
5:2: Till vilket års bokföring ska dessa med?

6: Ska makulerade fakturor alltid med i bokföringen?

Tack på förhand!

Om du har en revisor så är det även en god idé att ställa frågorna till denne. .

2: Nej, hen måste veta varifrån pengarna kommer. Om du köper något till företaget blir det egen insättning (företagets egna kapital ökar) och om du köper privata saker med företagskortet blir det eget uttag (kapitalet minskar). Talar av egen erfarenhet, sluta krångla! Köp allt till företaget med företagskortet, betala alla räkningar från företagskontot och minimera antalet insättningar/uttag från företagskonto då varje insättning/uttag måste bokföras (då det påverkar balansräkningen och saldot i företaget)

5. Bra fråga. Rent principiellt ska alla upplupna kostnader/intäkter samt förutbetalda periodiskas innan årsbokslutet. Innebär att om den makuleras innan årsskiftet och du ej har betalt något så skulle du ej behöva bokföra den. De makulerade ska inte bokföras så länge du ej får kreditfaktura.
Citera
2014-05-19, 22:07
Medlem
Citat:
Köp allt till företaget med företagskortet, betala alla räkningar från företagskontot och minimera antalet insättningar/uttag från företagskonto då varje insättning/uttag måste bokföras (då det påverkar balansräkningen och saldot i företaget)

nu vet vi inte vad TS har för företagsform men om han har EF så spelar det väldigt liten roll om han betalar företagets kostnader privat eller tvärtom. det kan t.o.m vara praktiskt att inte ens ha vare sej något företagskort eller företagskonto...

TS borde också lägga tre dagar på att lära sej att bokföra själv, svårare än så är det inte.
Citera
2014-05-19, 22:29
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
nu vet vi inte vad TS har för företagsform men om han har EF så spelar det väldigt liten roll om han betalar företagets kostnader privat eller tvärtom. det kan t.o.m vara praktiskt att inte ens ha vare sej något företagskort eller företagskonto...

TS borde också lägga tre dagar på att lära sej att bokföra själv, svårare än så är det inte.

Spelar liten roll? ? Praktiskt? ? Dags att vidareutveckla det där lite!

Givetvis "spelar" det ingen roll för skattemyndigheten eller dyl. hur han betalar, dock är det avsevärt svårare att stämma av en bokföring mot flertalet konto än ett. .
Citera
2014-05-19, 22:45
Medlem
Citat:
Spelar liten roll? ? Praktiskt? ? Dags att vidareutveckla det där lite!

Givetvis "spelar" det ingen roll för skattemyndigheten eller dyl. hur han betalar, dock är det avsevärt svårare att stämma av en bokföring mot flertalet konto än ett. .

varför tror du att det är avsevärt svårare?
Citera
2014-05-20, 11:50
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
varför tror du att det är avsevärt svårare?

Du saknar ju uppenbarligen helt argument i och med att du inte kan motivera hur det skulle kunna vara mer praktiskt att inte ha ett företagskonto/kort.

Du kanske missade det jag skrev: "dock är det avsevärt svårare att stämma av en bokföring mot flertalet konto än ett". När du bokför måste det ske i kronologisk ordning, vilket gör att har du alla transaktioner samlade på ett kontoutdrag blir det avsevärt enklare än att du skall kolla upp när du betalade faktura X och från vilket av alla dina 20 konton.
Citera
2014-05-20, 12:26
Medlem
Citat:
Du saknar ju uppenbarligen helt argument i och med att du inte kan motivera hur det skulle kunna vara mer praktiskt att inte ha ett företagskonto/kort.

många som har EF kan göra så här:

de pengar som kommer in tar man hand om privat och bokför med D 2013

man betalar allt för företaget med privata pengar och bokför med K 2018

genom att använda sitt privata kort slipper man kostnad för ett företagskort.

Citat:

Du kanske missade det jag skrev: "dock är det avsevärt svårare att stämma av en bokföring mot flertalet konto än ett". När du bokför måste det ske i kronologisk ordning, vilket gör att har du alla transaktioner samlade på ett kontoutdrag blir det avsevärt enklare än att du skall kolla upp när du betalade faktura X och från vilket av alla dina 20 konton.

vilka 20 konton menar du?
Citera
2014-05-20, 13:36
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
många som har EF kan göra så här:

de pengar som kommer in tar man hand om privat och bokför med D 2013

man betalar allt för företaget med privata pengar och bokför med K 2018

genom att använda sitt privata kort slipper man kostnad för ett företagskort.

vilka 20 konton menar du?

Absolut, men jag ser inte det praktiska i ovan. Med ditt tillvägagångssätt är det nästintill omöjligt att tillse att samtliga transaktioner har bokförts med risk att du missar avdragsgilla kostnader. Avstämning och differenssökning blir mkt svårare! Däremot kan du ju ha ett privatkonto med tillhörande kort som du enkom använder som företagskonto om du nu vill slippa några hundra i kostnader.

20 konton var bildligt talat om du nyttjar flertalet konton för kortköp, betalningar, sparande osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in